Ok. Så får du point for din nysgerrighed, men forvent ikke en forklaring på hvorfor (kun hvordan).
Når du kører
Kan du se hvilket codec dit lydkort bruger - i dit tilfælde ALC861VD
Så finder du filen /usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt.gz på din computer og åbner. Leder efter samme codec.
Det giver følgende:
ALC861VD/660VD
==============
3stack 3-jack
3stack-dig 3-jack with SPDIF OUT
6stack-dig 6-jack with SPDIF OUT
3stack-660 3-jack (for ALC660VD)
3stack-660-digout 3-jack with SPDIF OUT (for ALC660VD)
lenovo Lenovo 3000 C200
dallas Dallas laptops
hp HP TX1000
asus-v1s ASUS V1Sn
auto auto-config reading BIOS (default)
Det er de muligheder der kan stå efter model i linjen: options snd-hda-intel model=... nederst i /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Nu havde jeg 3 lydkort-support tråde kørende samtidig i går, så jeg kan ikke huske hvor jeg har rodet rundt for at få fat i dallas. Men hvis det ikke lige giver sig selv (som hvis du havde haft en hp eller en lenovo, se ovenfor), så ville jeg typisk google ord som "alc861vd packard bell ubuntu sound" (uden gåseøjne), muligvis medtage /etc/modprobe.d/alsa-base.conf i søgningen, da jeg ved at nogen skal rette i den for at få det til at køre.
Nå, så fik du en lille gratis google-lektion og, mellem os, så er en stor del af min support baseret på at google for dem der ikke selv ved hvordan man gør. Og hey, det er ikke altid lige let at google (som du kan se af eksemplet).
Jeg betragter dig hermed som uddannet og håber du vil deltage i support på lydkort-problemer der relaterer sig til hda-intel kort.