Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf thj01 » 8. feb 2013, 14:25

@Gnomy

Læs hvad jeg skriver - jeg forholder mig på intet tidspunkt til den logningslov du diskuterer.

Jeg forholder mig til persondataloven - og den skal overholdes. Det er denne lovgivning der gør, at kommunerne sætter så skarpe skel op mellem kommunens interne netværk - og semiåbne netværk som f.eks. netværk på skoler og institutioner.

Og jeg tror ikke der findes en kommune i hele DK der vil pryde forsiden på hverken BT eller JP med overskrifter der viser at de ikke kan finde ud af at overholde persondataloven. På det område går de med livrem, seler og personlige hjælpere til at holde bukserne oppe på dem.

http://jyllands-posten.dk/indland/article5128046.ece

Der skal bare en elev til at lægge en kontaktliste ud på netværket før hamren falder :|
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2013, 03:29

Kan i ikke starte en seperat tåd til jeres debat om person data loven. Det er efterhånden temmelig off topic.

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Ubuntu i folkeskolen - overvågning

Indlægaf Gnomy » 9. feb 2013, 16:32

AJenbo skrev:Kan i ikke starte en seperat tåd til jeres debat om person data loven. Det er efterhånden temmelig off topic.

Har tænkt det samme, det var derfor jeg i et tidligere indlæg rettede i emnefeltet så man var advaret på forhånd. Jeg har nu ingen intension om at fortsætte her længere og vil stoppe min deltagelse med dette indlæg.
thj01 skrev:Læs hvad jeg skriver - jeg forholder mig på intet tidspunkt til den logningslov du diskuterer.

Jeg forholder mig til persondataloven - og den skal overholdes

Jeg har læst hvad du skriver (ved ikke hvor du vil hen med den bemærkning), og nej, du forholder dig ikke til overvågningsloven, men det er nu den der omhandler logning og ikke persondataloven. Det var det du påstod og det jeg reagerede imod. Der er intet i det du skriver, der verificerer at skoler skal logge trafikken på deres netværk. Persondataloven, som du linker til, nævner heller ikke med ét ord logning.

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf oleriis » 25. feb 2013, 08:04

Kære Alle, tak for de nyttige input. Jeg har stadig nogle hængepartier, hvor jeg vil kontakte nogle af jer. Også tak for input omkring dataregistreringsregler. En diskussion jeg ved man har på kommunalt plan for øjeblikket.

Vi har fået print til at fungere. Vi købte en HP Laserjet pro 400 color 451. Den kan både håndtere Linux og Airprint. Vi fik logget den på det åbne netværk, så nu kan man også printe fra sin egen laptop. Det er folk glade for.

Folk er også glade for vores soebuntu computere. De bliver mere og mere brugt. Den hurtige opstart og performance bliver værdsat og folk er ved at vænne sig til det ændrede design.

Det vi vil koncentrere os om til version 2 er:
1. At få lavet et script således, at alle indtastninger og rettelser på image bliver nulstillet når en elev slukker computeren og en ny skal bruge den. Er der nogen som kan hjælpe her?
2. Tekst til tale program (jeg vender tilbage til Ajenbo)
3. Smartboard understøttelse (burde fungere med 12.04, men vi har ikke prøvet endnu)

Mange gode hilsener

Ole

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Claus Henriksen » 25. feb 2013, 08:38

oleriis skrev:1. At få lavet et script således, at alle indtastninger og rettelser på image bliver nulstillet når en elev slukker computeren og en ny skal bruge den. Er der nogen som kan hjælpe her?

Du kan køre computeren som en livecd. Dvs lav jeres installation om til en livecd og start den op via grub på harddisken. Ellers et script der laver et skrivbart område ved opstart som monteres henover / med aufs. Har noget 'i skuffen'.
oleriis skrev:3. Smartboard understøttelse (burde fungere med 12.04, men vi har ikke prøvet endnu)

Det virker uden videre i 12.04. Har lavet en liveCD til min søns gymnasium med dette pre-installeret.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2013, 11:13

1: En delvis men let løsning kunne være firefox->rediger->preference->privatliv
Hunder Historik sættes Firefox vil: til Bruge tilpassede indstillinger for historik, sæt flue ben ud fro Ryd historik når Firefox lukkes.

Noget det kunne løse det hel:
http://askubuntu.com/questions/232401/delete-user-files-on-logout

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Stra » 25. feb 2013, 11:17

oleriis skrev:3. Smartboard understøttelse (burde fungere med 12.04, men vi har ikke prøvet endnu)

Mange gode hilsener

Ole
Kommer an på hvilken type Smartboard der er tale om
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Claus Henriksen » 25. feb 2013, 14:18

Angående (1) at intet skal gemmes efter genstart. Man kan gemme alt fra home i /tmp/home - tmp bliver slettet ved genstart.
For at prøve dette kan du i /etc/rc.local skrive (før exit)

Kode: Vælg alt

mkdir -p /tmp/home
/bin/mount -t aufs -o dirs=/tmp/home/=rw:/home/=ro none /home

så vil alle skrivninger der skulle have været på /home/<bruger> ende på /tmp/home/<bruger> og blive slettet ved reboot.

Hvis du yderligere vil begrænse elever til ikke at bruge harddisk, men skrive på en RAM-disk (som på en livecd) kan du montere tmp i RAM ved at skrive dette ind i /etc/fstab:

Kode: Vælg alt

none            /tmp            tmpfs   defaults        0       0

Det kræver der er 'nok' RAM, dvs så meget RAM at elevernes arbejde kan eksistere heri sammen med de kørende programmer.

Angående (3) så har jeg ikke rigtig nogen anelse om hvilke smartboard som virker, Men softwaren var Smart Notebook Version 10, som jeg installerede i Linux udgave.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster