Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf lath » 5. mar 2013, 16:46

For tiden sker der en hel del i vores Ubuntu lejr.

Mir
Canonical har annonceret at de vil lave deres egen display server, der kommer til at hedde Mir.
Den kommer til at erstatte X serveren. X serveren er den ting der viser den grafiske brugergrænseflade - GUI, og modtager bevægelser og kliks fra en mus, touchpad, og trykfølsom skærm.
Med GUI mener jeg her enhver form for desktop/window manager og alle GUI programmer der baserer sig på GUI toolkit såsom GTK+, Qt, WxWidgets og flere andre.

Årsagen til at de vil lave deres egen display server er at X er 25 til 30 år gammel og indeholder en masse man ikke har brug for mere i en moderne desktop. Vigtigst af alt: X vil give rigtig dårlig ydelse på en tablet, for slet ikke at tale om at den ville være en katastrofe på en Ubuntu mobil.
Wayland er en display protokol, og ikke en implementation (et program). Weston, der er implementerer Wayland, er en anden display server der ligesom Mir også helt kan erstatte X serveren. For Canonical er problemet med Wayland at den ikke er lavet til tablets og mobiler - siger de.

Gad vide om Valve har snakket med Canonical i forbindelse med implementeringen af Stream, og de performance-problemer Valve uværligt må have haft med X serveren?

Utroligt nok skulle Canonical have fået grafikkort producenterne med på at lave drivers til Mir display serveren. Teknisk skulle Mir vist-nok være en både simplere og mere elegant implementering end både X og Wayland.
Steam alene burde være grund nok til at understøtte Mir, synes jeg.

Unity Next
Canonical vil omkode Unity, så den er implementeret i Qt 5 og QML.

Det betyder at Compiz bliver får sparket, da Unity Next via Qt 5 vil lave kald ned til OpenGL. Da vi også slipper for X serveren vil Unity Next på en Ubuntu 14.04 LTS maskine køre rigtig godt. Efter sigende skulle Unitys performance allerede være rigtig god i Ubuntu 13.04.

Til dem der bedre kan lide KDE kan de bare køre Kubuntu 14.04 LTS, da den version af Ubuntu bare vil have en software stak der ser således ud: Mir display server -> Qt 5 GUI toolkit -> KDE libs -> Plasma (KDE's desktop) -> KDE programmer.

Lidt om QML
Demo af QML (eller Qt Declarative som det også hedder):


Qt 5 og QML 2 på Android:


QML for desktop programmer (varer næsten 1 time):


Læs mere
Læse mere på OMG! Ubuntu og ubuntu.com :

/Lars

Edit: rettelser vedr Wayland/Weston display server
Senest rettet af lath 5. mar 2013, 20:44, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Demo af Mir

Indlægaf lath » 5. mar 2013, 19:23

Der er allerede en demo af Mir ude nu - kun 1 dag efter at Mir blev annonceret - meget imponerende:
Den er et Preview og den bruger GLES (OpenGL ES):

og


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2013, 20:09

De er vist kun i gang med at snakke med Nvidia og AMD omkring undersøttelse af Mir, Canonical har dog i flere tilfælde fået leveret særlige udgaver af Catalyst driveren fra AMD når der skulle udgives en ny udgave af Ubuntu og AMD's da værende Catalyst drivere ikke undersøttede den X version der fantes i den pågældende Ubuntu, så de har nok nogle rimelige forbindelser der.

En af fordelene ved Mir er at den vil blive kompatibel med de driver der anvendes i Android og der for fungere sammen med en masse tablet hardware hvor X ikke køre i dag.

Der er nogle sure miner fra Wayland udviklerne (hoved saligt Intel) da der ikke er redegjort ordenligt for hvorfor Canonical nu vælger at lave deres egen display server fremfor at sammenarbejde omkring Wayland projektet. Wayland burde også kunne køre på mobil enheder og det skulle ikke være umuligt at gøre den kompatibel med Android drivere modellen.

Canonical har internt arbejdet på Mir i lidt over ½ år.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf Artificial Intelligence » 13. mar 2013, 19:28

Lyder godt! \o/

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf nymark1 » 15. mar 2013, 18:18

Et spørgsmål fra en almindelig dødelig :lol:
Betyder alt det her at Unity bliver mindre resource krævende, og dermed kører hurtigere, også på knapt så kraftige maskiner?
Jeg synes Unity er "fedt", men jeg vil helst bruge netbook, og på netbooks oplever jeg at Unity kører langsomt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf AJenbo » 15. mar 2013, 19:09

Ja men det bliver nok ikke en verden til forskel så det er ikke sikker din lidt langsommere maskine vil kunne trække det efter de skifter til Mir. Den nye Unity er dog baseret på QML hvilket Unity 2D også var, så man kan håbe på at der vil være en betydelig forskel der.
Hvilken netbook sider du med?

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf nymark1 » 15. mar 2013, 20:15

Det er en hp-compaq 10-100
Intel Atom N270
1 Gb Ram
Intel Grapics G945 (så vidt jeg husker)

Jeg kører Xubuntu 12.10 på den. Det kører faktisk hurtigt (også hurtigere end Lubuntu faktisk), og xubuntu fungerer
bedre sammen med min printer.

Jeg kan ikke helt gennemskue om de nyere netbooks med dual core Atom, (f.eks. N2600) vil være bedre til at køre Unity. Eller om det helt og holdent afhænger af grafikkortet?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf lath » 15. mar 2013, 20:54

AJenbo skrev:Ja men det bliver nok ikke en verden til forskel så det er ikke sikker din lidt langsommere maskine vil kunne trække det efter de skifter til Mir. Den nye Unity er dog baseret på QML hvilket Unity 2D også var, så man kan håbe på at der vil være en betydelig forskel der.
Hvilken netbook sider du med?


Hvis vi nu skal være helt præcis er det QML 2.0, som Unity Next kommer til at bruge. QML 2.0 findes i Qt 5, der som noget nyt har support for Open GL-ES, hvilket vil sige at QML 2.0 kan lave 3D grafik, hvilket Unity 2D ikke kunne, da Qt i versioner før version 5.0 ikke havde support for Open GL-ES.

Lige nu kører jeg KDE desktoppen på en dual-core Atom mikroprocessor, med 4 GB RAM + en PAE Linux kerne, og det kører glimrende med dens nvidia ION 2 grafikkort og driver fra nvidia.

Jeg tvivler meget på om en netbook med 1 GB overhovedet kan trække Unity Next, men det kunne være interessant at prøve til den tid, hvis der i stedet for 1 GB RAM bruges en RAM klods på 4 GB + en PAE kerne (PAE skulle være standard på ikke-LTS'er, AFAIK). Din mikroprocessor i computeren skal også understøtte PAE, for ellers kan en PAE-kerne ikke starte op.

En Introduktion til QML for de interesserede.

/Lars
Senest rettet af lath 15. mar 2013, 21:13, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf nymark1 » 15. mar 2013, 21:04

@ Lath.
Hmmm. Så hvis jeg puttede nogle flere ram i min gamle netbook, kunne Unity evt. køre lidt hurtigere.?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf lath » 15. mar 2013, 21:35

nymark1 skrev:@ Lath.
Hmmm. Så hvis jeg puttede nogle flere ram i min gamle netbook, kunne Unity evt. køre lidt hurtigere.?


Hastighed har først og fremmest noget med mikroprocessoren at gøre, dernæst er der RAM. Hvis der swappes pages (1 page=1 blok af 4 KB RAM) ud til harddisken, og derefter 1 page ind fra harddisken vil computeren blive meget meget langsom.

Du kan se om den swapper.
Kør

Kode: Vælg alt

free -tm

Står der ud for koordinatet "Swap" og "used" tallet 0 (nul), så bruger du ikke swap.

Det er ikke helt så nemt at forklare hvordan du beregner hvad der af RAM til programmer lige nu, da kernen også dynamisk bruger fri RAM til ting såsom caches, og buffers.
Du kan paste-bin'e resultatet af free -tm kommandoen, så kan jeg kigge på det - skriv også lige hvilke programmer du kørte, da du kørte kommandoen.


For nogen tid siden var min computer utroligt langsom, og det var fordi den swappede til harddisken. Årsagen var fordi at Firefox er ret så RAM glad, og at den dengang ikke havde indstillinger så som "åbn kun faneblade jeg klikker på".
Jeg opgraderede fra 2 GB til 4 GB RAM, og har ikke haft problemer siden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf nymark1 » 15. mar 2013, 22:02

Jeg har lavet det der "pastebin", men da jeg ikke forstår hvad det går ud på har jeg indsat resultatet her :)

hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$ free -tm
total used free shared buffers cached
Mem: 994 888 106 0 58 389
-/+ buffers/cache: 440 554
Swap: 1013 0 1013
Total: 2008 888 1120
hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$

Jeg kørte kun Firefox med 3 faner åbne da jeg kørte kommandoen free -tm. Men det ser ud til at jeg bruger 888 mb ram og kun har 106 ledige ! Det ser dog ikke ud til at jeg bruger swap (det skal lige understreges at jeg kører Xubuntu)

link til pastebin http://paste.ubuntu.com/5617665/

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf lath » 15. mar 2013, 23:04

nymark1 skrev:Jeg har lavet det der "pastebin", men da jeg ikke forstår hvad det går ud på har jeg indsat resultatet her :)

hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$ free -tm
total used free shared buffers cached
Mem: 994 888 106 0 58 389
-/+ buffers/cache: 440 554
Swap: 1013 0 1013
Total: 2008 888 1120
hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$

Jeg kørte kun Firefox med 3 faner åbne da jeg kørte kommandoen free -tm. Men det ser ud til at jeg bruger 888 mb ram og kun har 106 ledige ! Det ser dog ikke ud til at jeg bruger swap (det skal lige understreges at jeg kører Xubuntu)

link til pastebin http://paste.ubuntu.com/5617665/


Computeren har ikke kun 106 MB ledig RAM.

Der bruges kun 888 - 398 - 58 MB RAM = 432 MB RAM, så du har 994 - 432 MB = 562 MB fri RAM - kernen er bare sådan indrettet at den bruger en stor del af den frie RAM på buffers og caches, hvilket gør din computer meget hurtigere.

Det smarte er at forbruget af buffers og cache justeres automatisk af kernen uden at du skal røre en finger:
  • Hvis du starter et nyt program, så justerer den først cache og derefter buffers nedad
  • Lukker du derimod et program, eller lukker et faneblad i en browser, som er en handling der frigør RAM, så vil kernen bruge mere til cache og buffers.
    For nogle browsere gælder det at der bruges noget der hedder en Garbage Collector, så frigivelsen af RAM sker først efter noget tid - måske først når programmet lukkes. Chrome og Chromium browseren er proces-baseret, hvilket betyder at lukker du et faneblad i en af de browsere, så frigives der straks RAM.
    I Firefox browseren kan du tvinge en garbage collection (GC) igang ved at trykke på Minimize memory usage-knappen nederst på about:memory siden. (<-Du skal copy&paste linket ind i browseren adresselinie, da url-bb-kode tagget desværre ikke virker på det link her i forum.)


Det er helt rigtigt at du ikke bruger swap.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf nymark1 » 15. mar 2013, 23:28

Interessant, tak for det.
Som sagt vil jeg helst bruge netbook. Den er lille og "handy" sammenlignet med en alm. bærbar. Og jeg synes ikke lige en tablet opfylder mine behov, i fht. at arbejde med flere programmer åbne på en gang (ihvertfald ikke en android tablet).
Fiindes der en netbook, der har hardwaren til at køre Ubuntu/Unity på en rimelig måde?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf lath » 16. mar 2013, 00:00

Hvilken som helst Android mobil og tablet kan bruge flere apps samtidigt - især hvis mobilen/tableten har RAM nok.

Lav et langt-tryk (ca 1 til 2 sekunder indtil der sker noget) på miderste tast, så dukker der en liste af apps der kører op.
  • Du skifter til app ved at trykke på den den.
  • Du lukker den ved at swipe den til venstre.
  • Swipe nedad scroller op, og swipe op scoller nedad.
  • tilbage-knap lukker joblisten

Netbooks er lidt for underdimensioneret med ressourcer til at køre Ubuntu/Unity. Vent til en Unity Next Enterprise tablet sidst på året/først i næste år. En enterprise Unity Next tablet kan nemlig sættes i en docking station og så blive til en Ubuntu desktop maskine.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu nyheder: Mir og Unity Next

Indlægaf AJenbo » 16. mar 2013, 03:54

Planen er at Unity skal kunne køre på tablets, telefoner, tv og computere så alt for tungt bliver det nok ikke.

Hvis ikke jeg tager helt fejl så er grafikkortet i den netbook du bruger et PowerVR grafikkoret (GMA 500, GMA 600, GMA 3600 or GMA 3650 er i virkeligheden PowerVR og ikke Intel grafikkort) hvilke virker meget dårligt sammen med linux. Prøv eventuelt at køre følgende kommando så kan vi se det helt tydeligt:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


Den næste generation af Intel Netbooks burde være med rigtige Intel grafikkort så her burde der ikke være noget problem.

Den nuværende generation af AMD netbooks burde fungere ok.

Men i stedet for en bærbar der er blevet godkendt af Microsoft til at blive kald for en Netbook kunne du også bare vælge en bærbar på 11.6" med ordentlig hardware (Det vil sige undgå Atom og gå efter 2GB ram :)):
Edbpriser

@Lath: Hvad mener du med Unity Next Enterprise tablet? Det er ikke noget jeg har hørt konkrete planer om.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster