Hard Disk Sentinel PRO til linux

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. apr 2014, 18:03

Kode: Vælg alt

klaus@klaus-desktop:~$ gnome-disk-utility
gnome-disk-utility: kommando ikke fundet
klaus@klaus-desktop:~$
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Kurt Christensen » 1. apr 2014, 18:07

Kode: Vælg alt

gnome-disks
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Blueeyez » 4. apr 2014, 20:58

NickyThomassen skrev:
Blueeyez skrev:Jeg har hurtigt kunnet vurdere om en harddisk skulle udskiftes med Hard Disk Sentinel PRO og endda i god tid før det faktisk gik helt galt og dermed undgået at tabe data, eller undgået at benytte en beskadiget harddisk som jo vil påvirke ens computers cpu og ram forbrug, men da os få betydning for ens data.

En harddisk har sin egen controller, som står for alt det praktiske omkring harddisken. Det er uden betydning for computeren, om den er ved at stå af eller ej, når man snakker CPU og RAM.

Som Anders nævner, så kan Hard Disk Sentinel (åbenbart??) ikke andet, end at vise noget tekst pænt. Selv på en god dag, virker det underligt, at betale penge for det. Det følgende er et eksempel på, hvordan SMART data ser ud

Den eneste linie der skal kigges efter, er

Kode: Vælg alt

SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

Så længe den er PASSED, så burde harddisken kunne bruges uden den store risiko
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/about/whitepaper07.html

[EDIT]
Programmet skal installeres først, da det ikke er standard. Det kan gøres ved at åbne en terminal, og indtaste

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install smartmontools
[/EDIT]

I Linux, for at se SMART data, åbnes en terminal, og der køres følgende kommando

Kode: Vælg alt

sudo smartctl -a /dev/sd*

Stjernen * udskiftes med et bogstav, for det drev SMART gerne vil ses for. Den første harddisk er a, den anden b, tredje c osv osv.


Beklager mit meget sene svar, men fik lige influenza...

Det er korrekt at Hard Disk Sentinel til Linux kun kan fremvise information, standard versionen til windows viser os kun ifnromationer, men PRO og Enterprise har en masse funktioner som e r brugbare og personligt, så synes jeg at måden Hard Disk Sentinel fremviser dataen er meget mere overskuelig end smartmontools.

Al den information man får af smartmontools ved 1 kommando er jo helt vild, hvor i linux versionen af Hard Disk Sentinel får man konkret afvide hvad diskens sundhed er og så kan man jo grave videre ret nemt og læse de nævnte tal, som ja os kan findes med "disk".

Jeg ved så os godt at Hard Disk Sentinel fylder mere end smartmontools, men i en verden hvor 1 GB eller 2 GB forbrug ikke gør den store forskel så kan jeg ikke se det store problem :-) Jeg går efter det der virker bedst og mest overskueligt og Hard Disk Sentinel har gjort sin del for at blive godkendt af mig.

En anden ting, kan jeg via terminalen og hvis, så hvordan formatere en harddisk men gøre det hvor den overskriver al dataen? (De måder jeg førhen har fundet har benyttet hurtig formatering)

Og jeg vil os tilføje at hvis din harddisk ikke kører stabilt, så vil CPU og RAM ikke arbejde optimalt. Harddisken er der du har filerne på samt systemet og hvis områder i harddisken er beskadiget, så kan det nemt få indflydelse på ydeevnen af din pc. (Har dog ikke erfaringer med hvordan ubuntu virker på en beskadiget harddisk)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf AJenbo » 4. apr 2014, 22:38

Blueeyez skrev:En anden ting, kan jeg via terminalen og hvis, så hvordan formatere en harddisk men gøre det hvor den overskriver al dataen? (De måder jeg førhen har fundet har benyttet hurtig formatering)

Kode: Vælg alt

sudo if=/dev/zero of=/dev/sdX


Blueeyez skrev:Har dog ikke erfaringer med hvordan ubuntu virker på en beskadiget harddisk

Jeg har flere gange oplevet at Ubuntu er i stand til at tilgå en disk og kopiere alle filer hvor Windows helt giver op eller siger den ikke er formateret.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Martin Jørgensen » 4. apr 2014, 23:44

gnome-disks yea

Jeg starter bare den grafisk via programmet "diske" der er ingen grund til at bruge terminalen

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Blueeyez » 5. apr 2014, 20:04

AJenbo skrev:
Blueeyez skrev:En anden ting, kan jeg via terminalen og hvis, så hvordan formatere en harddisk men gøre det hvor den overskriver al dataen? (De måder jeg førhen har fundet har benyttet hurtig formatering)

Kode: Vælg alt

sudo if=/dev/zero of=/dev/sdX


Blueeyez skrev:Har dog ikke erfaringer med hvordan ubuntu virker på en beskadiget harddisk

Jeg har flere gange oplevet at Ubuntu er i stand til at tilgå en disk og kopiere alle filer hvor Windows helt giver op eller siger den ikke er formateret.



Okay, den kode forstår jeg ikke helt.. dd plejer man da at lave image af noget eller skive et image til noget?

Ja, det har jeg os, men i Ubuntu har jeg så os oplevet at den giver op, men via terminal giver den ikke op :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2014, 20:41

dd bruges til at kopiere noget fra noget til noget. I det her tilfælde kopiere den 0 til alle sektorer på harddisken.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf Blueeyez » 5. apr 2014, 22:39

Okay, jeg antager vi snakker binære tal.
Kan jeg få den til at skrive zero, one, zero i samme kommando?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2014, 23:22

Du kan lave en fil med lige det indhold du ønsker og få den til at gentage den ud over hele disken. Jeg tror dog det kræver et parametre jeg ikke lige kan huske.

Alternativt kan du også bruge /dev/urandom

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf zob » 6. apr 2014, 02:10

Bare lige for at uddybe, så er "if" i ajenbos kommando "input file" og altså ikke en conditional som jeg troede igennem lang tid.
"of" er "output file".

/dev/urandom skal du tænke på som en slags hane du kan tappe random tal fra.
/dev/zero kan du tappe nuller fra

F.eks. kan du lave en 2MB fil med random indhold ved at skrive

Kode: Vælg alt

dd if=/dev/urandom of=a.log bs=1M count=2


Se mere her:

Kode: Vælg alt

man dd


Da dd i bund og grund tager en kopi i overensstemmelse med nogle parametre du angiver kan du også bruge det til at lave backups, lave image af en harddisk eller kopiere en cd til en iso-fil:
http://www.thegeekstuff.com/2010/10/dd-command-examples/

Jeg vil ligesom flere andre også anbefale programmet "disks" eller "diske" som den nok hedder i den danske udgave. Jeg tror den kan alt det du taler om og mere til, så vidt jeg kan se (bemærk tandhjulsikonerne som giver dig flere muligheder for benchmarking, uddybende SMART-info, etc).

Hvis du synes at kommando-linjen er fin, men du kun vil have at vide om status er OK eller ej, kan du køre den som følger.

Kode: Vælg alt

sudo smartctl -H /dev/sda
Du kan selv ændre drevnavn.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hard Disk Sentinel PRO til linux

Indlægaf AJenbo » 6. apr 2014, 03:34

Jeg vil i øvrigt tro de fleste erhverv er i stand til at knytte nogle kommandoer sammen som laver automatisk overvågning og sender alarmer etc. Langt de fleste Linux servere køre også uden grafisk bruger miljø hvilket vil sige at et GUI program ikke kan bruges på dem.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster