Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Windows

Nyheder og annonceringer kan læses her. Alle nye brugere bør starte med at læse vejledningen herinde.
BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf BrittaP » 24. jun 2011, 17:02

AJenbo skrev:MS er jo også bare et eksempel, det gælder alle folk, hvis man har kritik må man komme med det og ikke bare komme med en gang ubaseret tilsmøring.


Hej Anders,
jo, men at man ikke bare sviner folk til hverken her eller andre steder er jo en almengyldig regel. En kritik bør altid være velbegrundet, underbygget og saglig, men som tidligere skrevet er det efter min mening den pågældende poster der taber ansigt ved ikke at kunne fremkomme med den type kritik. Vi kan jo ikke lave en hel alfabetisk liste over forbudte ord begyndende med 'abekat' ;) I øvrigt kan dygtige ordequilibrister jo sagtens svine andre til uden brug af div. grimme ord.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 24. jun 2011, 17:43

Ja, alt det er rigtigt, hvis man først begynder med forbud er det svært hvad der skal være lovligt, men hvad betegnelsen M$ skal gøre godt for, i stedet for saglige argumenter, har jeg så uendelig svært ved at se, andet at det siger mere om den der bruger det, end om MS.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kurt Christensen » 24. jun 2011, 20:02

så folk der føler at M$ er netop dette må ikke udtrykke sin følelse sådan?
for selvfølgeligt skal anklager begrundes hvis man kommer med sådanne, men M$ er vel en meningstilkendegivelse som alle forstår baggrunden for, og skriveren der skriver dette, viser vel bare hvor han står henne over for M$, nemlig at han mener at M$ er en urimelig pengemaskine, hvad man så kan være enig i eller ikke, og det er vel netop det at software skal være fri for masserne der er en af grundpillerne i linux, så at påpege at M$ skovler gigantmilliarder ind på noget som kan fås gratis er vel egentligt rimeligt nok, men igen og selvfølgeligt, alt med måde og ansvar for egne handlinger.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2011, 00:00

How to be me skrev:så folk der føler at M$ er netop dette må ikke udtrykke sin følelse sådan?

Det er der ingen der har sagt, for min skyld kan det være det eneste de gør fra de står op til de går i seng, det skal bare ikke være på dette forum.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2011, 00:09

AJenbo skrev:
How to be me skrev:så folk der føler at M$ er netop dette må ikke udtrykke sin følelse sådan?

Det er der ingen der har sagt, for min skyld kan det være det eneste de gør fra de står op til de går i seng, det skal bare ikke være på dette forum.


tja bortset fra en tråd som denne er det vel heller ikke dette forums formål, men jeg ser ikke problemet i at folk i beherskede vendinger omtaler hvorfor de vælger som de gør hvis det har relevans for det de beskriver og ikke er ren tilsvining bygget på laveste fællesnævner
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2011, 00:26

Det er man stadig velkommen til men man må undlade øgenavnene, jeg kan ikke se det store problem i det. Det er bare et signal til at holde gode tone da ikke alle fra starten er indstillet på det.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf laoshi » 25. jun 2011, 07:57

Nu har vel de fleste argumenter i denne sag været på bordet. Jeg håber at det har været med til at afklare tingene for dem, som har deltaget i, eller fulgt med i debatten.

Under alle omstændigheder, så er det en enig administration og redaktion på forum, der står bag både beslutningen, dens formulering og dens håndhævelse.

Formålet med forum er jo at hjælpe så mange som muligt i gang med at bruge Ubuntu i deres hverdag, og udvikle brugen af de mange muligheder der ligger i Ubuntu - ikke at rakke ned på hverken Windows eller Mac eller andre Linux-distributioner.

Som afrunding vil vi fremdrage et forhold, som nok ikke har været så klart inde i billedet ind til nu: vi er forum for et officielt anerkendt LoCo (local community) Ubuntu-team. Og vi har jo netop igen fået godkendt den status.

Det medfører nogle forpligtelser som går begge veje: dels repræsenterer vi Ubuntu over for det danske samfund - dels repræsenterer vi ikke kun de enkelte brugere af forum, men netop det danske Ubuntu-fællesskab som helhed, over for resten af Ubuntu-fællesskaberne i verden.

Foreningen som helhed - og ikke mindst de af os, som har forpligtet os på Ubuntus Code of Conduct - arbejder på at udbrede Ubuntu både som et OS til pc'er og Ubuntu som en holdning til verden og de mennesker som er i den.

Og det fremmer vi nok bedst ved at bruge saglige argumenter( iblandet også relevant humor, som da heller ikke mangler i vores OffTopic-tråd), frem for at bruge "frække ord" i supporttrådene.

Vi har kort formuleret den sådan i en artikel på hjemmesiden:
Fællesskab skrev:Ubuntu er meget mere end et styresystem.
Ubuntu er et helt økosystem af udviklere, designere og support-teams som arbejder i døgndrift for dig på frivillig basis.
Ubuntu er et afrikansk begreb som betyder “menneskelighed over for andre” eller “jeg er, fordi vi er”.
Ubuntu bygger på nogle fælles værdier som kan udmøntes i ordene: vis omtanke – vis respekt – vær i stand til at samarbejde – rådfør dig med andre hvis du er i tvivl – bed om hjælp hvis du har brug for det.
Du kan se en dansk udgave af Ubuntufællesskabets retningslinjer her.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf NickyThomassen » 25. jun 2011, 09:57

Inden at vi allesammen bliver drejet over mod en selvfed kamp for frihed, vil jeg gerne nævne nogle saglige argumenter jeg mener hører til i denne tråd.

Først et spørgsmål, hvis det er ok at kalde en entitet som Microsoft øgenavne, men ikke enkelt-personer, bliver grænsen så ikke lidt flydende?

Min kommentar handler om øgenavnet M$, som i min verden betyder at Microsoft er pengegriske, og hvorfor det er forkert. Først lidt national-historie:

Vi (den danske stat) er nu igennem EU, og tidligere vores samvittighed, forpligtet til at give 0,9% af vores BNP til ulandsbistand. Denne bistand går primært til de afrikanske lande. 2011 er det første år siden VKO trådte til hvor vi har givet mere end 0,9%, i år giver vi cirka 1,1%, hvilket må siges at være flot. I tal er 0,9% = 5,5mia. danske kroner. Læs mere her:
http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL11T&topic=6&searchtype=3

I 1994 oprettede den nyrige Bill Gates en fond som siden er blevet slået sammen med hans kones. Selvom det ikke er alle pengene der bliver brugt i Afrika, bliver pengene brugt på at hjælpe børn. De senere år er fonden også begyndt at finansiere landbrug, og hold nu fast, siden 1994 har fonden, som primært modtager penge fra Microsoft, uddelt 17,8mia US$! Regner vi det om til danske kroner efter den nuværende dollar-kurs, som er lav i forhold til 90'erne, så får vi 97,9mia. danske kroner. Se her for bekræftelse på fondens uddelinger:
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-13594085

Hvis den danske stat siden 1994 har uddelt 5,5mia danske kroner om året, så har de i alt givet 93,5mia kroner i ulandsbistand i samme periode hvor Bill Gates' fond har uddelt 97,9mia danske kroner.

Så ja, Microsoft er grådige. De har skidetravlt med at tage vestens penge, og give dem til børn verden over som ikke engang har rent vand. Derfor ville jeg ønske at vi her på forrum for fremtiden måske kunne sparer lidt på M$ øgenavnene og analogierne, for i princippet gør et US firma hvad vi burde gøre. Vi som ellers er blandt verdens aller-rigeste folk.

Hilsen Nicky

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2011, 10:35

det er vel ikke helt fair at sammenligne en enkeltpersons formue med en stats
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jun 2011, 10:38

How to be me skrev:det er vel ikke helt fair at sammenligne en enkeltpersons formue med en stats

Nej du har helt ret, vi kunne sagtens betale mere via statskassen :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2011, 10:47

christian.arvai skrev:
How to be me skrev:det er vel ikke helt fair at sammenligne en enkeltpersons formue med en stats

Nej du har helt ret, vi kunne sagtens betale mere via statskassen :)


he he det er hvis en helt anden diskussion som jeg ikke vil gå ind i her :twisted:
Når lejligheden byder sig.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf buddig » 25. jun 2011, 20:48

TitanusEramius skrev:...Så ja, Microsoft er grådige. De har skidetravlt med at tage vestens penge, og give dem til børn verden over som ikke engang har rent vand. Derfor ville jeg ønske at vi her på forrum for fremtiden måske kunne sparer lidt på M$ øgenavnene og analogierne, for i princippet gør et US firma hvad vi burde gøre. Vi som ellers er blandt verdens aller-rigeste folk.

Hilsen Nicky
God pointe,
og respekt til Microsoft.
De er enormt gode til at lave forretning, og hvad der til hører.
Også respekt for at de giver ud af overskudet til bistand til fattige...
og jeg vil tillade mig at påstå, at uden dem havde verden ikke været, hvor den er i dag.
De har bidraget stort til det it- og videns samfund vi har i dag.
Med afsæt fra hvor vi er i dag, så kan vi selvfølgelig alle her blive enige om at Ubuntu styrer. :)
men alle, der har deltaget indtil nu, har været medvirkende...
Respekt og taknemmelighed for det.
Henning

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 25. jun 2011, 20:52

Ordet afladshandel stammer fra den romersk-katolske kirke i middelalderen. I korte træk gik det ud på, at man ved at købe afladsbreve af kirken, kunne slippe hurtigere gennem Skærsilden.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf laoshi » 25. jun 2011, 22:49

stinemet skrev:Ordet afladshandel stammer fra den romersk-katolske kirke i middelalderen. I korte træk gik det ud på, at man ved at købe afladsbreve af kirken, kunne slippe hurtigere gennem Skærsilden.

Så er det jo betryggende at tænke på, at allerede inden kirken blev delt ud i konkurrerende grene skrev Paulus flg. til folkene i Korinth:
Paulus skrev:For husk, at den, der sår sparsomt, skal også høste sparsomt, og den, der sår rigeligt, skal også høste rigeligt. Men enhver skal give, som han har hjerte til – ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 26. jun 2011, 06:29

Jeg skriver: Man skal kun høste på egen jord.

Det er OK, at tjene penge, også mange penge, men jeg synes det skal være på vilkår der ligger inde for lovens rammer,
jeg kan huske en del igennem årene der ikke er foregået på den måde, her er en fra den amerikanske højesteret.

http://techflash.com/seattle/2011/06/supreme-court-rules-against-microsoft.html

Men jeg synes også det vil være OK, at slutte denne tråd, jeg tror det du mener er røget ind hos de fleste, og dit budskab er vi i hvert fald ikke uenige om.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Tilbage til "Vigtige beskeder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster