At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Jacob Bahn »

Jeg har efterhånden forsøgt mig med Ubuntu i nogle år, og har flere gange taget tilløb til at lære det ordentligt at kende. Hver gang render jeg ind i flere problemer, hvoraf det første og største er tid. En af grundene til, at tid bliver så væsentlig en flaskehals er, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte og med hvad. Så nu vil jeg søge råd her i dette forum af hjælpsomme brugere og eksperter.

Tre af de ting jeg ofte synes at savne er

1) en liste eller et katalog over, hvad de forskellige kommandoer, tilføjelser og forkortelser betyder,

2) et katalog eller en oversigt over, hvad man kan med Linux, og

3) et godt begyndermateriale til at lære sig Linux.

De tre punkter er meget brede, men jeg savner nok den indsigt, der skal til, for at opstille mere præcise ønsker.

Når jeg en af de nærmeste dage får min nye computer, vil jeg igen installere Ubuntu på den. Når jeg ompartitionerer harddisken, installerer og opretter, kunne det være rart, at VIDE, hvad det er jeg laver, og hvorfor jeg skal gøre sådan og sådan.

Jeg håber, I kan hjælpe mig i gang, så jeg kan få ok styr på Ubunut/Linux.

De bedste hilsner

Jacob Bahn
Mvh Jacob
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af AJenbo »

1: skriv "man" foran kommandoen så for du en lang forklaring.

Kode: Vælg alt

man lspci


2: alt hvad man kan med en computer, det er bare et spørgsmål om du har tid :)

3: det er nok lidt letter at henvise dig til noget hvis du nævner nogle ting du kunde tænke dig at bruge computeren til. F.eks. hvad ved du hvordan man gør i Windows men ikke i Linux.

Måske ville det være en ide at tage computeren med i OSAA en torsdag og snakke med nogle af dem der også sider der den dag.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Stra »

Her er et par gode links

En begynderbog med tips og triks
http://www.ubuntupocketguide.com/download_main.html

Unix/linux ens komandoer i terminal
http://files.fosswire.com/2007/08/fwunixref.pdf

Ubuntu specifik kommandoer i terminal
http://files.fosswire.com/wpu/2008/04/ubunturef.pdf


og så er der jo Ubuntu wiki
http://www.ubuntu.com/community/get-involved/wiki

og Arvai`s guides og Ubuntuguiden på

http://freedomnotbeer.dk/



stra
Senest rettet af Stra 2. mar 2011, 19:12, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af laoshi »

En indgang til det kan være at kigge på min lille begynderguide og de guides mm. som jeg henviser til der. Bl.a. nogle velillustrerede guides til alt vedrørende partitionering og installation.
Du kan også lære en masse om mulighederne ved at se nærmere på nogle af de mange guides til store og små forbedringer i Guides og HowTos her i forum.
Ang. kommandoerne, så kan jeg anbefale jarlens introduktion til emnet
Og så er der en tråd med henvisning til god litteratur her
Og omfattende dokumentation hvis du vælger menupunktet Hjælp her på siden
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Nordsig »

En ting jeg syntes kunne være en god ide var evt. at skrive i sin profil hvor man kom fra i landet. Det kunne så være at man kunne mødes lidt på kryds og tværs og måske lære noget af hinanden.

Hvis man var nogle stykker med hver sin pc kunne man jo dele erfaring og den sikkert fælles interesse for ubuntu.

Jeg ved at det var noget jeg gerne ville have haft mulighed for da jeg var helt ny i Ubuntu og følte at alt var op ad bakke.
Ellers er det jo kun i Århus og KBH der sker sådan noget.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af NickyThomassen »

Egentlig er det et ganske centralt emne du rammer hovedet på sømmet af, og til dels besvare du selv dit spørgsmål: Tid.

Det er klart at en samlet guide, pænt ordnet med links og undersider, ville være en rigtig god hjælp til næsten alle Linux-brugere, men den mængde af opgaver som Linux kan løfte er næsten uendelig. Så en tilsvarende guide ville blive så lang og indviklet at ingen ville orke at læse den færdig.

I princippet er Linux vel ikke anderledes end så mange andre ting vi lære fra bunden af, f.eks. et nyt sprog. Den eneste måde at lære det på, er ét ord af gangen...

Derfor, som AJ skrev, tror jeg også at den bedste måde man kan lære Linux på er ved at sige "Hér en ting jeg vil lære", og så bare tage det fra en ende af. Søg baggrundsviden på Google, læs man-filerne hvis det du vil lære er i Terminalen (eller cli'en (command line interface) som det egentlig hedder), og så bare tage det derfra.

Så det bedste råd jeg kan give er nok at spørge ind til specifikke ting, f.eks. her på forum, og efterhånden som du bygger din viden op om Linux vil der være flere og flere opgaver som du kan lave uden at søge hjælp.

Afslutningsvis er det vigtigt for mig at sige, at den gevinst du får ved at bruge Linux efter at du har lært det, langt overstiger anstrengelserne ved at lære det. Men det er rigtigt at det første stykke tid føles som op af bakke.

Hilsen Nicky
Jønse

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Jønse »

Jacob Bahn skrev:Jeg har efterhånden forsøgt mig med Ubuntu i nogle år, og har flere gange taget tilløb til at lære det ordentligt at kende. Hver gang render jeg ind i flere problemer, hvoraf det første og største er tid. En af grundene til, at tid bliver så væsentlig en flaskehals er, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte og med hvad. Så nu vil jeg søge råd her i dette forum af hjælpsomme brugere og eksperter.

Tre af de ting jeg ofte synes at savne er

1) en liste eller et katalog over, hvad de forskellige kommandoer, tilføjelser og forkortelser betyder,

2) et katalog eller en oversigt over, hvad man kan med Linux, og

3) et godt begyndermateriale til at lære sig Linux.

De tre punkter er meget brede, men jeg savner nok den indsigt, der skal til, for at opstille mere præcise ønsker.

Når jeg en af de nærmeste dage får min nye computer, vil jeg igen installere Ubuntu på den. Når jeg ompartitionerer harddisken, installerer og opretter, kunne det være rart, at VIDE, hvad det er jeg laver, og hvorfor jeg skal gøre sådan og sådan.

Jeg håber, I kan hjælpe mig i gang, så jeg kan få ok styr på Ubunut/Linux.

De bedste hilsner

Jacob Bahn

Hvis du er til engelsksprogede bøger er følgende et glimrende valg, den er oven i købet på udsalg hos Amazon.uk: Ubuntu Linux af Keir Thomas. Det er vist også ham som har skrevet den pocket guide som anbefales længere fremme. Pris incl. forsendelse ca. 240,- kr, og så får du oven i købet en DVD med de forskellige versioner af Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg downloadede og lavede en cd og indtalerede Ubuntu, det er ikke meget sværere en windows og så er det hurtigere
så oprettede jeg en profil her for at spørge om de småting jeg ikke selv kan finde svar på i trådene, det går også fint
og så fandt jeg ud af at man kan hente færdige programmer under, programmer, softwarecenter som er nemme at installere, alt i alt er alt nemt efterhånden som man lærer det at kende, terminalen og koderne har jeg ikke gidet at lære endnu, men har brugt det og det har med hjælp herfra heller ikke været så slemt
Når lejligheden byder sig.
BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af BrittaP »

Nordsig skrev:En ting jeg syntes kunne være en god ide var evt. at skrive i sin profil hvor man kom fra i landet. Det kunne så være at man kunne mødes lidt på kryds og tværs og måske lære noget af hinanden.


Helt sikkert, men måske skulle man reklamere lidt for https://ubuntudanmark.dk/forum/ucp.php?i=groups&mode=membership
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Jacob Bahn »

Tak til jer alle for en række gode tip til, hvordan man kommer i gang med Ubuntu/Linux.

Nu skal jeg bare skaffe 5-7 ekstra timer i døgnet!
Mvh Jacob
Jønse

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Jønse »

Jacob Bahn skrev:Tak til jer alle for en række gode tip til, hvordan man kommer i gang med Ubuntu/Linux.

Nu skal jeg bare skaffe 5-7 ekstra timer i døgnet!

Du skal bare bruge et godt komprimerings program... til timerne, altså :lol: :lol:
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Kurt Christensen »

Jacob Bahn skrev:Tak til jer alle for en række gode tip til, hvordan man kommer i gang med Ubuntu/Linux.

Nu skal jeg bare skaffe 5-7 ekstra timer i døgnet!


man kan jo også bare bruge det ud af boksen, så er det da ikke Ubuntu der er skyld i at man glor ind i skærmen :twisted:
Når lejligheden byder sig.
Leony
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:06

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af Leony »

Jacob Bahn skrev:Jeg har efterhånden forsøgt mig med Ubuntu i nogle år, og har flere gange taget tilløb til at lære det ordentligt at kende. Hver gang render jeg ind i flere problemer, hvoraf det første og største er tid. En af grundene til, at tid bliver så væsentlig en flaskehals er, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte og med hvad. Så nu vil jeg søge råd her i dette forum af hjælpsomme brugere og eksperter.
Tre af de ting jeg ofte synes at savne er
1) en liste eller et katalog over, hvad de forskellige kommandoer, tilføjelser og forkortelser betyder,
2) et katalog eller en oversigt over, hvad man kan med Linux, og
3) et godt begyndermateriale til at lære sig Linux.




Synes også man godt kunne savne en "sådan hedder det i Windows, dette er hvad det hedder i Linux" og en "sådan gør du i Windows, sådan gøres det i Linux".

I Windows har man i højrekliks-menuen "flyt til" og "kopier til". Den findes også i Ubuntu, men der er hjemmemappe og skrivebord som valgmuligheder. Efter at have søgt rundt på Google fandt jeg ud af at det måske kunne gøres med nogle scripts til Nautilus, men det var en blindgyde.
Jeg har så endelig fundet ud af at det kan gøres ved at trække filen fra en mappe til en anden og så holde "ALT" nede når fieln slippes.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af AJenbo »

Hmm den funktion har jeg ikke ved den windows jeg sider ved, hvilken bruger du? Jeg har overvejet at skrive en guide som dem du nævner, men det kræver næsten at jeg finder en "normal" ikke Ubuntu bruger der vil være med til at hjælpe så jeg folængst er kommet for dybt ind i begge systemer.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: At blive en RIGTIG Linux/Ubuntu-bruger

Indlæg af NickyThomassen »

Leony skrev:
Jacob Bahn skrev:Jeg har efterhånden forsøgt mig med Ubuntu i nogle år, og har flere gange taget tilløb til at lære det ordentligt at kende. Hver gang render jeg ind i flere problemer, hvoraf det første og største er tid. En af grundene til, at tid bliver så væsentlig en flaskehals er, at jeg ikke ved, hvor jeg skal starte og med hvad. Så nu vil jeg søge råd her i dette forum af hjælpsomme brugere og eksperter.
Tre af de ting jeg ofte synes at savne er
1) en liste eller et katalog over, hvad de forskellige kommandoer, tilføjelser og forkortelser betyder,
2) et katalog eller en oversigt over, hvad man kan med Linux, og
3) et godt begyndermateriale til at lære sig Linux.




Synes også man godt kunne savne en "sådan hedder det i Windows, dette er hvad det hedder i Linux" og en "sådan gør du i Windows, sådan gøres det i Linux".

I Windows har man i højrekliks-menuen "flyt til" og "kopier til". Den findes også i Ubuntu, men der er hjemmemappe og skrivebord som valgmuligheder. Efter at have søgt rundt på Google fandt jeg ud af at det måske kunne gøres med nogle scripts til Nautilus, men det var en blindgyde.
Jeg har så endelig fundet ud af at det kan gøres ved at trække filen fra en mappe til en anden og så holde "ALT" nede når fieln slippes.


Det med at bruge shift, ctrl og alt til at bestemme om man vil flytte en fil, oprette en genvej eller se en lille menu (ikke nødvendigvis i den rækkefølge) er det samme både i Windows og GNOME (som er det skrivebordmiljø Ubuntu bruger), ligesom ctrl+x, ctrl+c og ctrl+v også er det samme.

Ideen med sådan en guide har jeg også tumlet lidt med ligesom AJ, men jeg blive ved med at køre fast i at arbejdsgangen imellem de to systemer er så forskellig, at sådan en guide som udgangspunkt ville være forkert. I min mening selvfølgelig :). Som eksempel kan nævnes filhåndtering, som jo grundlæggende er ens, men med den store forskel at man i Windows kan bruge c: eller d: til sine filer, hvor man i Ubuntu udelukkende bruger /home eller en separat data-partition som ikke har et bogstav som navn, men en adgangsmappe i /media og en genvej i Steder.

Eksemplet er lidt groft, men Softwarecentret er også et godt et. I Windows søger man på nettet efter programmer som i Ubuntu kan installeres igennem et andet program, nemlig Softwarecentret. En ting der er svær at drage paralleller imellem. Og så er der selvfølgelig sagen om antivirus, scandisk og defragmentering...

Hilsen Nicky