Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf lath » 20. feb 2014, 23:49

Fra Google+ "Go+" gruppen har Gustavo Niemeyer postet et indlæg der begynder sådan her:

"(...) and if you want to do a native app, we give you a native application development -- you can do it in C++ (...), or you can do it in Go which is a really cool new language for native application developers."
-- Mark Shuttleworth at :




Jeg kan altså lave et program skrevet i Go programmeringssproget (tag: golang), der vil virke på en Ubuntu mobil. Jeg skal kun beskrive brugergrænseflade i Qt QML sproget..
Det smarte ved Go programmer er at de afleveres af Go compileren, som et program uden nogen afhængigheder overhovedet - hvilket gør det ekstremt nemt at få et program op at køre.
  • Kopier programmet ind i /usr/bin mappen på Ubuntu mobilen
  • Start den.
Ekstra bonus: Go programmer starter lynhurtigt. På en ikke overbelastet maskine er det et par 1/10 af et sekund.

I *deb pakke fil vil man også typisk vedlægge en *.desktop fil og et ikon for programmet. *.desktop filen kan så kopieres ind i desktoppen, så brugeren kan starte programmet ved at klikke på ikonet.
FYI, *.desktop filer for de programmer du har installeret finder du i /usr/share/applications - bemærk også at ikke alle programmer har en tilhørende *.desktop fil.

/Lars
Senest rettet af lath 21. feb 2014, 19:28, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf Finn Bjerke » 21. feb 2014, 00:01

Now that is open source.

Den ene telefon de taler om er denne, det kinesiske navn fik jeg ikke fat i: Meizu??
http://bqmobile.com/

http://www.engadget.com/2014/02/19/ubuntu-phones-meizu-and-bq-mobile/
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf AJenbo » 21. feb 2014, 01:26

lath skrev:Ekstra bonus: Go programmer starter lynhurtigt.

Hvor hurtigt i forhold til hvad? Er det specielt hurtigere end C?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf lath » 21. feb 2014, 07:12

AJenbo skrev:
lath skrev:Ekstra bonus: Go programmer starter lynhurtigt.

Hvor hurtigt i forhold til hvad? Er det specielt hurtigere end C?

Det er hurtigere end den normale grænse for hvornår mennesker begynder at blive utålmodige efter at se en reaktion fra programmet.
Det er omkring 2 sekunder.
Det er veldokumenteret videnskabeligt i det felt der kaldes for perceptionspsykologi.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf AJenbo » 21. feb 2014, 13:15

Ja ok det grænse kender jeg godt, men jeg vil kalde det acceptablet og ikke hurtiger, og det er jo nærmest alle sprog der kan klare det.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf lath » 21. feb 2014, 19:27

Admins!

Youtube BB-tag i mit første indlæg virker ikke?

Videoen er :
http://www.youtube.com/watch?v=gGG_GHYzSLs&feature=share
( http://www.youtube.com/watch?v=gGG_GHYzSLs&feature=share )

P.S. Jeg blev nødt til at trykke på rediger for at finde youtube-bb taggets indhold.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf Finn Bjerke » 21. feb 2014, 21:36

Om man kan være tålmodig i 2 sekunder eller ikke afhænger af hvad der skal ske vil jeg tro. Hvis min Ebook reader venter 2 sekunder er det 1 sekund for meget vil jeg tro?? mindre vigtigt

Shuttleworth irriterer mig, jeg ved det er som at bande i kirken, men hans "Think Big" mentalitet viser at han evner at stille store krav til hardware, det er da ikke specielt opfindsomt (?) Hvorfor ikke starte konkurrencen med Android udfra de maskiner der forefindes og lave en Ubuntu-phoneware der stiller mindre maskinkrav?

Hvad skal vi med ny elektronik til 3000 kr hvert 3 år? Android er designet til at spionere på folk og er efter min mening antiintuitivt og brugerfjendsk i sin breugergrænseflade som omtrent alle Google produkter med 2-3 undtagelser er det.

Der er mulighed for at spille bold nu, men Shuttleworth vil hellere ind i 2 halveg af kampen, hvorfor?

Skal vi have så fancy hardware at batterierne brænder i vore lommer? Pas på de ædlere dele i så fald. http://www.digitaltrends.com/mobile/more-exploding-iphones/
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf AJenbo » 21. feb 2014, 22:38

Finn Bjerke skrev:Shuttleworth irriterer mig, jeg ved det er som at bande i kirken, men hans "Think Big" mentalitet viser at han evner at stille store krav til hardware, det er da ikke specielt opfindsomt (?) Hvorfor ikke starte konkurrencen med Android udfra de maskiner der forefindes og lave en Ubuntu-phoneware der stiller mindre maskinkrav?

Missede du den den af videon hvor de fortalte at det nettop var grunden til at de valgte at fokusere på at udvikle på Nexus 4 frem for Nexus 5? Der ud over er Ubuntu som sagt ikke egnet til at udvikle til lav ends telefoner da det er et større operativ system.

Finn Bjerke skrev:Hvad skal vi med ny elektronik til 3000 kr hvert 3 år?

Ingen tvinger dig til at købe dem, men udviklingen betyder at man kan få mere avanceret programmer til ens telefon frem for en ældre en, men det kommer jo an på ens behov om man syndes man har brug for det.
Nokia 3310 kom blot et år efter 3210 og der efter gik det kun hurtigere med at udgive nye telefoner.

Finn Bjerke skrev:Android er designet til at spionere på folk ...

Måske lidt paranoidt.
Finn Bjerke skrev:... efter min mening antiintuitivt og brugerfjendsk i sin breugergrænseflade som omtrent alle Google produkter med 2-3 undtagelser er det.

Er dette stadig baseret ud fra Android 2.3.6 frem for 4.1?

Finn Bjerke skrev:Der er mulighed for at spille bold nu, men Shuttleworth vil hellere ind i 2 halveg af kampen, hvorfor?

Fordi hvis de bare springer ind i det har de ikke et bruger venligt produkt og får dårlig ry fra start.

Finn Bjerke skrev:Skal vi have så fancy hardware at batterierne brænder i vore lommer? Pas på de ædlere dele i så fald. http://www.digitaltrends.com/mobile/more-exploding-iphones/

Heldigvis resultere en stor del af udviklingen i at det kan lade sig gøre at få mere ydelse for samme enagi, Batteriet i en iPhone5s er kun 40% kraftigere end for Nokia 1100. Her er i øvrigt et eksempel på batteriet i en lille Nokia 1100 der eksplodere og forbrænde 2 personer:
http://arstechnica.com/gadgets/2007/10/nokia-battery-explodes-flies-across-room-jumps-into-bed-burns-two/

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf Finn Bjerke » 24. feb 2014, 23:31

tak for gode saglige svar, Her er en spændende artikel om Samsungs nye model og en trend der går i retning af "low end" eller "middle end" smartphones fremfor superfancy nye store dyre telefoner.

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/02/24/210029.htm
Selskabet er dog også ramt af den syge, der så småt er begyndt at snige sig ind på flere mobilproducenter. Den største vækst er nemlig slet ikke i de dyreste flagskibsmodeller, men derimod i de billigere mobiler, som også storsælger i Europa.

Tidligere har IT-analysehuset IDC forklaret fænomenet med, at det ikke længere er de teknikinteresserede, der er villige til at betale dyrt for en top-mobil, der køber flest smartphones. De nye købere er derimod dem, der bare gerne vil have en billig, simple mobil, og derfor vælger en skrabet model.

Markedet for de lidt mere simple smartphones er der tiltagende hård kamp om, og tidligere mandag kunne Nokia afsløre en serie af smartphones, baseret på Googles Android. Googles tjenester var dog skrællet helt af.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2014, 00:58

Ja Nokia's tiltag er lidt interasant, de forsøger også at få det til at minde om Windows Phone hvilket virker noget mystisk når man tænker på at de ellers er den store producent af Windows Phones.

Mht til spec kan har min far forsøgt sig lidt med min gamle telefon, og når den ikke køre alle de ting som jeg er lidt afhæng af kan den faktisk fint klare sig. Så hvis ikke man har de store krav kan man godt klare sig med 512MB ram.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf lath » 25. feb 2014, 04:16

AJenbo skrev:Ja Nokia's tiltag er lidt interasant, de forsøger også at få det til at minde om Windows Phone hvilket virker noget mystisk når man tænker på at de ellers er den store producent af Windows Phones.

Mht til spec kan har min far forsøgt sig lidt med min gamle telefon, og når den ikke køre alle de ting som jeg er lidt afhæng af kan den faktisk fint klare sig. Så hvis ikke man har de store krav kan man godt klare sig med 512MB ram.


Jeg har læst et eller andet sted (version2.dk?) at Google vil have at producenterne bruger en Android version der ikke er ældre end 9 måneder på lanceringsdataoen for en ny mobil.

Android "KitKat" 4.4 kan nøjes med så lidt som 512 MB RAM:
How Google Shrank Android For Version 4.4 KitKat

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2014, 14:25

Faktisk hade min gamle telefon kun omkring 400MB da grafikkortet resevere over 100MB. Jeg hade opgraderet den til at køre 4.2.2. Når kun de 2 apps var installeret var ram forbrug omkring 70% og telefonen kørte faktisk rigtig flot.

Desværre er der et problem med den 4.2.2 jeg har installeret, radioen (telefon delen) kan finde på at dø og kræve at man genstarter telefonen for at man igen kan ringe og modtage opkald+sms, man kan håbe nogen finder ud af at løse det og få 4.4 til at køre på den, men hvis ikke man har det store behov kan det faktisk også lade sig gøre at køre med 4.2.2.

På min egen telefon køre jeg en del ting som er temmelig hukommelses krævende:
Exchange 7,7MB (min nye køre Android 4.3, på 4.2.2 brugte Exchange omkring 50MB)
Google-tjenester 58MB
Mail 98MB
Facebook 133MB
SwiftKey 84MB

Blot disse aps efterlod min forrige telefon drænet for hukommelse så der var ingen plads til systemet. Men der må også være plads til optimering for 133MB for at være online på Facebook virker grotæsket.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf zob » 26. feb 2014, 19:38

Fin video her:

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Phone udvikler-nyheder

Indlægaf lath » 27. feb 2014, 02:40

zob skrev:Fin video her:



Det ser godt ud. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster