Installation på bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Installation på bærbar

Indlægaf oskar.hansen » 18. dec 2006, 18:26

Jeg har lige installeret ubuntu 6.10 på en Zepto Znote 6014W uden problemer overhovedet. Det eneste der skulle installeres var resolution910, eller hvad det hedder for widescreen.

ellers virker den bare. Hvis processoren( i hvertfald celeron M) skal kunne instille frekvens skal det lige installeres, men ellers ingen problemer. Mener endda at man kan skifte mellem intern og ekstern skærm, uden at genstarte. Det er mere end hvad min egen kan, der har samme grafikkort.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 18. dec 2006, 18:34

thj01 skrev:jeg kan varmt anbefale Lenevo

Prøv at finde en på http://www.laptops.dk.

Jeg har en R50e centrino (koster vist lige knap 7500,-) men den er solid 3-4 timers battteri tid. og Ubuntu 6.06 og 6.10 kører lige på og hårdt!


IBM/Lenovo kan også klart anbefales herfra, men de koster! Hvis du skal have fornuftige specs, så ligger de 20-25% over de billigere mærker som Acer, Fujistu-Siemens osv. Til gengæld er de så solide at du kan slå søm i med dem :D

Tag også et kig på http://www.notebooksalg.dk og http://www.proshop.dk - jeg kan anbefale begge butikker :)
Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Installation på bærbar

Indlægaf thj01 » 19. dec 2006, 07:40

Til gengæld er de så solide at du kan slå søm i med de


Det er årsagen til at jeg køber dem - de overskydende penge er MEGET godt givet ud!!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 19. dec 2006, 08:37

thj01 skrev:
Til gengæld er de så solide at du kan slå søm i med de


Det er årsagen til at jeg køber dem - de overskydende penge er MEGET godt givet ud!!


//Off-topic//
Arbejder i G4S, og vores montører kører alle med en Thinkpad - de fleste A31, og nogen enkelte med R52'ere. Én af dem præsterede at køre sin over med sin Toyota Sportsvan - selve lcd-skærmen var kaput, men resten af maskinen kørte perfekt videre som om intet var hændt. Jeg turde ikke køre min Fujitsu-Siemens over. Måske jeg skulle prøve med min T43?
//Off-topic//
Billede

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

Installation på bærbar

Indlægaf Spif » 19. dec 2006, 19:44

Det med sort skærm med ATi kort er blevet rettet i enten de nye graikdrivere eller i Ubuntus installationsprogram. Havde tidligere problemet med en Zepto Znote 4200. Dog kunne det dengang rettes med vga=771.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 19. dec 2006, 20:01

Spif skrev:Det med sort skærm med ATi kort er blevet rettet i enten de nye graikdrivere eller i Ubuntus installationsprogram. Havde tidligere problemet med en Zepto Znote 4200. Dog kunne det dengang rettes med vga=771.


Jeps - når bare ATi driverne kommer på, så er der ikke noget problem. De er desværre ikke med I Ubuntu installeren, da de ikke er open source. 6.10 har dem stadig ikke... Og den med vga=771 reddede mig ved install af Suse 10, men jeg kunne ikke huske den da jeg skulle have Ubuntu på :)
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 27. dec 2006, 09:29

Hej

Jeg skal muligvis snart i Fona for at købe en bærbar computer. Den skal ikke kunne det helt store, da det mest er til skolebrug. Prisklassen skal være omkring 4000 kr. - gerne mindre. Jeg ved, at de har nogle Acer- og Toshiba-computere. Er det måske noget?

Jeg regner med at få den med Windows XP, men det vil da være utrolig fedt, hvis Ubuntu også kan virke på den med dual boot, da min stationære computer har lidt svært ved det.

Hvad med fx ACER NOTEBOOK ASPIRE 3682WXCI 512?

Vil I anbefale den, og kan den køre Ubuntu?

* Intel Celeron M420 processor (1,6 GHz)
* 14,1" WXGA skærm
* 40 GB harddisk
* 512 MB DDR2 RAM
* CDRW / DVD DREV
* 10/100 Mbit netkort og trådløst netkort (802.11g)
* Grafikkort med 64 MB delt hukommelse
* Hukommelseskortlæser
* 6 cellet batteri
* Micrsofoft Windows XP Home medfølger
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 27. dec 2006, 13:29

Wikzo skrev:Hej

Jeg skal muligvis snart i Fona for at købe en bærbar computer. Den skal ikke kunne det helt store, da det mest er til skolebrug. Prisklassen skal være omkring 4000 kr. - gerne mindre. Jeg ved, at de har nogle Acer- og Toshiba-computere. Er det måske noget?

Jeg regner med at få den med Windows XP, men det vil da være utrolig fedt, hvis Ubuntu også kan virke på den med dual boot, da min stationære computer har lidt svært ved det.

Hvad med fx ACER NOTEBOOK ASPIRE 3682WXCI 512?

Vil I anbefale den, og kan den køre Ubuntu?

* Intel Celeron M420 processor (1,6 GHz)
* 14,1" WXGA skærm
* 40 GB harddisk
* 512 MB DDR2 RAM
* CDRW / DVD DREV
* 10/100 Mbit netkort og trådløst netkort (802.11g)
* Grafikkort med 64 MB delt hukommelse
* Hukommelseskortlæser
* 6 cellet batteri
* Micrsofoft Windows XP Home medfølger


Det er jo altid en god ide at indhente flere tilbud... og Fona & Co. sælger sjældent noget uden en god avance. Så ring til de to her, giv dem specs og pris på computeren fra Fona, og hør dem ad hvad de kan tilbyde.

http://www.notebooksalg.dk: 70 22 23 32
http://www.proshop.dk: 70 20 50 80

Jeg kan garantere at begge firmaer er 100% reelle, ikke noget pjat med dem. Jeg har absolut ingen tilknytning til dem, men handler med dem begge. Generelt vil jeg på det kraftigste anbefale at styre uden om de store elektronikkæder. De er sjældent billige (ifht. at handle på nettet) og eventuelle reparationer er et helvede.
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 28. dec 2006, 10:29

Var lige inde på Notebooksalg for at sammenligne med en Acer bærbar.

