04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgivet

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgivet

Indlægaf lath » 5. maj 2013, 03:31

For få minutter siden blev Debian "Wheezy" 7.0 udgivet
Pakker fra Wheezy dukker nok op i Ubuntu 13.10.

Udgivelsesnoten for Debian 7.0 er
Debian 7.0 Wheezy udgivet

4. maj 2013

Efter mange måneders uafbrudt udvikling, er Debian-projektet stolt over at kunne præsentere sin nye stabile version 7.0 (med kodenavnet Wheezy).
Den nye version af Debian indeholder forskellige interessante funktioner, så som multiarch-understøttelse, flere særlige værktøjer til udrulning af private skyer, et forbedret installeringsprogram samt et komplet sæt multimediecodecs og -frontends, hvilket fjernet behovet for tredjepartsarkiver.

Multiarch-understøttelse, et af de primære udgivelsesmål med Wheezy, gør det muligt for Debian-brugere at installere pakker fra flere arkitekturer på den samme maskine. Det betyder, at man nu for første gang kan installere både 32 bit- og 64 bit-software på den samme maskine, og automatisk få løst alle de relevante afhængigheder.

Installeringsprocessen er blevet stærkt forbedret: Debian kun nu installeres ved hjælp af software-tale, frem for alt af synshandikappede personer, som ikke anvender en Braille-enhed. Takket være det forenede arbejde, som et enormt antal oversættere har stået for, er installeringssystemet tilgængeligt på 73 sprog, og flere end et dusin af dem er desuden allerede tilgængelige i form af talesyntse.
Desuden understøtter Debian for første gang installering og booting ved hjælp af UEFI på nye 64 bit-pc'er (amd64), om end der ikke er understøttelse af Secure Boot endnu.

Denne udgave indeholder utallige opdaterede softwarepakker, blandt andre:

Apache 2.2.22
Asterisk 1.8.13.1
GIMP 2.8.2
en opdateret version af GNOME-skrivebordsmiljøet i version 3.4
GNU Compiler Collection 4.7.2
Icedove 10 (en varemærkefri udgave af Mozilla Thunderbird)
Iceweasel 10 (en varemærkefri udgave af Mozilla Firefox)
KDE Plasma Workspaces og KDE Applications 4.8.4
kFreeBSD-kerne 8.3 og 9.0
LibreOffice 3.5.4
Linux 3.2
MySQL 5.5.30
Nagios 3.4.1
OpenJDK 6b27 og 7u3
Perl 5.14.2
PHP 5.4.4
PostgreSQL 9.1
Python 2.7.3 og 3.2.3
Samba 3.6.6
Tomcat 6.0.35 og 7.0.28
Xen Hypervisor 4.1.4
Xfce 4.8-skrivebordsmiljøet
X.Org 7.7
flere end 36.000 andre softwarepakker, som er klar til brug, opbygget ud fra næsten 17.500 kildekodepakker.
Med det brede udvalg af pakker, opfylder Debian endnu en gang sin målsætning om at være det universelle styresystem. Det kan benyttes i mange forskellige sammenhænge: fra skrivebordssystemer til netbooks; fra udviklingsservere til klyngesystemer; og til database-, web- eller storageservere. På samme tid sikrer ynderligere kvalitetskontrol, så som automatisk installerings- og opgraderingstests af alle pakker i Debian arkiv, at Wheezy opfylder de store forventninger, som brugerne har til en stabil Debian-udgave. Den er klippestabil og grundigt testet.

Du kan installere Debian på computere spændende fra håndholdte systemer til supercomputere, og på næsten alt derimellem. I alt er ni arkitekturer understøttet: 32 bit-pc / Intel IA-32 (i386), 64 bit-pc / Intel EM64T / x86-64 (amd64), Motorola/IBM PowerPC (powerpc), Sun/Oracle SPARC (sparc), MIPS (mips (big-endian) og mipsel (little-endian)), Intel Itanium (ia64), IBM S/390 (31-bit s390 og 64 bit s390x), og ARM EABI (armel til ældre hardware og armhf til nyere hardware som anvender flydende komma).

Har du lyst til at prøve Debian?
Hvis du blot ønsker at prøve Debian, uden at skulle installere, kan du anvende et særligt image, kendt som et liveimage, tilgængeligt til cd'er, USB-nøgler og netboot-opsætninger. I første omgang stilles disse images kun til rådighed for arkitekturene amd64 og i386. Det er også muligt at anvende disse liveimages til at installere Debian. Flere oplysninger er tilgængelige på Debian Live-hjemmesiden.

Hvis du i stedet ønsker at installere direkte, kan du vælge blandt forskellige installeringsmedier, så som Blu-ray, dvd'er, cd'er og USB-nøgler, eller fra netværket. Flere skrivebordsmiljøer – GNOME, KDE Plasma Desktop og Applications, Xfce og LXDE – kan installeres ved hjælp af cd-images; det ønskede kan vælges fra bootmenuer på cd'er/dvd'er. Desuden er cd'er og dvd'er med flere arkitekturer tilgængelige, det vil sige at de understøtter installering af flere arkitekturer fra en enkelt skive. Ellers kan du altid oprette bootbare USB-installeringsmedier (se Installeringsvejledningen for flere oplysninger).

Installeringsimages kan downloades lige nu via bittorrent (den anbefalede metode), jigdo eller HTTP; se Debian på cd'er for flere oplysninger. Wheezy vil også snart blive gjort tilgængelig på fysiske dvd'er, cd-rom'er og Blu-ray fra talrige forhandlere.

Er du allerede en glad Debian-bruger, der blot ønsker at opgradere?
Opgradering til Debian 7.0 fra den tidligere udgave, Debian 6.0 (kodenavn Squeeze), håndteres automatisk af pakkehåndteringsværktøjet apt-get i de fleste opsætninger. Som altid kan Debian-systemer opgraderes smertefrit, på stedet, uden tvungen nedetid, men det anbefales kraftigt at læse udgivelsesbemærkningerne foruden installeringsvejledningen for at se efter mulige problemer, og for at få mere detaljeret vejledning i installering og opgradering. Udgivelsesbemærkningerne forbedres yderligere og oversættes til flere sprog i ugerne efter udgivelsen.

Om Debian

Debian er et frit styresystem, der udvikles af tusindvis af frivillige fra hele verden, som samarbejder via internettet. Debian-projektets hovedstyrker er dets fundament af frivillige, dets dedikation til Debians sociale kontrakt og fri software, samt dets engagement i at tilbyde det bedst mulige styresystem. Debian 7.0 er endnu et vigtigt skridt i den retning.

Kontaktoplysninger

Besøg Debians websider på http://www.debian.org/ for yderligere oplysninger eller send en mail på engelsk til <press@debian.org>.

Sakset fra http://www.debian.org/News/2013/20130504 via https://twitter.com/debian/status/330853115148500993

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf NickyThomassen » 6. maj 2013, 21:25

Jeg installerede den på min bærbar i går, for at få en fornemmelse af systemet inden at den stationære og serverne får samme tur. Umiddelbart er det en meget positiv oplevelse, så som sædvanlig har Debian været værd og vente på. Det gik rent ind på omkring 20 minutter, og al hardware virker som det skal.

Gnome er blevet opdateret til 3.X, og det bryder jeg mig ikke ret meget om. Gnome Classic er lidt bedre, men jeg tror det er på tide at prøve med Xfce eller tilsvarende. Ellers har jeg intet at udsætte indtil videre, og det er jo meget fedt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf lath » 7. maj 2013, 00:04

TitanusEramius skrev:Jeg installerede den på min bærbar i går, for at få en fornemmelse af systemet inden at den stationære og serverne får samme tur. Umiddelbart er det en meget positiv oplevelse, så som sædvanlig har Debian været værd og vente på. Det gik rent ind på omkring 20 minutter, og al hardware virker som det skal.

Gnome er blevet opdateret til 3.X, og det bryder jeg mig ikke ret meget om. Gnome Classic er lidt bedre, men jeg tror det er på tide at prøve med Xfce eller tilsvarende. Ellers har jeg intet at udsætte indtil videre, og det er jo meget fedt.


Jeg kører med LXDE (Lubuntu). XFCE har jeg haft noget ustabilitet med - en dag skulle jeg pludselig slås med nul desktop på grund af knas i desktoppen, og så er det at man bliver glad for sine evner ud i at bruge terminalen.

jeg har også i3wm installeret - en windowmanganager der kun fylder meget lidt - og som optræder som om den var en X11 terminal, hvor man kan skifte imellmem flere desktoppe og splitte en desktop i flere tiles.

i3wm er til nød-brug

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf NickyThomassen » 9. maj 2013, 10:12

i3 virker lovende, omend det er en noget anderledes oplevelse end mere konventionelle WMs. Jeg tror jeg har gennemskuet grundideen, men det efterlader problemer som trådløst netværk, (grafisk) filhåndtering osv. Har du installeret en file manager til i3, eller bruger du bare terminalen?

Med sine 2.5mb kan i3 ikke just beskyldes for at være bloated :)
Sammen med XDM kører systemet overraskende hurtigt, så jeg regner med at bruge lidt mere tid på i3, inden at jeg bestemmer mig for hvad jeg vil satse på.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf lath » 9. maj 2013, 21:30

TitanusEramius skrev:i3 virker lovende, omend det er en noget anderledes oplevelse end mere konventionelle WMs. Jeg tror jeg har gennemskuet grundideen, men det efterlader problemer som trådløst netværk, (grafisk) filhåndtering osv.

Det kunne løses med Conky: http://en.wikipedia.org/wiki/Conky_%28software%29
Skal man rette i netværksting på en nem måde kan man installere wicd-curses
TitanusEramius skrev:Har du installeret en file manager til i3, eller bruger du bare terminalen?

Jeg bruger 3 ting:
Til andre - måske mere nybegyndere ud i Linux styresystemet som læser med her kan jeg oplyse at de 2 sidste programmer er GUI programmer, der bruger GTK+ toolkittet, hvilket betyder at de er nemme at bruge.
TitanusEramius skrev:Med sine 2.5mb kan i3 ikke just beskyldes for at være bloated :)
Sammen med XDM kører systemet overraskende hurtigt, så jeg regner med at bruge lidt mere tid på i3, inden at jeg bestemmer mig for hvad jeg vil satse på.

Jeg har ikke haft alt for meget tid sammen med i3, men det kommer snart, da jeg have gang i min Raspberry Pi, HW rev 1.0, der kun har 256 MB. Efter grafikchippen har ædt sin andel er der så 128 MB tilbage hvilket ikke er meget, og derfor en god grund til at undgå selv LXDE.
I øvrigt kan man kan få mere RAM til rådighed, hvis man bestemmer sig for kun 2D grafik, nul 3D-grafik og nul video. Dog er det sådan at grafikchippen skal have mindst 32 MB RAM til rådighed, og så er det text-terminal-only, og/eller brug af en SSH server.

Jeg kommer dog nok til at købe en Raspberry Pi HW rev2, der har 512 MB RAM - til samme pris - USD35 - som for HW rev 1., og HW rev 1.1. - hurra for den store forespørgsel (1 mio.+) på Raspberry Pi computere!
256 MB udgaven bliver så nok søgemaskinen for Copenhagen Suborbitals, og den anden RasPi bliver så min lege maskine.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf lath » 9. maj 2013, 22:04

Enlightenment e17 Window manager

I øvrigt er en anden spændende let-vægt window manager Enlightenment e17, som alt efter konfiguarion kan bruge så lidt som 8 MB (skrabet og ikke så pænt udseende) og op til 64 MB når den er konfigureret til at være mest fancy - ala Unity, Gnome, og KDE)
Billede
http://www.enlightenment.org/
http://e17-stuff.org/
Bodhi Linux er en Linux distro med Enlightenment e17 som window manager til både i386 og amd64(=også 64-bit Intel) PCere, såvel som Raspberry Pi. Bodhi Linux skulle nu være baseret på Debian og ikke længere Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf NickyThomassen » 11. maj 2013, 10:32

Tak for info, det kunne bestemt bruges :)

På den bærbare regner jeg med kun at bruge i3 fremover. Med XDM som DM kører den rigtig godt, og da "musen" ikke er så god på den, så er der meget tid at spare med en GUI hvor den er valgfri.

i3 er så ikke nok på den stationære, så der har jeg også installeret E17 fra testing. Har du selv prøvet det? Sammenlignet med GNOME2 er det hurtigere, pænere og lettere at bruge. Efter 1 times tilpasning virker det bedre end jeg nogensinde fik GNOME2 til, og der mangler kun at blive ordnet nogle småting. Fx er scrollhastigheden for lav til mig, og jeg kunne godt tænke mig en "Udpak her" når man højreklikker på et arkiv. Men selv hvis jeg ikke kan fikse de småting, så er E17 bedre end GNOME2, og klart bedre end GNOME3.

Jeg mangler så lige at overbevise XDM om at jeg har flere DEs installeret, men det kommer nok en dag. Omend ikke andet, så hvis E17 ikke kan starte en dag.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf lath » 11. maj 2013, 16:45

TitanusEramius skrev:Tak for info, det kunne bestemt bruges :)

På den bærbare regner jeg med kun at bruge i3 fremover. Med XDM som DM kører den rigtig godt, og da "musen" ikke er så god på den, så er der meget tid at spare med en GUI hvor den er valgfri.

i3 er så ikke nok på den stationære, så der har jeg også installeret E17 fra testing. Har du selv prøvet det? Sammenlignet med GNOME2 er det hurtigere, pænere og lettere at bruge. Efter 1 times tilpasning virker det bedre end jeg nogensinde fik GNOME2 til, og der mangler kun at blive ordnet nogle småting. Fx er scrollhastigheden for lav til mig, og jeg kunne godt tænke mig en "Udpak her" når man højreklikker på et arkiv. Men selv hvis jeg ikke kan fikse de småting, så er E17 bedre end GNOME2, og klart bedre end GNOME3.

Jeg mangler så lige at overbevise XDM om at jeg har flere DEs installeret, men det kommer nok en dag. Omend ikke andet, så hvis E17 ikke kan starte en dag.

Ja jeg har prøvet e17, den er lynhurtig - i Bodhi starter den ud med at man skal vælge et e17 tema først - det kan du også med den du nu har installeret, og du kan også efterinstallere et tema.

Alt i e17 er meget konfigurerbart, og så finder den også selv ud af at skifte til OpenGL hardware acceleration hvis det er til rådighed i stedet for den nuværende uelegante Ubuntu stil med sort skærm, der opstår fordi softwaren bare uden videre kræver det og hardwaren ikke kan levere det.

e17 er mere elegant gennemført software, hvor der er nogen der har sat sig ned og taget de helt rigtige beslutninger for rigtig mange år siden.

e17 er baseret på at den kan indlæse et e17 plugin på runtime og ikke linktime. Det betyder at først når du konfigurerer at du vil bruge en bestemt funktionalitet indlæser e17 pluginet i RAM, og tager så omgående den funktionalitet i anvendelse. Der er altså ingen krav om genstart og heller ingen krav om log ud/log ind igen før at funktionaliteten virker.

Bodhi har en en hel del om e17 så det er nemt at komme igang:

/Lars

BTW: skulle du måske lave et tråd split? : Titel kunne være Window managers: i3, e17, Gnome2 ... - og så den oprindelige tråd som bliver tilbage her
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Rinus
Indlæg: 156
Tilmeldt: 23. okt 2007, 20:15
Geografisk sted: Horsens

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf Rinus » 13. maj 2013, 17:16

Hej jeg kunne godt tænke mig at prøve liveimage på usb; men hvordan gør man?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf lath » 13. maj 2013, 21:32

Rinus skrev:Hej jeg kunne godt tænke mig at prøve liveimage på usb; men hvordan gør man?


Du burde Google det først i stedet for bare at være så doven bare at spørge.
Da du tilmed også har hijacket min tråd til et support spørgsmål har jeg anmeldt dit indlæg - for at få flyttet det over i sin egen tråd: Kig på retningslinier her (punkt 10): https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265

Ok, here goes anyway, den her Google søgning :

Kode: Vælg alt

debian live image howto

... finder det du skal bruge

og nogle af de første links er
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=32146
http://debianandi.blogspot.dk/2011/09/howto-debian-live-build-your-own-distro.html
http://www.linuxquestions.org/questions/debian-26/debian-live-on-usb-stick-856208/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 04. Maj 2013 : Debian "Wheezy" 7.0 er lige blevet udgive

Indlægaf Christian.Arvai » 15. maj 2013, 19:51

@lath

Redaktørteamet har drøftet tråden, og finder ikke at der er grundlag for at dele tråden pga. Rinus's indlæg. Når at man opretter en tråd, som her i tilfældet med at der er udkommet en ny udgave af Debian, må man forvente at der kan blive stillet spørgsmål til dette. I den forbindelse finder vi at spørgsmålet er relevant, set i forhold til topic i tråden.

En anden ting: Med mindre at det drejer sig om forums mest stilte spørgsmål (det som kan løses med dpkg --configure -a), kan det altså være ret svært at google sig til noget, hvis at man nu ikke ved præcist hvad man skal google efter. Forum er skabt til at stille spørgsmål i, så vi vil gerne frabede os brugen af ”Just Google it” her i forum.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster