lath skrev:Ingen problemer for mig her - men de skal respektere mine licensbetingelser. En af betingelserne er ingen garanti (de har ikke købt noget).
Det er jeg faktisk positivt overrasket over at høre. Men du har selvfølgelig ret i at open source software kommer uden garanti og vender man den på hovedet så gør Windows jo også det, for så vidt jeg ved fraskriver de sig ethvert ansvar i licensen.
soundpartner skrev:fy for pyffer det stinker af fordomme den der. opensource er jo ikke kun hobby-projekter
Det er det selvfølgelig ikke og nu når jeg læser mit indlæg igennem igen forstår jeg ikke helt hvorfor jeg skrev det, jeg beklager. Canonical fortjener jo netop en stor ros for at gøre Linux tilgængeligt for brugere der bare ønsker en PC til at gå på nettet og ordne netbank, e-mails og sådan noget.
soundpartner skrev:jeg syntes ikke som sådan det du skriver er negativt, men det er uoplyst og ensporet. du ser helt klart bægeret som halvtomt. du ser på alle problemerne uden at se alle mulighederne.
Hehe, ensporet tror jeg aldrig at jeg er blevet kaldt før...
Men det er fuldt forståeligt ud fra det jeg skriver, og jeg skal ikke argumentere imod det. Derimod vil jeg gerne sige at jeg jo netop kun nævner de problemer jeg ser ved sådan et skifte, ikke fordelene. Sidst jeg hørte nyt fra øst var Rusland i gang med at udvikle deres egen Linux til ministerierne som efter planen skal gå i udbud til næste år. Så det er muligt, og har sikkert været det i mange år, men jeg tror desværre ikke at vi kommer til at se det lige foreløbigt i Danmark.
Pihl skrev:Nej, problemer er faktisk meget mindre end du tror, og de problemer du nævner, er faktisk slet ikke problemer i virkeligheden.
Det kan jeg forstå på alle jeres svar, og det undrer mig lidt og uden nødvendigvis at fortsætte i samme rille som i mit tidligere indlæg tror jeg at nogle af problemerne skulle have været forklaret bedre af mig. Som f.eks. licensspørgsmålet, for det primære jeg tænkte på da jeg skrev det var ikke hvordan open source software er omfattet af GPL eller tilsvarende, men mere de firmaer som er gået ud og har truet med at sagsøge alle der bruger Linux fordi de ejer en del af koden i kernen. Jeg kan tydeligt huske den sidste større sag der var i USA for omkring 10 år siden, men jeg har ikke kunne finde artikler om sagen, så derfor nævnte jeg den ikke. Selvfølgelig tabte firmaet, ligesom ethvert andet der har lavet sådan et nummer, men jeg tror desværre at sådanne sager gør at bl.a. det offentlige bliver tilbageholdene med at skifte væk fra software med proprietær licens af den simple grund at de ikke vil risikere licensproblemer. Det var 10 år siden, og efterhånden som man høre om de bedrifter open source har opnået, som FireFox og OpenOffice, kombineret med at der ikke har været flere "bogus" retssager mod Linux, så kunne man håbe at holdningen mod open source ændre sig hos det offentlige til at det også kan bruges i stor skala.
For Ubuntumaskiner med OpenOffice er jo allerede sat op på flere skoler og så vidt jeg ved fungere det godt nok til at de kommuner beholder open source "indenfor".
Jeg er ked af at have taget tråden væk fra det oprindelige emne, det var jo sådan set ikke meningen med mit indlæg.
Hilsen Nicky