Fona
ACER NOTEBOOK ASPIRE 3682WXCI 512

* Intel Celeron M420 processor (1,6 GHz)
* 14,1" WXGA skærm
* 40 GB harddisk
* 512 MB DDR2 RAM
* CDRW / DVD DREV
* 10/100 Mbit netkort og trådløst netkort (802.11g)
* Grafikkort med 64 MB delt hukommelse
* Hukommelseskortlæser
* 6 cellet batteri
* Micrsofoft Windows XP Home medfølger

Pris: 3.999 kr.

Notebooksalg.dk
TRAVELMAT 2482WXMI BT XPM CM420 80GB 512MB 14.1IN

Produktbeskrivelse: Acer TravelMate 2482WXMi - Celeron M 420 1.6 GHz - 14.1" TFT
Dimensioner (B x D x H): 34.1 cm x 25.1 cm x 3.5 cm
Vægt: 2.4 kg
Lokalisering: Danmark
Systemtype: Notebook
Indbyggede enheder: Stereeohøjttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth antenne
Processor: Intel Celeron M 420 / 1.6 GHz
Cachehukommelse: 1 MB - L2
RAM: 512 MB (installeret) / 2 GB (maks.) - DDR II SDRAM ( 1 x 512 MB )
Kortlæser: 5-i-1
Harddisk: 80 GB
Optisk lagring: DVD±RW (+R dobbeltlag) / DVD-RAM - integreret
Visning: 14.1" TFT aktiv matriks 1280 x 800 ( WXGA ) - 24-bit (16,7 millioner farver)
Grafik controller: Intel GMA 950
Lydudgang: Lydkort
Telekom: Fax/modem - 56 Kbps
Netværk: Netværksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR
Trådløs NIC: Acer InviLink 802.11b/g
Notebook-kamera: Integreret - 0,31 megapixler - CMOS
Indgangsudstyr: Tastatur, touchpad, firevejs rulleknap
Effekt: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri: Litiumion
Driftstid (op til): 2.5 time(r)
Operativsystem: Microsoft Windows XP Media Center Edition
Producentgaranti: 1-års garanti

Pris: 4.839.00 kr.

Hvad er de største forskelle, og hvad er fordelene ved Notebooksalg.dk?
Man kan selvfølgelig også købe en lidt billigere model med 60 GB harddisk og uden Bluetooth antenne ...
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 28. dec 2006, 11:59

Den fra notebooksalg.dk har dobbelt så stor harddisk, dual-layer dvd-brænder (den fra fona har kun dvd-læser, og cd-brænder) og indbygget webcam. Men tag & ring til dem, og hør hvad de kan stykke sammen der svarer til den fra Fona.

Som jeg skrev tidligere, så mener jeg klart at man bør styre uden om Fona & Merlin, udelukkende pga. deres totalt uduelige "service" ved rep. Prøv at google lidt efter det - der er masser af historier om folk der har måttet vente flere måneder på simple ting. Men med Acer kan du jo selvfølgelig ringe direkte til Acer, og så er service i top. Du har den tilbage inden for en uge i 9 af 10 tilfælde. Har aldrig oplevet mere end 2 uger for en rep.
Billede

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Installation på bærbar

Indlægaf fr3ak » 1. jan 2007, 19:53

Jeg har en Toshiba Sattelite Pro med et Radeon X600 grafikkort, som kører Ubuntu 6.10.

Jeg blev også nød til at installere med en ekstern skærm da computerens egen bare går i sort når man starter installationen.

Men jeg syntes ikke man skal undgå ATI kort, bare fordi det er en smule kompliceret at installere driveren.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 1. jan 2007, 21:47

fr3ak skrev:Jeg har en Toshiba Sattelite Pro med et Radeon X600 grafikkort, som kører Ubuntu 6.10.

Jeg blev også nød til at installere med en ekstern skærm da computerens egen bare går i sort når man starter installationen.

Men jeg syntes ikke man skal undgå ATI kort, bare fordi det er en smule kompliceret at installere driveren.


Det kan du have fuldstændig ret i, men skal man alligevel ud og købe ny bærbar, med det specifikke formål at køre Ubuntu på den, så vil jeg da mene at man lige så godt kan tage det med i sine overvejelser.
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 2. jan 2007, 12:35

Hej Spook.

Jeg har kigge på en maskine magen til din, og den er jo ret elegant, men jeg synes at skærmen er lige lille nok.
Derfor har jeg gik på en med en lidt større skærm:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=240978

Den skulle vel også kunne køre Ubuntu uden problemer?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 2. jan 2007, 13:02

Svante skrev:Hej Spook.

Jeg har kigge på en maskine magen til din, og den er jo ret elegant, men jeg synes at skærmen er lige lille nok.
Derfor har jeg gik på en med en lidt større skærm:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=240978

Den skulle vel også kunne køre Ubuntu uden problemer?


Godt valg ;)

Men opløsningen på de to skærme er den samme - 1280*800, så det er udelukkende et spørgsmål om hvor meget dine pixel skal fylde IRL. Men det er jo smag og behag. Jeg kan i hvert fald garantere at den trækker Edgy Eft perfekt!
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 2. jan 2007, 13:12

Udmærket. Nu går jeg bare og lurer på om priserne kommer til at falde her i januar :P

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster