MiniPC til under 200 USD (under 1200 kr)

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

MiniPC til under 200 USD (under 1200 kr)

Indlægaf lath » 13. okt 2013, 10:32

Den her mini PC er en lydløs(X-26 udgaven) PC med 2 GB RAM, 8GB SSD, WiFi, Bluetooth, 10/100*/1000 Mbit/s Ethernet, VGA og HDMI port, USB porte og en 3,5 mm jackstik til mikrofon og højttalere.
Maskinen har plads til en 2,5" harddisk - den er nok optaget af 8 GB SSDen, som man så kan udskifte med noget andet, hvis man vil.

Mikroprocessoren er ikke fantastisk - det er en 1,8 GHz dual-core Intel Celeron 1037U med Intel HD grafikkort, der er beregnet til laptops. Jeg kan lige nævne at det er min erfaring at en Celeron mikroprocessor faktisk arbejder hurtigere end en Intel Atom processor med samme antal kerner, og samme klokfrekvens.

Den er en meget fin maskine til Lubuntu eller Xubuntu.

Strømforbrug for hele maskinen: 17 Watt, der skal leveres som en 12 volt jævnspænding via DC-stikket.

Maskinen kommer uden styresystem - så der er ingen Windows-skat :)

Da en Celeron processor er fra x86 mikroprocessor arkitekturen, så kan man køre en helt almindelig Ubuntu installation fra et i386 (32-bit) eller et x86-64/amd64/Intel EM64T (64-bit) iso image.

Celeron processoren understøtter også virtualisering (VT-x) så man kan fint bruge Virtual Box til at virtualisering af et ældre styresystem med små krav til RAM og CPU kraft.
Processoren kan også "Execute Disable Bit", der er en sikkerhedsfeature der gøre det sværere at få buggy programmer (f.eks. Java) til at lave ting du ikke ønsker at en cracker skal kunne med dine programmer.

Læs mere om den og se nogle billeder af den her:
http://liliputing.com/2013/08/intel-celeron-powered-mini-pcs-for-under-200.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MiniPC til under 200 USD (under 1200 kr)

Indlægaf lath » 13. okt 2013, 10:52

Inde på sælgerens side: http://www.aliexpress.com/item/X-26-2G-RAM-8G-SSD-ULP-Dual-core-INTEL-C1037U-smallest-windows-pc-linux-arm/1236469668.html fremgår det at man kan bruge DDR3 SO-DIMM moduler med enten 2 GB, eller 4 GB eller 8 GB RAM.

Jeg ville nok foretrække at den har 8 GB så den bedre kan håndtere browser med mange faneblade åbne, samt masser af andre programmer åbne.
RAM er ikke så dyrt længere, så jeg vil godt give de ekstra par 100 kr.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: MiniPC til under 200 USD (under 1200 kr)

Indlægaf Ivan » 13. okt 2013, 11:15

Man bør prismæssigt huske at hvis der sendes fra en udenfor EU så kommer skattefar med en opkrævning
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MiniPC til under 200 USD (under 1200 kr)

Indlægaf lath » 13. okt 2013, 11:27

Ivan skrev:Man bør prismæssigt huske at hvis der sendes fra en udenfor EU så kommer skattefar med en opkrævning


Ja det er rigtigt.
MOMS (25%), og told på elektronik (12,5% AFAIK).
Er det PostDanmark der opkræver tolden kan de (og det gør de) lægge et fortoldingsgebyr oven i på 200 kr. (det er muligvis steget i pris)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster