Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Windows

Nyheder og annonceringer kan læses her. Alle nye brugere bør starte med at læse vejledningen herinde.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf eitreach » 30. mar 2011, 13:59

Små-ironisering af MS er fjollet. Hvis man ikke vil bruge Windows, så lader man være - vil man virke seriøs på et seriøst board, lader man være med at give dumme og platte navne til ting, folk og mad man ikke kan lide.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

simonslothtour
Indlæg: 22
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:55
IRC nickname: simonslothtour
Geografisk sted: Fjelsø, Denmark

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf simonslothtour » 9. jun 2011, 09:31

Det er sådan det skal være. Et operativsystem kan, som det fremgår, både have styrker og svagheder. Når der skal postes i et sådant forum som dette bør der være en vis seriøs tone. Ud fra mit synspunkt kan sådanne "øgenavne" få et svar til at fremstå som en smule useriøs og "racistisk" hvis i forstår :D - så en rigtig god ide, at have en neutral holdning for at bevare den seriøse tone.
Før var jeg træt og deprimeret.. . .
. . . ! Så prøvede jeg Ubunu!
Nu er jeg glad og tilpas hver dag.
Tak Ubuntu :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf thj01 » 9. jun 2011, 12:01

Er næsten ked af at jeg ikke har set denne tråd før.

Superfornuftigt, konstruktivt og proaktivt.

Reelt set er Windows inderligt ligegyldigt i dag - både som "modstander" og som sammenligningsgrundlag.

Ubuntu/Linux har "sejret" og kan fint stå på sine egne ben, og bør mere ses som en af de muligheder man kan vælge på lige fod med Windows og Mac - og med stor fordel.

Og vi må være ærlige og åbne omkring, at der stadig mangler ressourcer til at gøre mange af specialværktøjerne mere brugervenlige (f.eks. Gimp'en vs Adobe). For lige der er det Linux/Ubuntu der "sucks". Men meget mindre end bare for få år siden.


Thumbs up - og way to go!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Finn Bjerke » 10. jun 2011, 16:39

Reelt set er Windows inderligt ligegyldigt i dag - både som "modstander" og som sammenligningsgrundlag.


Jeg tror altså at vi mennesker sammenligner, de sammenlignelige ting når vi forbruger. Ubuntu har mange fordele, men det er relativt til noget andet. Det kan også være relativt til arbejdsopgaver, fremfor et konkurrrerende produkt men så er det nok folk med større ekspertise på feltet end jeg har, som sammenligner. "alt er relativt"

Vi bruger sproget forskelligt og det er lige lovlig firkantet efter min mening at forbyde mild ironi. Det er godt at der er lidt højt til loftet. Engang var det et dansk særkende.

MS-Windows eller M$-windows .... Det er da ikke så vigtigt ----hmmm jeg tror sgu jeg er i mindretal.. Snart kommer selvcensuren over mig.. måske.

Når det så er sagt vil jeg gerne igen takke for den utrolige hjælpsomhed herinde, det er enestående. Jeg sammenligner (der var den igen) med Norske, Svenske og andre fora. Jeg foretrækker da dette.

Jeg vil fremover undlade at kalde en spade for skovl.
Kardemommeloven er en god ting.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 11. jun 2011, 16:58

Jeg svarede i starten af denne tråd, at man skulle føle sig hævet over, at eksempelvis anvende ikoner, hvor en pingvin står og p..... på et Windowsflag, men at man skulle have så højt til lofter som Finn Bjerke skriver, det har jeg svært ved, og kan godt forstå dem der har det på samme måde, jeg glemmer ikke da jeg efter, at have brugt temmelig mange penge på div. Windows, og fik anskaffet mig XP, og der var et eller andet, jeg ikke kunne finde ud af, og ringede til Microsoft, og manden jeg talte med, skulle have reg.nr. og jeg oplyste det, hvorefter han sagde, at når det var et OEM nr. ville det koste nogle hundrede kroner, kan ikke huske hvor mange, efter det var det svært, at have højt til loftet, i hvert fald så højt, men vil egentlig tilslutte mig THJ01, når man har brugt Ubuntu et stykke tid, er Windows egentlig bare et stykke inderlig ligegyldigt historie, men man skal ikke p.... på dem, lad det dog hvile i fred.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 11. jun 2011, 17:03

jo, jeg glemte, at det jeg lige skrev, virkelig bliver sat i relief, når man oplever den utrolige herinde fra, den er helt fantastisk.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf lath » 12. jun 2011, 04:47

Det med at omtale konkurrenten på en nedsættende og/eller hånligt måde er en USAnsk ting og meget almindeligt derovre.

Jeg synes ikke at det er noget der bør efterlignes. Jeg holdt op med det efter trådstarteren skrev sit indlæg, fordi han har ret.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Finn Bjerke » 12. jun 2011, 18:25

Der er nuancer i dette også, og kulturforskelle. Hån er noget andet end ironi. Dette her er morsomt i mine øjne,og M$ er ok...

Billede
Kardemommeloven er en god ting.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf laoshi » 12. jun 2011, 19:19

Finn Bjerke skrev:Der er nuancer i dette også, og kulturforskelle. Hån er noget andet end ironi. Dette her er morsomt i mine øjne,og M$ er ok...

Billede

Men her i forum er M$ ikke ok - og denne tråd er den eneste hvor det ikke vil blive rette af en af red.!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Finn Bjerke » 23. jun 2011, 16:43

Jeg har svært ved at se det fornærmende i at omtale M$, intet firma i verdenshistorien har tjent så meget på så kort tid. Firmaet har flere domme for markedsmetoder der er diskutable. Censur er en "ukultur" (Norsk udtryk) og i modstrid med grundideen bag open source efter min mening.

I dette forum "skriver man under" på ikke at være grov fornærmende osv. Humor må der være plads til.

humor eller selvcensur ?
humor tak...

Det lille ord "eller" kan være lidt misbrugt..
Kardemommeloven er en god ting.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 23. jun 2011, 20:15

Jeg mener ikke der er noget som helst odiøst i, at tjene penge, der er ikke nogen som helst der har tvunget nogen til, at betale for deres produkter, at der så findes nogle naive mennesker der hopper på, at de ikke betaler for det præinstallerede hø, de "får" med når de køber en ny computer, men dertil er der kun at sige, at det stadigvæk ikke er forbudt, at tænke sig om, det er smart at sælge tingene på den måde, måske lidt for smart, men jeg vil gerne føle mig hævet over, at skulle være med i det der gøre nar pjank, for som konen til Armstrong, det første menneske på månen sagde: " Det vigtigste rum i universet, er rummet mellem ørerne, brug det dog til noget andet end, at sidde og skrive M$.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf BrittaP » 24. jun 2011, 14:48

Min reaktion? Helt kort 'Åh nej, endnu et forum hvor man laver en regel på noget som i værste fald er ligegyldigt'. Jeg må egentlig sige at brugen af f.eks 'windoze', 'M$' forekommer mig triviel. Det er set før, og der er grænser for hvor mange gange jeg bliver ved med at finde det morsomt. Det er bare slet slet ikke begrundelse nok til decideret at forbyde den slags sprogbrug, men desværre forekommer det mig at forbud som sådan er ret symptomatiske for de tider vi lever i, og det er det der giver mig den der 'åh nej, ikke også herinde' følelse.
Nej, brugen af M$ o.s.v giver ikke forummet som sådant et useriøst skær, det giver den enkelte poster et useriøst skær, og den bedste måde at imødegå det på er at give et svar der oser af kvalitet. At vise et godt eksempel. Omvendt kan jeg måske lidt forstå hvad der får skribenter til at gøre det. (Ungdommelig?) glæde og måske endda eufori over at være sluppet ud af kløerne på et produkt man aldrig har været rigtigt glad for, men brugt i mangel af bedre. Jamen det er da værd at fejre, og hvis man føler at man får en smule 'hævn' over dem som man er kommet til at betragte som udbytterne, Computerbrugernes herremand, jamen så vil jeg personligt sige fred med det.
Jeg vil sætte pris på højt til loftet både her og ude i verden.

Britta
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf Kappa » 24. jun 2011, 16:12

Hvis man synes at M$ er ligegyldigt, kan det jo være rigtigt, men hvis man ikke ikke sætter en grænse med det samme, har vi jo hurtigt et fora som de amerikanske, hvor man bliver overdænget med den slags, basalt er jeg imod forbud, men når man har med nogen, at gøre som ikke forstår tingene når man beder dem pænt om det, er der jo ikke andet at gøre, for ellers risikerer vi jo amerikanske tilstande, og hvis man har en mening om MS, kan man jo bare skrive det, det står man jo frit for, og så kan det vel være ligegyldigt om man skriver M$ eller MS.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2011, 16:23

Vi har tidligere haft problemer med personer der brokker sig over at blive bedt om at tale pænt, og siger det vil de ikke for det står ikke i reglerne og så skal vi ikke komme og lege politimen. Det også er en del af det der ligger til grund for at vi har forsøgt at ligge lidt linjer ud i sandet. MS er jo også bare et eksempel, det gælder alle folk, hvis man har kritik må man komme med det og ikke bare komme med en gang ubaseret tilsmøring.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Lad os kalde en spade for en spade og Windows for Window

Indlægaf BrittaP » 24. jun 2011, 16:54

stinemet skrev:det står man jo frit for, og så kan det vel være ligegyldigt om man skriver M$ eller MS.


Hej stinemet,
Lige netop min pointe, og derfor jeg synes at et forbud er overkill.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Tilbage til "Vigtige beskeder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster