Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af AJenbo »

På Phoronix kan man i dag læse at at Mesa har droppet understøttelse af følgende ældre grafikkort:

Intel 8xx
ATI Mach og Rage 128
Matrox
S3 Savage
SiS
3dfx Voodoo
VIA Unichrome

Min erfaring med de fleste af disse kort har dog været at de har været til mere besvær end gavn, og kortne ofte har virket bedre efter man skifter til den mere generelle VESA driver. Jeg vil dog personligt komme til at savne Intel 8xx driveren da jeg stadig har en maskine med det kort.
Ændringen vil sandsynligvis først være at se i Ubuntu 12.04 LTS.

Original artikel
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTg0Mg
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Med den manglende understøttelse af SiS, som i forvejen er elendig, så mister Ubuntu ihvertfald 1 bruger... min mor :?

Suk... magter ikke at skulle installere Windows på hendes maskine igen, for hun har slet ikke haft samme behov for teknisk assistance siden hun skiftede over til ubuntu :?
Hilsen Kenny
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af NickyThomassen »

Selvom det er ærgerlige penge, hvorfor så ikke
http://www.proshop.dk/Grafikkort/PNY-GeForce-6200A-2193081.html (400kr)

eller hvis hun har PCIe
http://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-EN210-DI-512MD2%28LP%29-2193630.html (250kr)

Gammel hardware har jo heldigvis en tendens til at holde godt, og med et bedre skærmkort er der vel også åbnet op for en bedre skærm (altså højere opløsning og hurtigere opdateringsfrekvens).
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Det er desværre en laptop hun har, og hun har ikke råd til at gå ud og købe en ny blot pga. et styresystem :(
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af AJenbo »

Nu bliver det jo ikke kritisk før April 2013 (10.04 og 11.10 udløber begge der) så der er da stadig noget tid at løbe på. Og så burde det efterfølgende også være muligt at køre videre med VESA driveren, selv om det godt kan komme til at gå lidt ud over afspilning af videoer som så vil forgå udelukkende på cpu'en. Til den tid tror jeg også selve maskinen må være noget træt.
Windows XP slutter i øvrigt April 2014, hvilket jeg vil skyde på er den sidste udgave af Windows der understøtter hindes grafikkort.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Undersøttelse af ældre grafikkort fjernes

Indlæg af buddig »

Hvad bare med at lade være med at opgradere, så kan hun stadig bruge driveren fra nuværende version.
for det er heldigvis accepteret at blive ved tidligere versioner i Ubuntu.
Henning