Det var faktisk specifikt med dit setup i mente jeg spurgte. For jeg har søgt efter dummie guides der leder en gennem hele processen, men dem jeg finder kræver at man har stor forkundskab, da der mangler en "lav en ubuntu server ved hjælp af XX-VMmanager".
Det ville også være rart om man kunne få en guide der arbejder med begreberne VM's contra Containers. Så vidt jeg forstår konceptet er en container egentlig "bare" en chroot, hvilket gør den hurtigere, men også mere sårbar, da den er afhængig af en del af filerne i grundsystemet
Så f.eks. en guide hvor du fra bunden af installerer en Ubuntuserver på en VM.
Med anvendelse af: Libvirt, Virt-manager, KVM og Lxc (begreber du har brugt i denne debat.
Proxmox er lettilgængelig især hvis man har leget med virtualbox før, men den kræver at man ved noget om hardware og OS/Programkrav. Proxmox har også den udfordring at det kræver betaling, hvis man ønsker at den skal blive opdateret løbende igennem deres service.
PS - tror jeg har regnet ud var forskellen er mellem Bond og bridge. En "bro" er blot et netkort, men et "bond" er en samling af netkort. Ved hjælp af dette kan man konfigurere proxmox til at behandle mange netkort som et enkelt og derved kan båndbredden forstørres betragteligt

.
Jeg er lige nu i forhandling med min arbejdsplads (erhvervsskole) om at få stillet en rigtig server til rådighed (altså multi CPU'er, med mange kerner og betragtelige mængder RAM) - og måske kommer der snart en 64bit server med 24 Gb RAM. Så jo flere muligheder man har for at lege med den... jo flere praktisk anvendelser kan man jo finde

PS - SSH er rigtig gode værktøjer.... hvis man bruger Linux. Det er PISSE IRRITERENDE at der ikke er indbygget en SSH klient i windows' kommandoprompt ARGHHHHHHHHHH!