evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf Alfi-51 » 23. mar 2011, 21:14

Hey

Nu ved jeg ikke om der er så mange spil til win som kan køre i Ubuntu så man kan lave en liste over dem, men hvis der er kunne det så ikke være en ide at lave sådan en ???
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2011, 23:57

Der er efterhånden største delen der virker så listen ville blive laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang, du kan finde en engelsk "liste" her:
http://appdb.winehq.org/

Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf Alfi-51 » 27. mar 2011, 08:54

Hey

Ok jeg havede ikke regnet med at der var så mange spil som kunne starte under Linux...
og jeg vil da lige kigge lidt på den side du kom med der. Tak.
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf soundpartner » 27. mar 2011, 10:42

generelt er mit svar at INGEN windows spil kører i linux.
men nogen spil kan måske komme til at køre med begrænset virkning i wine der kører i linux.

det er vigtigt at hvis folk VIL spille windowsspil så må de forstå at de er lavet til windows og derfor skal de ikke forvente at kunne få det samme udbytte af at spille dem i linux.
Jeg kender ingen fornuftige personer der forventer at de bare kan spille wii spil på deres xbox eller playstation. og faktisk så er forskellen på en xbox og en wii ca den samme som forskellen på windows og linux nemlig at det er helt forskellige styresystemer. wii'en bruger et styresystem og xboxen et andet styresystem, og spillene er skrevet til dette specifikke styresystem.
kører du dine windowsspil i wine er det også vigtigt på forhånd at forstå at du ikke vil kunne udnytte f.eks. computerens grafik og andet hardware fuldt ud, så du vil derfor højst sansynligt ikke få lige så lækker grafik. det vil måske hakke en smule, der er måske ting i spillet der ikke virker. måske kan man godt installlere men så vil spillet ikke starte osv.

så vil man spille windows spil, så skal man gøre det i windows.

de folk der bliver overtalt til at køre med linux (ubuntu eller anden distro) på argumenter som at man også sagten kan køre windowsspil wia wine de bliver hurtigere irriteret når de finder ud af hvor meget det af og til kan drille, og i sidste ende ender det ofte ud i at linux igen bliver fravalgt og at hele episoden ender som en dårlig oplevelse
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf Artificial Intelligence » 27. mar 2011, 12:29

Jeg er enig med, soundpartner.

Men når det er sagt og du vil alligevel afprøve/spille nogen spil, som er beregnet til Windows i Linux, så vil jeg foreslå Crossover Games istedet for Wine. Crossover Games er bygget på Wine, men er langt nemmere at gå til + det indeholder ting som man ikke kan inkludere i wine (patenter, copyright etc. etc.). Det koster dog et beløb om året, som går til videreudvikling af Crossover Games, udbygning af kompatiblitet og betaling til diverse patenter etc.

Derudover skal du have et godt Nvidia kort, da hverken ATI/intel har gode linux drivers. Mange af de hovedpiner man støder på kommer fra ATI/intel ejer, når det prøver wine/crossover Games/cedega/etc.

Jeg har skrevet nogen guides til nogen af de spil jeg spiller via Crossover Games: http://ubuntuevolution.wordpress.com/
Derudover en masse, som jeg endnu ikke har skrevet ned endnu. (NWN2, Company of Heroes, Alle Blizzard spillene etc. etc.).

Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf Alfi-51 » 27. mar 2011, 20:30

Hey

Ja rolig nu alt det der er jeg klar over! Jeg sammenligner ikke Windows og linux!! Har stadig en Win 7 U x64 til de meget krævende spil.

Jeg ville bare høre om der var nogen spil som måske kunne køre her under Linux altså nogle af de "små" spil til at
slappe lidt af med, så jeg slap for at skulle starte Windows op for at spille.
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf Rattus Norvegicus » 27. mar 2011, 21:31

Jeg har spillet især 2 spil her de seneste par måneder, som begge kører upåklageligt i wine på min bærbare med 512 mb ati grafikkort:

Lego Indiana Jones: The Original adventures
Lego Star Wars: The Complete Saga

Det er 2 meget underholdende spil, hvis man er til den type.

Spillene skulle efter sigende kræve 3D understøttelse, hvilket fungerer ganske fint med mit grafikkort.

Jeg tror at en af de vigtigste forudsætninger for at et windows-spil kan køre i Wine er at grafikkorter enten er nvidia eller ati (helst nvidia), samt at spillet også understøtter openGL, hvilket dog ikke altid behøver at være et krav, men det gør vidst chancerne bedre.

Intel grafikkort er noget rigtigt lort til Linux, hvis man vil spille 3D windows-spil.
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2011, 23:03

Ja, alle Lego's spil kræver 3D acceleration. Bruger du den lukket eller åbne driver til dit HD 4200? Den åbne driver er under rygende udvikling men er dog stadig en del langsomme end den lukkede, men den bliver lavet på den rigtige måde. Noget der virkeligt irriteret mig med Nvidia kort er hovordårligt deres driver integrere sig med resten af systemet, i dag lånte jeg min ene skærm til en anden computer, det opdager driveren ikke og da det var den primær skærm kan jeg ikke få vist indstillings værktøjet.

Jeg tror mere det er Intel grafikkort der generelt er noget lort til 3D. Jeg får ca. samme ydeevne i Minecraft uanset om jeg spiller på Linux eller Windows, dog er CPU-ydevenen mere stabil Linux.

Jeg spiller StarCraft 2 både under Ubuntu og Windows det er et helt nyt spil og lavet til Direct3D, grafikken er helt ens men for at den køre flydende er jeg nød til at skrue ned for den under Ubuntu pga. det ekstra arbejde der skal gøres med at oversætte Direct3D til OpenGL, men det ser stadig ok ud og spiller uden problemer. Nogen jeg tilgengæld kan under Ubuntu som jeg ikke kan på Windows er at have spillet kørende på min ene skæm og arbejde på den anden, jeg kan tilmed skifte mellem arbejdsområder mens spillet køre og for den funktionalitet er jeg helt ok med ikke at have bling på 100%.

Mht. sammen ligningen mellem at køre Wii spil på Xbox og Playstation så er det ikke kun styresystemet der er forskellen men også arkitekturen og man ville der for skulle lave en fuld emulering så den sammen ligning syndes jeg ikke dur. Svart ville også være "Nej!" hvis man spurgte om det kunne lade sig gøre, men når man taler om at køre Windows spil under Wine er svaret "muligvis, men med reduceret ydeevne".

jushoa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. sep 2008, 11:12
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf jushoa » 22. jul 2011, 18:22

Hejsa

jeg ville også lige give mit besyv med....

jeg crossover og wine (bruger dog kun wine til WOW.... fordi det er det letteste at få til at virke)

Jeg spiller følgende spil nu.

Anno 1602
Diablo II
Starwars knight of the old republic
world of warcraft
Civ 3, 4 og 5 (har dog ikke 3 og 4 installeret længere, da 5'eren styrer for vildt, meen de virkede da de var installeret.
Torchlight (diablo klone)
og så er min pc selvfølgelig spækket med freeware linux spil.... hehe

Venlig Hilsen Jushoa

jushoa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. sep 2008, 11:12
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf jushoa » 22. jul 2011, 19:04

opdatering....

Lige installeret starwars battlefront II og vendetta

jushoa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. sep 2008, 11:12
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf jushoa » 24. jul 2011, 18:35

også lige installeret rome total war, gold edition.... jeg skriver ikke de sppil ned for at prale eller vise hvor dygtigt jeg er, jeg har brugt de råd andre har lagt ud på nettet, meen for at mane den forstilling om at linux ikke kan spilles på, lidt i jorden...

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf kfj1972 » 31. jul 2011, 22:37

For lige at komme med et lille hurtigt input, så kan jeg fortælle at DosBox også er en mulighed.

Personligt spiller jeg Master of Orion II via DosBox her på Ubuntu.

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: evt. liste over win spil som kan køre i Ubuntu ???

Indlægaf kfj1972 » 3. sep 2011, 17:24

Vil lige dele dette link/denne nyhed, da det muligvis også kan have interesse:
- Dansk software gør din Linux-maskine til en spillecomputer
- Game Drift Linux

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster