Kom med dine tanker og idéer til TagFS : Et nyt filsystem med mærker - tags

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Kom med dine tanker og idéer til TagFS : Et nyt filsystem med mærker - tags

Indlægaf lath » 5. nov 2018, 21:21

Jeg er i analyse fasen af at lave et nyt filsystem der kommer til at hedde TagFS.

Det som er formålet med at lave TagFs er at lave et filsystem hvor man kan sætte fra 0 til flere mærkater på mapper og filer.

Kigger du på et bogmærke så har du sandsynligvis givet et link en til flere mærker. Det er lige præcis det jeg mener med at sætte mærker på filer og mapper.

Den bedste måde at få en fornemmelse af hvad jeg mener med mærker er at åbne "Alle bogmærker" i Firefox og så vælge "Mærkater" i den lodrette liste til højre.


FUSE filsystemer

Først skal jeg introducere konceptet "context switch":

Et context switch er en hændelse som opstår, når kernen skifter imellem
  • fra at køre et program - til at køre et andet program
  • fra at køre et program - til arbejde i kernen
  • fra at arbejde i kernen - til at køre et program

Her er nogle måle data for et indlejret system: FUSE File System Performance on Embedded Linux

Her skal man lægge mærke til punkt 2 og punkt 5 i listen. Det ses at context switchene (punkt 2 og 5) udgør fra 84,47 % til 98,65 % af tiden.

Man kan derfor konkludere at FUSE filsystemer er meget langsommere, end filsystemer der kun bor inde i kernen.

På grund af performance, så bliver TagFS derfor et filsystem et kerne modul(=software i Linux kernen).


Hvad tænker du ... ?

Udover - godt, og god idé, eller jeg synes ikke om det - så kunne jeg godt tænke mig at læse om hvilke tanker du har, når du tænker om et filsystem, hvor man kan sætte mærkater på filer og mapper.

Har du idéer så skriv!


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster