Det viser sig at jeg misforstået noget da jeg fik præsenteret rettigheder som ?, og brugeren og gruppen som ?.
---Slut på edit.---
Herunder er der en advarsel om en ting d ikke skal gøre i et et4fs filsystem, hvis du ikke vil miste data.
Mit /home filsystem er pt ramt af en fejl i ext4fs filsystem kerne koden.
Fejlen er opstået således.
jeg havde nogle filer og mapper skrivebeskyttet, fordi jeg helst ikke skulle kunne komme til at slette dem ved en fejl.
Write-bits var sat til 0 (nul), men at jeg er ejer af filen og der også en gruppe der er lig med mit brugernavn, som kun har mig som bruger.
Så omkring fra en time siden beslutter jeg at mappen skal flyytes ind i en underliggende mappe, så den oprtetter jeg først. Ingen problemer der.
Så flytter jeg mappen ind i undermappen. Det går bare ikke godt - mildt sagt.
Fra min filbrowser kan jeg ikke se mappen, men det kan jeg fra terminalen, hvis jeg placerer mig fra den mapppen hvorfra flyningen foregik.
Terminalen viser det her:
d????????? ? ? ? ? ? Pages
Altså: Mappens ejer (bruger) er ?, gruppen er ? og rettighederne er ?????????.
*Jeg har prøvet en fsck ved at lave en tom /forcefsck fil, og så reboote - fsck kører, men ext4fs journalen er stadig ødelagt (ext4fs er et jounaliserende filsystem).
chmod, chgrp og chown med superbruger (root) rettigheder med sudo besvareres med en:
Adgang nægtet
(og ja jeg taster den rigtige kode ind første gang, fordi at sudo spørger ikke efter kodeord ved de efterfølgende sudo kommandoer)
Jeg bemærker at smartctl viser at min harddisk er sund og rask, så det er ikke en hardware fejl.
... og så er vi nok ovre i at:
- alle filer i den mappe er tabt - det gør ikke så meget for de kan genskabes
- jeg skal prøve at få samme fejl til at opstå igen, og så smide en bug report ind til linux kerne udviklerne, såfremt fejlen er ny/uopdaget.
- måske lave en linux device driver der kan ændre i den inode der er en fejl i
/Lars