At sige andre har bias og er blinde over for fakta er en rigtig dårlig måde at forsøge at føre en debat på. Jeg vil også lige på pege at det er dig der gentagende gange er afvisende over for diverse statistikker der ikke lige viser et kraftig fald i Ubuntu brugere.
På intet tidspunkt har jeg skrevet at Unity er den mest effektive desktop og alle bare skal købe mere ram så de kan køre den. Nej, jeg mener folk skal bruge det der passer bedst til deres behov, jeg har endog på peget at jeg råder folk med lav ram kapacitet at køre et andet system som eks. Lubuntu. Jeg har blot sagt at RAM forbrug ikke direkte afspejler om software er lavet godt eller ej, det er noget jeg vil mene jeg har en vis form for indsigt i med mine år som software udvikler. Og der med igen ikke sagt at der ingen problemer er med Unity eller at det er et perfekt system, jeg skal gerne være den første til at på pege at det er skruet sammen af en masse mere eller mindre tilfældige dele og der er helt sikkert steder hvor der går resurser til spilde, jeg har dog heller ikke på fornemmelsen at det tvinger computeren i knæ og jeg føler lige frem det også har nogle gode sider.
Jeg er også enig i at det var kritisabelt at Canonical introducerede Amazon søgning i Unity som standard, hvilket jeg også har slået fra på alle maskiner jeg har installeret Ubuntu på (som artiklen viser har det dog ikke været nødvendigt i snart et år). Det er dog forkert af dig at skrive at det går mod Unix princippet. Unix princippet handler om noget helt andet, læs mere her
https://en.wikipedia.org/wiki/Unix_philosophy. MacOS er et certificeret Unix systemer og det var så vidt jeg forstod ikke et OS du er fan af. Det du nok i stedet tænker på er FLOSS, hvilket man nok kan augmentere for.
Det er lidt sjovt at du nævner at man kan sammen ligne Unity, Cinnamon, Mate og KDE når den måling af ram forbrug du er kommet med kun indeholder Mate og Unity fra den liste. Jeg syndes også du har glemt Gnome 3 på den liste og jeg syndes ikke Mate er en moderne desktop, den høre mere med blandt LXDE, XFCE og andre letvægts desktops.
Så jeg mener ikke jeg har skyklapper på eller er blind over for elefanter, blot at noget af din kritik er usaglig.
For at prøve at vende diskussionen til noget positivt, kunne jeg så godt tænke mig at høre hvilken desktop du selv bruger og hvilke fordele du syndes der er ved den. Selv kan jeg godt lide Unity, Gnome 3, og til nød LXDE. En af de ting jeg er rigtig glad for i Unity er muligheden for at søge i program menuerne ved at trykke alt samt de direkte genvejs taster der er stat op som standard til håndtering af vinduer, programmer og workspaces.