DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Pihl » 7. mar 2007, 09:55

Om få måneder skulle det gerne være slut med at bruge lup ,når du vil se DR tv på en Mac- eller Linux-computer - hvis du da overhovedet er en af de heldige, der kan få det til at virke.


I forbindelse med projektet eksperimenterer DR med to alternative codecs til den Windows Media standard, der hidtil har betydet problemer for de omkring fem procent danskere, der ikke benytter Windows.

Det fortæller Erik Henz Kjeldsen, der er udviklingschef for nye medier hos DR.

De to videoformater er henholdsvis Linux-darlingen Ogg Theora, der er af ældre dato, og det hypermoderne H.264, der er egnet på flere platforme.



Link

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. mar 2007, 10:31

Det var også på tide (især nu hvor der er tvunget licens).

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Pihl » 7. mar 2007, 14:09

Ja, det kan man sige.

Nu hvor medielicensen er indført, og alle der bare har en internetforbindelse, skal betale licens, så må der naturligvis også stilles samme public service krav til DR på det digitale område, som der er på det analoge.
Da alle med et fjernsyn (tv-modtager) har skulle betale licens, har samme folk også haft retten til at modtage signalet. Med andre ord så har DR haft en forpligtelse til at sørge for, at alle kunne modtage kanalen.

Da alle med en internetforbindelse nu skal betale licens, forpligter DR sig naturligvis derfor også til at sørge for, at alle uanset operativsystem kan se DR ad denne vej.
Hvilket jo også ligger i den seneste medieaftale.

Nuvel, den anden virkelig gode nyhed i nyheden, er at de vil bruge OGG som codecs - forhåbentlig kan det give et boost til udbredelsen af Ogg i almindelighed - både Vorbis og Theora (H.264) (lyd + billede) - på bekostning af mp3 og wmv.. :)

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. mar 2007, 17:44

wmv = Noget som djævlen har skabt.


Jeg håber bare at TV2 følger trop. Jeg har skrevet klage brev.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Pihl » 7. mar 2007, 18:32

Jep. Jeg tror dog ikke Tv2 følger frivilligt med. De er jo ikke engang interesseret i at gøre (nogle) deres funktioner tilgængelig for Firefox, så der er langt vej endnu, før de tager vejen mod koder og codecs, som fungerer out-of-the-box på Linux

Næh, det eneste de vil reagere på, er når Linuxbrugernes andel af OS-markedet er så stort, at de økonomisk ikke længere kan ignorere denne gruppe.

I andre forbindelser har Open Source analytikere snakket om en procentsats på 5-10%, før serviceudbydere og producenter tager betragtelige hensyn til Linux. Så der er lidt vej endnu ;)

Saxo
Indlæg: 40
Tilmeldt: 4. feb 2007, 14:58
Geografisk sted: Ringsted

DR på vej med bedre Net-Tv for linuxbrugere

Indlægaf Saxo » 12. mar 2007, 08:20

En ting jeg har svært med i den nye medielicens, er jo den del med at bare man har en computer og netadgang skal man betale.
Men hvad er det man skal betale for ? Er det den samme service man kan få fra sit TV ? Radio ?

Grunden til mit spørgsmål er, at DR har lige opdateret sine linie til feks. dr.dk TV så nu kan der være 1500 samtide online ???

I mine øjne kommer folks, som ikke har fjernsyn til at betale end hulens masse penge (ca. 2400/år er det ik ? ) for en service, som helt klart i mine øjne ikke modsvare det man får ved at have et TV.

Derudover kommer selvfølgelig (Topic) Linux/Mac understøttelse

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster