Hardware problemer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Erik Andersen
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. jan 2007, 16:38
Geografisk sted: furesø kommune

Hardware problemer

Indlægaf Erik Andersen » 17. jan 2007, 18:42

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at til at putte en linux på min gamle støvede pc. Efter at have gennemlæst nem-linux siderne downloadede jeg først Kubuntu 6.10, brændte en cd, og derefter hentede jeg g-parted, da der lå en windows på harddisken, som kun havde een partition! Jeg var meget imponeret over så let og hurtigt det gik med at ændre hd. Følgelig installerede jeg Kubuntu, ligeledes uden problemer. omputeren dualbooter uden problemer, dog således at når jeg forlader kubuntu, slukkes computeren ikke, så jeg må tage strømmen fra den.I windows slukker den! Uløste problemer: Firefox vil ikke starte helt op, der kommer en meddelelse: Fil ikke fundet, Firefox kan ikke finde filen /usr/share/ubuntu-artwork/home/locales/index-da_DK.html.
Forsøg på at installere et Medion kamera ser ud til at lykkes, men sønt jeg kan se billederne i kameraets mappe, kan jeg ikke hente dem over i en anden mappe. Det var ordene,kan nogen hjælpe en gammel mand?
andy

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hardware problemer

Indlægaf Balder » 17. jan 2007, 19:53

@ Erik Andersen:

Det lyder som om der mangler noget...

Du kunne evt. lige prøve at undersøge CD'en for fejl. Boot fra CD'en og når nedtællingen begynder så vælg "Check CD for defects".

Har selv oplevet at Kubuntu ikke ville lukke. Det forsvandt efter 4 - 5 genstarter (gammelt Windows trick).

Du kunne også forsøge at afinstallere Firefox i Adept og derefter at geninstallere browseren. - Det du kan se af Firefox, hvad sprog er det på?

M.h.t. dit kamera, er det så ikke bare at sætte kablets USB stik i en port og så overføre billederne som om de kom fra en USB-nøgle?

P.S. En god ide er, inden man brænder CD'en, at tjekke ISO'ens MD5 sum. Det kan bl.a. gøres med Nero MD5 Verifier. Derved kan man se om ISO'en er intakt.

Brænderprogrammet K3b i Kubuntu kan også tjekke MD5 sum. Hvis du "lader" som om du skal brænde en CD vil du kunne se ISO filens MD5 sum i K3b og kan så sammenligne den med summen i linket. - Det skulle være den her: b950a4d7cf3151e5f213843e2ad77fe3 (ubuntu-6.10-desktop-i386.iso).

P.P.S. Måske har jeg misforstået det med dit kamera. Får du en besked om; at du "ikke har lov til at ændre den eller dens overliggende".., eller; "du har ikke lov til at skrive til denne"..?

I så fald:

Højreklik på mappen > Egenskaber > Rettigheder > Folder Access > Create and delete files > Luk vinduet. - Så skulle du kunne flytte billederne ind og ud som det passer dig.
Mvh. - Balder

Prox2far
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. nov 2006, 11:23

Hardware problemer

Indlægaf Prox2far » 19. jan 2007, 23:19

Problemet med at slukke computeren lyder som noget ACPI relateret, prøv at undersøge om ACPI er installeret og eventuelt geninstallere det.

Din Firefox bug kan du sikkert løse ved at skifte din startside, FF siger der mangler en .html side som nok er din startside.

Dit kamera problem er ikke et egentligt problem, du har bare ikke en guide til at overføre indholdet, så du skal selv lave en mappe til billederne i din home mappe og så selv kopiere billederne fra kameraet til din computer.
Billede

Inkarneret Animé fan siden SDF Macross for 12 år siden :)

Erik Andersen
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. jan 2007, 16:38
Geografisk sted: furesø kommune

Hardware problemer

Indlægaf Erik Andersen » 21. jan 2007, 15:45

Hej Balder!

Har checket cd-en for fejl, ingen fejl!

Jeg får en anden checksum i K3b!

Firefox: Det viste sig at Firefox var indlæst på dansk, og virker fuldt ud, bortset fra omtalte fejlmeddelelse.

Jeg kan nu overføre billeder via Konquror, ikke ved at gå i digikam/plugins/importer !

Hvor finder jeg mappen >Egenskaber>rettigheder etc.?


Hej prox2far!

Hvor finder jeg noget om ACPI?
andy

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hardware problemer

Indlægaf Balder » 21. jan 2007, 16:02

@ Erik Andersen:

Hvis md5 summen ikke er den samme, så er der fejl i ISO filen og så burde du nok downloade en ny.

Det er ikke en mappe, der hedder Egenskaber > Rettigheder...

For at ændre rettigheder på en mappe skal du højreklikke på den og så gå til: Egenskaber > Rettigheder osv.
Mvh. - Balder

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Hardware problemer

Indlægaf frolle » 25. jan 2007, 09:04

Hvis du skal ændre rettighederne på en mappe kan du skrive:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 777 /sti/til/din/mappe


Så får alle rettighederne.

Hvis kun DIG som skal have rettighederne kan du skrive:

Kode: Vælg alt

sudo chown brugernavn:brugernavn /sti/til/din/mappe
<3

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster