En reinstall, forårsaget af noget tumlen rundt med en kernel-upgrade, som crashede systemet, oprettede installeren til Ubuntu en swap på 16 GB
![Shokeret :shock:](./images/smilies/ubuntu/icon_eek.png)
På intet tidspunkt har jeg observeret swap har været i brug. Selv ikke under afvikling af VB.
Trods en tildeling til VB på 8 GB RAM har swap ikke været i brug. Musikkonvertering aktivere heller ikke swap på nogen måde.
Det synes jeg rejser spørgsmålet om, hvor vidt en swap-partition overhovedet er nødvendig på moderne hardware, hvor selv maskiner med 4 GB RAM ikke aktivere swap. Her mener jeg almindelige desktop-maskiner i hjemmet. Delvist på kontorer, selvom swap måske bliver brugt på store maskiner på tegnestuer med CAD/CAM workload.
Eneste workload, hvor swap aktiveres er ved dvale og suspend, som jo egentlig kun er relevant for laptops, ikke desktop-maskiner som kun sjældent slukkes.
På den install jeg kører med i skrivende stund har jeg helt undladt at oprette en swap-partition, hvilket, på ingen måde, er mærkbart på systemet. Så hvor relevant er swap nu om dage?