Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf oleriis » 3. feb 2013, 09:20

Jeg er ikke helt klar over om dette er det rigtige "under-forum", men kunne ikke rigtigt finde et forum der passer præcist på de tjeg ønsker at dele med jer.

Jeg er en af de IT ansvarlige på min skole, Søagerskolen i Smørum. Vi har som de fleste andre skoler efterhånden en del ældre computere med XP på som skal køre via kommunens netværk. XP image er løbende blevet opdateret med bl.a. MS Office 2010 og alle nye drivere og funktioner. Det har betydet at de er blevet ekstremt langsomme. Det tager 10 minutter inden man er logget på. Herefter tager det yderligere 3-4 minutter for at starte enten Office eller en browser. Altså ca. et kvarter inden man er i gang.

Ubuntu pilotprojekt
Nu har vis så startet et Ubuntu pilotprojekt baseret på 12.04. Vi har lavet et super lækkert layout og vi har sørget for at computeren kun kan starte op i elev-login delen, samt rettet image til så den sletter alle browserdata når den næste logger på. Opstartstiden er ca. 1 minut. Elever og lærere er meget begejstrede. For nu kan vi bruge computerne i enkeltlektioner (45 minutter).

En Ubuntu computer går ikke på nettet via kommunens server, men det åbne netværk, hvilket også er en del af hastighedsforbedringen.

Udfordringer (her og nu)
1. Da Ubuntu computerne kører via kommunens åbne netværk har en Ubuntu computer ikke adgang til de printere der er på det lukkede skolenetværk. Og kommunens IT center kan vi nok ikke få til at hjælpe os, da dette projekt tager brød ud af munden på dem. Vi har anskaffet en printer der både skal være printer for Ubuntucomputerne og vores iPads. Vi har lidt problemer med at få den til at køre på det åbne netværk. Men worst case er, at printstrategien bliver, at man slutter en fast computer til printeren og overfører filen via USB eller nettet. Men vi vil helst have en trådløs model.

2. Den anden udfordring er at eleverne ikke har adgang til deres drev på skolens server. Det prøver vi at kompensere for med en Dropbox løsning på såvel elev-, klasse- og fagniveau. Vi har ikke lavet en 100% politik og strategi påområdet endnu.

3. Mange lærere bruger Filmstriben, som igen kører på Silverlight. Vi ved ikke helt hvordan vi skal få dne til at køre på Ubuntu, så det er vi igang med at kigge på.

4. Et konkret vigtigt program vi skal finde en erstatning for er "CD ord" som er det mest benyttede tekst til tale program i skolerne for de elever som har besvær med at læse. Vi har kig på "Jovie", og skal til at afprøve det. "E-speak Syntizier" er ikke godt nok.

5. Vi vil gerne prøve at lave en serverløsning med egen Ubuntuserver på skolen, så hver elev og hver klasse kan have deres eget drev. Men det har vi slet ingen erfaringer med.

Er der nogle der har erfaringer at dele, eller er der nogle der ønsker at høre mere om vores pilotprojekt, er vil vi gerne i kontakt med jer. Vi er tre IT vejledere hvoraf to af os er lærere, og den tredje uddannet IT supporter,med en smule Linux erfaring, - men ikke meget. Så det er learning by doing for os.

Der er mange skoler der kunne have behov for en stabil og velfungerende Ubuntu løsning, der kan sikre de ganle computere endnu længere levetid, større tilfredshed blandt lærere og elever og en mere effektiv undervisning.

Mange gode hilsener


Ole

PS.: Jeg prøvede at uploade et skærmprint af vores lækre layoit, men dette forum vil ikke tage jpg filer.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Claus Henriksen » 3. feb 2013, 09:39

Lyder som et glimrende projekt. Jeg kan sikkert byde ind på noget erfaringsudveksling.
Og jeg arbejder på Oticon i Smørum, så det er 'lige ved siden af'.
Kig i din indbakke.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf NickyThomassen » 3. feb 2013, 11:05

Upload af *.jpg's ser ud til at virke fint. Får du en fejl når du prøver?
fish_03.jpg
fish_03.jpg (38.64 KiB) Vist 957 gange


2. Vær opmærksom på at personnumre og den slags ikke må indgå i ting, som bliver uploadede til services som Dropbox, Google ... . Se eventuelt et tidligere indlæg om emnet https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=16555&p=109932#p109932

3. Det kommer ikke til at virke udenfor Windows og MacOS. Og det gælder alt som bruger DRM (Digital rights management, https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management).

5. Giver det ikke problemer med 2. ? Hvis eleverne allerede har et drev, og i opretter endnu et, vil eleverne så ikke have adgang til forskellige drev, alt efter om de bruger en Windows eller Ubuntu-maskine?

Meget spændende projekt, jeg håber at i finder en løsning der kan bruges i dagligdagen. Hold os endelig orienteret om projektet.

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf oleriis » 3. feb 2013, 11:33

skærmbillede.jpg
skærmbillede.jpg (57.14 KiB) Vist 954 gange


1000 tak tik Nicky og Claus. Jeg har skrevet en pm til Claus.

Kommentarer til Nicky's input:

Ad 2 + 3. Tak for de oplysninger.

Ad 5. Det er rigtigt, at hvis vi laver en serverløsning, der kun gælder Ubuntu computerne, som er på det åbne netværk, så skal eleverne gemme ét "Ubuntusted", og når de er på det lukkede kommunale netværk skal de gemme et andet sted. Anderledes kan det ikke være pt.. Men et håb kan være, at vores pilot projekt vil danne skole og Ubuntu og fordelene ved Ubuntuløsningen vil være åbenbar for andre skoler, - først i Egedal kommune og senerehen måske bredere ud. Vi prøver i hvert fald at samle vores erfaringer på en måde så vi ender op med et koncept, der kan videreformidles og være med til at sprede Ubuntu.

Grunden til at vi fik ideen med Ubuntu var at jeg selv har brugt den i et par år herhjemme på nogle af mine PCere. Dels min MediaPC til fjernsynet (12.04) og dels min kones gamle Dell laptop, der i en del år har kørt med Zorin5 (den kørte oprindelig Vista og selvom det var en XPS (topserien) serie så kørte den allerede dengang virkelig langsom med Vista).

Øverst er så vores "Apple-like" layout med bevægelig dock forneden. Vi har taget det rolige baggrundsbillede med glassene fra Edubuntu udvidelsen og valgt Gnome.

Hele vores distro med Edubuntu, Geogebra, Tux programmer og andre udvalgte programmer til undervisning har vi valgt at kalde "soebuntu".

Mange gode hilsener

Ole

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Stra » 3. feb 2013, 11:57

oleriis skrev:1. Da Ubuntu computerne kører via kommunens åbne netværk har en Ubuntu computer ikke adgang til de printere der er på det lukkede skolenetværk. Og kommunens IT center kan vi nok ikke få til at hjælpe os, da dette projekt tager brød ud af munden på dem. Vi har anskaffet en printer der både skal være printer for Ubuntucomputerne og vores iPads. Vi har lidt problemer med at få den til at køre på det åbne netværk. Men worst case er, at printstrategien bliver, at man slutter en fast computer til printeren og overfører filen via USB eller nettet. Men vi vil helst have en trådløs model.
I Ikast kommune er der lavet en trådløs ordning til IPads, der virker via et netværks/browserplugin
2. Den anden udfordring er at eleverne ikke har adgang til deres drev på skolens server. Det prøver vi at kompensere for med en Dropbox løsning på såvel elev-, klasse- og fagniveau. Vi har ikke lavet en 100% politik og strategi påområdet endnu.
Vi har fået en lukket google-drev løsning, med anvendelse af elevernes unilogin.
3. Mange lærere bruger Filmstriben, som igen kører på Silverlight. Vi ved ikke helt hvordan vi skal få dne til at køre på Ubuntu, så det er vi igang med at kigge på.
Havde håbet, at løsningen som NETFEX er bygget på, kunne anvendes, men det virker ikke umiddelbart.
Men det må kunne bruges på en eller anden måde, til at lave en løsning
4. Et konkret vigtigt program vi skal finde en erstatning for er "CD ord" som er det mest benyttede tekst til tale program i skolerne for de elever som har besvær med at læse. Vi har kig på "Jovie", og skal til at afprøve det. "E-speak Syntizier" er ikke godt nok.
5. Vi vil gerne prøve at lave en serverløsning med egen Ubuntuserver på skolen, så hver elev og hver klasse kan have deres eget drev. Men det har vi slet ingen erfaringer med.
se forslag til 2
Kontakt evt Ikast kommunes IT-ansvarlig for skolen, for yderliger oplysninger.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2013, 14:25

Iden med at dele erfaring er lige efter Ubuntu/Linux's ånd så det er et rigtig spændende projekt i har gang i. Rigtig ærgeligt at komunens IT ikke udmildbart kan se iden.

4. Kender du adgangforalle? Deres klient er lidt klodset og på Linux har de lavet en fejl så æøå ikke bliver læst korrekt op. Jeg har så lavet en alternativ klient hvor den fejl er rettet. Den er ikke helt færdig så man kan ikke ændre på indstillingerne for stemmen særlig let, men det kunne hurtigt fikses:
http://anders.jenbo.dk/afa.deb
Hvis det kan bruges vil jeg gerne arbejde lidt videre på den for jer.

Stra skrev:
oleriis skrev:3. Mange lærere bruger Filmstriben, som igen kører på Silverlight. Vi ved ikke helt hvordan vi skal få dne til at køre på Ubuntu, så det er vi igang med at kigge på.
Havde håbet, at løsningen som NETFEX er bygget på, kunne anvendes, men det virker ikke umiddelbart.
Men det må kunne bruges på en eller anden måde, til at lave en løsning

Et generelt problem med den løsning er at den kræver en MEGET kraftig computer da hardware acceleration slet ikke fungere pt. Jeg har lige prøvet at rode med det og jeg kan godt få video afspilleren from på filmstriben.dk, men den afspiller ikke videoen. Jeg ved ikke om det er fordi jeg skal være logget ind eller noget?

5. Det lyder som om løsningen PT. er at bruge en fæles gæte bruger. Normalt bruger man jo brugerens login til også at finde deres netvækrs drev, men dette ville så også kræve at i fik sat en login server op og så stiger kompleksisteten hurtigt. Alternativet må så være at de selv skal finde netværks drevet og logge ind når de får brug for at tilgå det. Det kan være man kunne lave et lille script der gjorde det lettere, men ellers er der en nogen lunde guide til det her:
http://www.techytalk.info/mount-remote-share-at-login-ubuntu-linux-using-gvfs-mount/
Hvad den ikke nævner så meget er problematikken med at i skal oprette et drev for hver elev, hvilket igen bliver en lidt støre administrativ opgave.

1. Jeg er ikke klar over hvordan det lukkede og åbne netværk er sat op, men udmildbart ville jeg tro det bare handler om at få sat printeren på den ip række som høre til det åbne netværk og sæt sætte printeren op på Ubuntu maskinerne. Kan du beskrive lidt nærmere om hvad det er i mangler at overkomme og hvordan infrastruktueren hænger sammen?

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf oleriis » 3. feb 2013, 15:46

Ad Ajenbo: Din AFA er den bedste oplæsning jeg er stødt på indtil nu. Tydelig tale og god hastighed. Modsat de andre med engelsk accent og meget syntetisk tale er denne næsten på højde med CD-Ord. Flot. Jeg kunne bare ikke få den til at stoppe igen det som den sidst blev bedt om at læse op, med mindre jeg markerede et andet tekststykke eller helt stoppede programmet.

M.h.t. serverløsning og printertilslutning må ham den langhårede hos os lige kigge på dine forslag og så vende tilbage.

M.h.t. Filmstriben, så kunne det tyde på, at det eneste du mangler er en lovlig adgang. Normalt logger man ind med ens UNI-Login (sådan en har alle lærere og folkeskoleelever). Vi kunne sætte os sammen en dag og prøve. Jeg bor privat i Vanløse.

Ad Stra, tak for dine erfaringer fra Ikast. Meget relevante. Jeg tager kontakt. Lukkede Google drev løsninger er ikke en dårlig ide. Den arbejder vi videre med.

Det kunne være rigtig godt hvis hele dette projekt kunne ende ud i en færdig "Folkeskolepakke" for Ubuntu/Linux.

Sidder lidt og fortryder vi ikke valgte Zorin6, p.g.a. det mere tilgængelige layout der minder mere om Windows. Nu ser vi hvad de forskellige elver og lærere siger. Vi gør status om ca. en måned. Det vigtigste succeskriterie i første omgang har været hurtig adgang til Internet og tekstbehandling. Nem printning via trådløs netværk har vi ikke været sikker på vi kunne få på plads, men hvis det, kan sammen med, nem lagring, Filmstriben og tekst til tale også kan komme på plads, så står vi med et heltligeværdigt system til Windows, der bare er 10 gange hurtigere på de gamle computere.

1000 tak for hjælpen. Jeg er helt overvældet over den respons jeg har fået. Jeg skal nok opdatere om udviklingen her på siden.

Ole

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Stra » 3. feb 2013, 17:59

oleriis skrev:M.h.t. Filmstriben, så kunne det tyde på, at det eneste du mangler er en lovlig adgang. Normalt logger man ind med ens UNI-Login (sådan en har alle lærere og folkeskoleelever). Vi kunne sætte os sammen en dag og prøve. Jeg bor privat i Vanløse.
Ole
Desværre er mine erfaringer med filmstriben, med Unilogin :(
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf AJenbo » 4. feb 2013, 10:21

@oleriis, Ok, det kan vi jo prøve hvis vi er så tæt på hin anden. Ja stop er også en af de ting jeg ikke har fået implementeret i min klient :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf thj01 » 4. feb 2013, 20:46

Størsteparten af de problemer du henviser til er egentlig ikke Ubuntu problemer, men netværksproblemer og lukkede standarder.

Derfor ligger størstedelen af løsningen også i om kommunen og leverandørene af tjenesterne kan og vil samarbejde. De fleste kommuner kører som regel med netværk der er strengt opdelt mellem interne og eksterne ressourcer og de bliver de nød til for at kunne overholde datatilsynets regler.

Og en af kravene fra datatilsynet er bl.a. at de skal kunne redgøre for og logge aktiviteter fra brugere og computere på netværket. Og der vil de færreste IT-afdelinger nok betakke sig for at skulle sætte sig ind i Ubuntu og Linux generelt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf lath » 4. feb 2013, 23:06

thj01 skrev:Og en af kravene fra datatilsynet er bl.a. at de skal kunne redgøre for og logge aktiviteter fra brugere og computere på netværket.


Det er ikke et krav fra datatilsynet, men et krav der kommer fra bekendtgørelsen om at data fra netværk og telefoner skal logges så terrorisme kan spores, og muligvis også forhindres.

Der er en person, der er godkendt af Politiets Efterretningstjeneste (PET). Personen kaldes for den dataansvarlige, og skal varetage logningen via udstyr som kun den dataansvarlige har adgang til (lov krav). Personenen skal give PET oplysninger hvis PET spørger om det, og må ikke fortælle til nogen hvad PET har spurgt efter af data, selv arbejdsgiveren må ikke få noget at vide.

Det er den samme person der har det sidste ord vedrørende tilkobling af netværksudstyr, fordi han/hun er ansvarlig for at de data der går ind og ud af netværket bliver logget.

Selv om det er noget hø og det koster penge, så kan i lave et juridisk problem om til et teknisk problem.
Det tekniske problem går ud på at i skal oprette og drifte 2 sæt af trådles netværk der også er fysisk adskilte:
  • et til det interne netværk
  • et til det åbne netværk.

Teknisk om trådløse netværk og oprettelse af hotspots
Teknisk kan i gøre det sådan at det åbne netværk kører på 5 GHz ("GHz" udtales: giga hertz) båndet, det er den WiFi/WLAN der hedder IEEE 802.11.n.
Det interne netværk kan køre på 2,4 GHz båndet, som er det WiFi/WLAN der hedder IEEE 802.11.g
Det er vigtigt at bemærke at man skal kunne konfigurere IEEE 802.11.n hotspots til ikke at bruge frekvenser på 2,4 GHz båndet. 802.11.n bruger både 5 GHz og 2,4 GHz frekvenser til opnå de hurtigste hastigheder. I kan med fordel sætte et 802.11.n hotspot til kun at levere en lavere båndbredde, hvilket så også har den gode fordel at det gør radiosignalet fra/til hotspottet mere robust overfor forstyrrelser.

I skal finde ud af hvor lang rækkevidden er på de 2 netværk der bruger forskellige bånd (=arbejder i forskellige frekvensområder), og placere de trådløse hotspots, så der hele tiden er dækning på hele skolens område.

Den måling gøres med et papirkort, og så sætte et hotspot op et sted, der endnu ikke har et uplink til en maskine der konstant streamer f.eks. et hvidt støj lydsignal(*), og så måle rækkevidden for det hotspot.
Man kan lave målingen med en laptop og et passende program, eller eventuelt i stedet bruge en Android mobil + den gratis WiFiAnalyzer app.

På papirkortet indtegner du fremtidige hotspot placeringer og sted+resultatet for måling af radiosignalets feltstyrke (i dBm) fra det hotspot.

Målingerne fortages på hele skolen, og man arbejder sig frem på den måde sådan at der er overlappende områder med dækning imellem hotspots, sådan at der altid er 2 hotspots der kan lave et hand-over, dvs at et hotspot lader et andet andet hotspot overtage arbejdet fordi brugerens maskine har bedre dækning med et andet hotspot. Hand-over'et imellem alle hotspots sker via det trådløses netværks back-bone netværk, ofte Ethernet. (Husk at der er 2 back-bone netværk - 1 for det interne og 1 for det åbne. Teknisk kan man godt have dem i samme netværk, men så kan der gå jura i den, så er det bedre med 2 fysisk adskilte netværk.)

Frekvens plan
For at undgå interferens, radiosignaler der er smadret fordi 2 hotspots bruger den samme kanal(=sendefrekvens), så skal i lave en frekvensplan.

I gør det på samme måde som når mobiltelefon-operatørerne opretter mobil netværk.

På jeres papir kort tegner i bikube-celler (seks-kantede), som hver har et hotspot i midten.
Så begynder i at tildele frekvenser. I starte med de hotspots der ligger i skolens periferi for netværkenes rækkevidde.
I skal tage hensyn til hvad andre bruger af frekvenser for at undgå interferens, eventuelt bliver i nødt til at have en tæt ydre ring af hotspots for at overdøve naboernes netværk der ellers ville kunne "høres" inde på skolens område.
I arbejder jer så indad i netværket. Der skal være mindst 1 celle og helst 2 eller flere celler imellem at den samme frekvens bliver brugt igen.

/Lars

(*): hvidt støj lydsignal
Sæt en FM-radio til at spille fra en frekvens, hvor der ikke er en radiostation der sender. Lyden er er hvid støj.
Den otager i et par sekunder af, og det er så den lydfil i konstant kører repeat på som broadcastes via UDP+RTP med f.eks. VLC:
http://www.wikihow.com/Use-Vlc-to-Stream-Audio-and-Video-to-Multiple-Computers-on-Your-Network-Using-Multicast
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Gnomy » 5. feb 2013, 12:50

thj01 skrev:Og en af kravene fra datatilsynet er bl.a. at de skal kunne redgøre for og logge aktiviteter fra brugere og computere på netværket. .

Dette er IKKE rigtigt. I vejledningen til overvågningsloven fremgår at

retsinformation.dk skrev:biblioteker, uddannelsesinstitutioner og andre offentlige institutioner, der på ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester til rådighed for eksterne parter i form af lånere, studerende, patienter eller lign., ikke er omfattet af logningspligten

Kilde: Vejledning til overvågningsloven

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf Gnomy » 5. feb 2013, 13:25

Klid havde for - ganske vist - 5 år siden et foredrag af en fra Storebæltskolen i Korsør. Jeg kan ikke huske hans navn, men han fortalte om skolens tynde klienter baseret på Skolelinux (svjh). Prøv evt. at kontakte dem. Der er stadig video fra foredraget på klids hjemmeside ftp.klid.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu i folkeskolen - erfaringsudveksling

Indlægaf thj01 » 6. feb 2013, 00:01

@lath

Datatilsynet kræver også at man kan gøre rede for hvem der kan tilgå hvilke data - og det kræver procedurer for logning og kontrol.

Dataloven gælder i forhold til data på netværket - ikke klienter og brugere

@gnomy

For det første - Skolens egne elever er ikke "eksterne partnere"

Og så er det du snakker om overvågningsdelen (logning) - jeg udtaler mig om data-delen - d.v.s. det indhold der er i diverse filer. Det er to MEGET forskellige ting.

http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/persondataloven/

Så med mindre man vil have en praksis hvor elever ikke må skrive navne sammen med f.eks. billeder og video, så har man et problem. Loven er lavet for at beskytte elever og lærere - ikke for at gøre det lettere for IT-administrationen ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: Ubuntu i folkeskolen og overvågning

Indlægaf Gnomy » 7. feb 2013, 23:23

thj01 skrev:@gnomy

For det første - Skolens egne elever er ikke "eksterne partnere"

Og så er det du snakker om overvågningsdelen (logning) - jeg udtaler mig om data-delen - d.v.s. det indhold der er i diverse filer. Det er to MEGET forskellige ting.

http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/persondataloven/

Hverken jeg eller lovens vejledning kalder elever for skolernes partnere, læs hvad der står. Og ja, som jeg har skrevet er det vejledningen til overvågningsloven jeg citerer. Og den fritager på almindelig forståelig dansk skoler fra at skulle logge elevers brug af skolens internetforbindelse sådan som der stilles krav om til ISP'erne. Sad jeg på en skoles pengekasse ville jeg ikke føle mig forpligtet at bruge penge på en tåbelig overvågning, som jeg er juridisk er eksplicit fritaget for.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster