ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mappe

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mappe

Indlægaf lath » 28. dec 2013, 15:10

---Edit:---
Det viser sig at jeg misforstået noget da jeg fik præsenteret rettigheder som ?, og brugeren og gruppen som ?.
---Slut på edit.---

Herunder er der en advarsel om en ting d ikke skal gøre i et et4fs filsystem, hvis du ikke vil miste data.

Mit /home filsystem er pt ramt af en fejl i ext4fs filsystem kerne koden.

Fejlen er opstået således.
jeg havde nogle filer og mapper skrivebeskyttet, fordi jeg helst ikke skulle kunne komme til at slette dem ved en fejl.
Write-bits var sat til 0 (nul), men at jeg er ejer af filen og der også en gruppe der er lig med mit brugernavn, som kun har mig som bruger.

Så omkring fra en time siden beslutter jeg at mappen skal flyytes ind i en underliggende mappe, så den oprtetter jeg først. Ingen problemer der.

Så flytter jeg mappen ind i undermappen. Det går bare ikke godt - mildt sagt.
Fra min filbrowser kan jeg ikke se mappen, men det kan jeg fra terminalen, hvis jeg placerer mig fra den mapppen hvorfra flyningen foregik.
Terminalen viser det her:
d????????? ? ? ? ? ? Pages

Altså: Mappens ejer (bruger) er ?, gruppen er ? og rettighederne er ?????????.

*Jeg har prøvet en fsck ved at lave en tom /forcefsck fil, og så reboote - fsck kører, men ext4fs journalen er stadig ødelagt (ext4fs er et jounaliserende filsystem).

chmod, chgrp og chown med superbruger (root) rettigheder med sudo besvareres med en:
Adgang nægtet

(og ja jeg taster den rigtige kode ind første gang, fordi at sudo spørger ikke efter kodeord ved de efterfølgende sudo kommandoer)

Jeg bemærker at smartctl viser at min harddisk er sund og rask, så det er ikke en hardware fejl.

... og så er vi nok ovre i at:
  1. alle filer i den mappe er tabt - det gør ikke så meget for de kan genskabes
  2. jeg skal prøve at få samme fejl til at opstå igen, og så smide en bug report ind til linux kerne udviklerne, såfremt fejlen er ny/uopdaget.
  3. måske lave en linux device driver der kan ændre i den inode der er en fejl i

/Lars
Senest rettet af lath 1. jan 2014, 22:47, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 29. dec 2013, 04:22

Prøv sudo su root og se om du kan cd til mappen og se indholdet.

Hvordan kan du se journalen er ødelagt?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf lath » 29. dec 2013, 07:38

AJenbo skrev:Prøv sudo su root og se om du kan cd til mappen og se indholdet.

Jeg slettede mappen, fordi alle data i mappen var resultatet af en beregning fra et program, der bare kan køres igen.

Der kom masser af adgang nægtet fejl meddelelser. Måske fordi jeg havde kørt en chmod -R 777 på mappen som root virkede det alligevel derefter at slette (=flytte indholdet til Papirkurven, som er $HOME/.local/share/Trash mappen), og så slette indholdet af Papirkurven bagefter.

AJenbo skrev:Hvordan kan du se journalen er ødelagt?

?-tegnene havde jeg læst ude på internettet er et tegn på en ødelagt journal.

/Lars

P.S. @alle
Det er iøvrigt sjovt at se hvad systemet har gang i nede på harddisken med:

Kode: Vælg alt

sudo iotop

iotop skal installeres først hvis den ikke allerede er installeret

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install iotop
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 31. dec 2013, 01:18

lath skrev:
AJenbo skrev:Hvordan kan du se journalen er ødelagt?

?-tegnene havde jeg læst ude på internettet er et tegn på en ødelagt journal.

Oftest skyldes det blot de forkerte rettigheder (0600) på den mappe hvor filerne ligger i.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf lath » 31. dec 2013, 11:29

AJenbo skrev:
lath skrev:
AJenbo skrev:Hvordan kan du se journalen er ødelagt?

?-tegnene havde jeg læst ude på internettet er et tegn på en ødelagt journal.

Oftest skyldes det blot de forkerte rettigheder (0600) på den mappe hvor filerne ligger i.


Nu er det bare sådan at kernen slet ikke skulle slette mapperne og filerne fra source mnappen til at starte med, da de lige netop er skrivebeskyttet.

Problemet opstår så fordi den ene del af kernen ignorerer rettigheder, mens en anden del af kernen følger rettighederne.
Dette bringer så filerne i en ødelagt tilstand, da ejer, og gruppe samt rettigheder ikke blev sat på filer og mapper.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 31. dec 2013, 15:21

Er rettighederne forkert vil det fremstå som om filerne ikke der længere, men de burde ikke være blevet slettet. Der er faktisk ikke noget der heder skrive beskyttelse, det er i stedet bruger rettigheder for hvem der må skrive.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf lath » 31. dec 2013, 21:47

AJenbo skrev:Er rettighederne forkert vil det fremstå som om filerne ikke der længere, men de burde ikke være blevet slettet. Der er faktisk ikke noget der heder skrive beskyttelse, det er i stedet bruger rettigheder for hvem der må skrive.

Om den sidste sætning: Beklager, men det passer ikke.

Den aktuelle use case (brugsmønster) er:
Du ejer en mappe. Der er en gruppe og du er den eneste i den gruppe.
Rettigheder for dig og gruppen(=kun dig) er ens: r-x, others (alle andre) er --- (=ingen rettigheder).

rettigheder, ejer, gruppenavnet, og mappens navn ser så således ud:
dr-xr-x--- lars lars ParsedData

Da samtlige write bits er fjernet (rekursivt), så er filer og mapper skrivebeskyttet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 1. jan 2014, 02:15

Beklager men det er ikke korrekt. Du her fjernet rettighederne for at du må skrive (slette) til filen, men root og kernen kan fortsat fint skrive til den. I DOS kunne man skrivebeskytte en fil, men i Linux er det det koncept omvendte, da det er et multi bruger system.

Er er lige et script du kan køre for at se hvordan man kan få ? med forkerte rettigheder:

Kode: Vælg alt

mkdir test
touch test/hej.txt
sudo chmod -R 600 test
ls -l test

Under mapper for test ville være helt utilgængelige.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf lath » 1. jan 2014, 13:33

AJenbo skrev:Beklager men det er ikke korrekt. Du her fjernet rettighederne for at du må skrive (slette) til filen, men root og kernen kan fortsat fint skrive til den. I DOS kunne man skrivebeskytte en fil, men i Linux er det det koncept omvendte, da det er et multi bruger system.

Er er lige et script du kan køre for at se hvordan man kan få ? med forkerte rettigheder:

Kode: Vælg alt

mkdir test
touch test/hej.txt
sudo chmod -R 600 test
ls -l test

Under mapper for test ville være helt utilgængelige.

Selvfølgelig kan du gøre det som root, og at kernen kan alt er ikke en nyhed.

Hvis du skal gøre det jeg lavede, så skal du gøre det under de samme forhold, for ellers skriver du om en helt anden use case.

Det vil sige at du ikke må bruge priviligerede rettigheder (sudo for at blive root - superbrugeren), da ext4fs filsystemet blev korrupt ved at bruge min normale upriviligerede brugerkonto `lars`, UID =1000.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 1. jan 2014, 14:49

lath skrev:Hvis du skal gøre det jeg lavede, så skal du gøre det under de samme forhold, for ellers skriver du om en helt anden use case.

Det vil sige at du ikke må bruge priviligerede rettigheder (sudo for at blive root - superbrugeren), da ext4fs filsystemet blev korrupt ved at bruge min normale upriviligerede brugerkonto `lars`, UID =1000.

Så gerne:

Kode: Vælg alt

mkdir -p test/Pages; chmod -x test; ls -l test

(Jeg har også justeret kommandoen så den giver helt samme output som du beskriver)
Problement kan så rettes ved at sætte exec for mappen, så der er ikke tale om et korrupt filsystem.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf lath » 1. jan 2014, 22:43

AJenbo skrev:
lath skrev:Hvis du skal gøre det jeg lavede, så skal du gøre det under de samme forhold, for ellers skriver du om en helt anden use case.

Det vil sige at du ikke må bruge priviligerede rettigheder (sudo for at blive root - superbrugeren), da ext4fs filsystemet blev korrupt ved at bruge min normale upriviligerede brugerkonto `lars`, UID =1000.

Så gerne:

Kode: Vælg alt

mkdir -p test/Pages; chmod -x test; ls -l test

(Jeg har også justeret kommandoen så den giver helt samme output som du beskriver)
Problement kan så rettes ved at sætte exec for mappen, så der er ikke tale om et korrupt filsystem.


Fik testet det med en ny bruger: test

Nåda! :) Du har ret!
Der var lige hul i min viden. Tak for at fikse det.

Jeg må ha gang i projekt køkkenskabs-server, for en opdeling i en flere brugere og grupper kan gøre det noget nemmere at styre rettigheder.'
Køkken-serveren skal ud over at være filserver også skal have en IMAP server.
Ideen med en IMAP serveren er at et program henter emails med POP3 (fordi udbyderen ikke understøtter andet, AFAIK) og så kan jeg kigge i emails på en sikker måde fra alt hvad der kan snakke med en IMAP server, hvilket er stort set alle email programmer, incl email-apps.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ADVARSEL! ext4fs fejl: Flyt ikke en skrivebeskyttet mapp

Indlægaf AJenbo » 2. jan 2014, 02:13

Jeg har også lidt tilsvarende planer hvor der skal sættes en computer med touch skærm op i køkkenet, selve computeren kommer så til at stå i koste skabet på den anden side af vægen. Men det kunne også let kommen til at hoste min mail m.m.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster