Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på sengen

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på sengen

Indlægaf NickyThomassen » 27. nov 2012, 11:24

http://www.version2.dk/artikel/skat-efter-kritik-af-pdf-loesning-windows-8-tog-os-paa-sengen-48905

Omvendt peger kontorchefen på, at Skat kun har modtaget mellem 50 og 100 klager eller supportspørgsmål om den nye PDF-løsning, og at over 99 procent af brugerne uden problemer får vist PDF’en med forskudsopgørelsen.


100 klager er ikke meget med tanke på hvilket problemer vi har set her. Hvorfor klager i ikke?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf AJenbo » 27. nov 2012, 12:51

Fordi vi selv har kunne løse problemet i det fleste tilfælde :p Det er både godt og skidt.

Det virker som om skat ikke er klar over at Adobe reader ikke vises sig som et plugin i browseren på linux, hvilket vil sige at de faktisk kræver at brugeren køber Windows eller mac (ok chrome virker også men det informere de ikke rigtig om).

Jeg kan heller ikke lade være med at have en mistake om at Windows 8 kun cacher deres pdf pga. de ikke sætter den korrekte cache controle i http header. Samt at de kunne have nøjes med at sætte den begrænsning på Windows 8 brugere. Det er i øvrigt på tide Windows fik sin egen PDF læser. Så mangler de bare at inkludere deres PDF skriver i Office :p

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf Ivan » 27. nov 2012, 15:01

Adobe Reader cacher også (læs Jesper Lund's svar "Test afslører: Adobe Reader laver også lokale kopier!! "

http://www.version2.dk/artikel/el-hiver-minister-ind-i-sag-om-skats-pdfer-48937
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf buddig » 27. nov 2012, 21:53

TitanusEramius skrev:...100 klager er ikke meget med tanke på hvilket problemer vi har set her. Hvorfor klager i ikke?

Fordi der er vanskelig adgang til klage - og kun derfor.
Der er flere muligheder for at få hjælp og et sted kan man sende noget, men der står at det ikke er muligt at få svar.
Et andet sted er der mulighed for sikker e-mail, hvor man kan vælge at klage over forkert skatteansættelse osv...
men ingen steder kan man klage over deres systemer.
Iøvrigt kan man vælge at ændre forskudsopgørelsen, og så kommer tallene frem uden af det er .pdf.

Min tråd her viser at problemet ikke er nyt. der var tilsvarende problem for at ansæge om nyt pas.
Eneste seriøse klagemulighed ar vel at skrive til ministeren, og så håbe på at en af hans embedsfolk gider at læse det. :)
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf buddig » 25. feb 2013, 00:33

Kode: Vælg alt

Ang. pdf filer fra skattemappen.
Hvornår laver I så vi kan hente pdf filerne med årsoversigterne fra vores skattemappe ?
Nu og i fremtiden skal vi alle betjene os selv digitalt, og der snakkes meget om de ældre, der ikke er vant til det.
Jeg kender en del ældre, der ikke er venner med en PC, men når de får en iPad, så kan de pludselig  en hel masse.
Den fungerer altid, og gør det, de forventer, derfor mener jeg, at det er Jeres pligt at tilpasse systemerne til den og andre platforme.
Vi kan gå i banken med iPad, og jeg kan gå  på e-boks med nem-id og downloade pdf dokumenter med min Linux maskine, så skal det også kunne lade sig gøre at få mine pdf dokumenter fra skat.dk, selv om jeg ikke har netop den Adobe version, som I understøtter.
PDF er en standard, der kan læses med mange forskellige programmer.

At tingene ikke fungerer godt nok, er nok det største problem, når vi taler om, at mange ældre har svært ved at arbejde med IT.

Vi har en opgave at løse i fremtiden med at få systemerne til at fungere ud fra de åbne standarder, så de kan tilgås med det udstyr, som brugerne foretrækker i det omfang, det er muligt.
Mvh.
Henning Buddig

Jeg har lige skrevet denne mail til skat her i aften.

Siden vores møde i Ubuntu Randers tirsdag aften, har jeg arbejdet med at få nem-id til at fungere i Firefox på offentlige sider.
I week-enden har vi været på skat.dk og indberette håndværkerfradrag, så det blev en test af systemet, og derved fandt jeg ud af, hvordan jeg sender en mail til skat.

I forbindelse med at Aarhus Hovedbibliotek udvider antallet af Ubuntu PC'er i foråret, tror og håber jeg, at der bliver stillet krav om at det offentlige IT skal fungere med åbne standarder.

Vi er ved at være der, hvor det er ved at gå op for folk, at skiftet fra ældre Windows ting er lettere til Ubuntu og Libre Office end til det nyeste Microsoft.
// henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf AJenbo » 25. feb 2013, 03:14

Firefox har også lige fået sin egen PDF fremviser så det ville jo være godt om de lige kunne få den tilføjet til dere "godkendt" liste.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Skat efter kritik af PDF-løsning: Windows 8 tog os på se

Indlægaf buddig » 6. mar 2013, 21:48

Kode: Vælg alt

Andet vedr. årsopgørelse
PDF Udskriv
Svar fra SKAT – Modtaget d. 25.02.2013 16:40
Til Henning Buddig

Skat er ved at være klar med en ny løsning til visning af pdf-filer - skulle gerne blive igangsat i denne uge.

Med Ipad er der det problem, at Nemid ikke kan anvendes til offenlige myndigheder - det kan du læse mere om på nemid´s hjemmeside.

Med Ipad kan der dog fås adgang til Skats login med tastselv-kode.

Med venlig hilsen
xxxxx  xxxxxxx
SKAT
Kundecenter Person

Tlf. 7222 1818
I min indbakke på skat.dk fik jeg dette svar på min mail tilskat, og det ser ud til, at PDF nu kan hentes.
// Henning

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster