Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Forum for support til grafik og lydkort.
Briank
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. okt 2011, 14:32
IRC nickname: BrianK

Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf Briank » 16. okt 2011, 14:45

Hej,

Jeg er helt ny på det her, og har lige prøvet at installere nyeste Ubuntu på en HP 4515s laptop.
Det kører sådan set fint, men en ting jeg ikke kan få til at spille, er lysstyrken - eller manglen på samme.
Lysstyrken er helt i bund, og jeg kan ikke justere den via hverken genvejsknappen (selv om indikatoren på skærmen rykker sig) eller via Systemindstillinger -> Skærm. Jeg har prøvet at fjerne fluebenet i "Dæmp skærmen for at spare strøm" uden held... what to do ?

En anden ting - går jeg ind i Systemindstillinger -> Yderligere drivere, er der 3 enheder på listen over. Den ene er til det trådløse netværk som virker fint. De to andre er begge til "ATI/AMD propritær FGLRX-grafikdriver" - den ene er aktiveret, den anden kan ikke aktiveres. Den der ikke kan aktiveres står der (opdateringer efter udgivelse) ved - kan det have nogen betydning ?

Jeg har prøvet at google lidt, men kan ikke umiddelbart finde noget, og ved knap nok hvad jeg skal søge efter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 14:59

Hej og velkommen til forummet

Jeg har selv en ProBook 4520s, også med ATI kort, her virker lyset fint. Jeg har valgt ikke at aktivere FGLRX driveren da jeg ikke beruger maskinen til spil og syndes den åbne driver på mange måder fungere bedre. Får du ellers en fejl når du prøver at installere den driver der løbende vil blive opdateret? P.t. vil de nok være samme version begge 2 så det her nok ikke nogen betydning.
Hvad får du ved at køre følgende kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

Briank
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. okt 2011, 14:32
IRC nickname: BrianK

Re: Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf Briank » 16. okt 2011, 15:05

Hej,

Jeg valgte bare at aktivere kortet fordi jeg troede det var nødvendigt - maskinen bliver ikke brugt til spil.
Den kommer bare med en meddelelse om at den desværre ikke kunne installeres, og en henvisning til en logfil.

Jeg er helt på bar bund - hvordan kører jeg den kommando ?

Briank
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. okt 2011, 14:32
IRC nickname: BrianK

Re: Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf Briank » 16. okt 2011, 15:10

Nå, jeg fandt ud af det, og følgende besked kom:
01:05.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RS780M/RS780MN [Radeon HD 3200 Graphics] [1002:9612]

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 15:26

I Linux er der en indbygget driver til Radeon HD kort, den er ikke lige så hurtig som den proprietær driver men er mere ren i den implementering. Husker du om der var lys på din skærm før du installerede den proprietære driver?

Briank
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. okt 2011, 14:32
IRC nickname: BrianK

Re: Ingen lysjustering på HP 4515s laptop

Indlægaf Briank » 16. okt 2011, 15:45

Problemet har været der siden første opstart.
Lige nu er ingen af de to proprietære drivere aktiveret, men problemet er der stadig.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster