Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg installerede 11.04 fredag aften (clean install) og alt spiller bare perfekt, og modsat 10.10, så har jeg ikke engang brug for at installere proprietære drivere til skærmen for at kunne tyde skærmbilledet (det var der brug for i 10.10 hvor der var sne og flimmer på skærmen efter install).

Eneste irritationsmoment under installationen var at jeg ikke længere kunne mounte partitioner som ikke var blandt standard valgmulighederne, så jeg i stedet måtte ind og fixe mine vbox og wine partitioner i fstab, hvilket dog ikke tog mere end et par minuter.

Jeg har dog valgt at logge ind på "ubuntu classic", da jeg ikke kan lide Unity... jeg synes den er alt for forvirrende at bruge.

Min mor derimod, hun kom i torsdags til at klikke på opgradér i stedet for opdatér, da der var nye opdateringer klar, og hun har ikke kunne bruge sin laptop siden.
Der kommer bare den der lilla baggrund med ordet "ubuntu" og det 5 prikker nedenunder, og den kommer ikke længere en der til.
(skal hjem og redde den i eftermiddag, hvilket vil blive med den hurtige løsning... clean install).

Men eftersom at det går galt for så mange når de blot opgraderer, og man næsten altid bliver rådet til en clean install, så undrer det mig at man laver funktionen under opdateringshåndteringen til at opgradere til nyeste distro?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Indlæg af AJenbo »

Det kan skam også gå godt med at opgradere.

Any way, på cd'en er der en funktion under install der geninstallere så i på den måde ikke behøves oprette bruger og kopiere filer, men tag stadig et backup.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:Det kan skam også gå godt med at opgradere.

Any way, på cd'en er der en funktion under install der geninstallere så i på den måde ikke behøves oprette bruger og kopiere filer, men tag stadig et backup.

Jeg vil lige komme med en lille opdatering...

Jeg valgte dog at geninstallere, men det afhjalp ikke problemet.
Det var først da jeg slettede xorg.conf fra /etc/X11/, som var lagt der under installationen af driveren til grafikkortet på 10.10 jf. nedenstående tråd at det virkede:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=13607

Desværre har det betydet at hendes skærm igen ikke kan komme op på den ønskede opløsning på 1280*800, men kun kan komme op på 1024*768, og menuerne ser en anelse sløret ud pga. denne opløsning (gjorde de også på 10.10 indtil jeg fik installeret driveren ordentligt og fik den op på 1280*800).

Men ja, indtil videre må hun lige klare sig med 1024*768, bare indtil jeg få fundet ud af hvorfor hendes 11.04 stejler sådan med xorg.conf liggende i /etc/X11/.

Hendes laptop er heller ikke gearet til at køre ned Unity, så hun kører med Ubuntu Classic.

Selv har jeg nu valgt at give Unity en chance på min egen laptop, og jeg kan godt mærke at det kræver noget tilvænning at menulinjen i maximerede vinduer nu er integreret i toppanelet, og at vinduesknapperne sidder fast i venstre side når de er maximeret, hvilket også har medført at jeg nu giver det en chance med knapperne i venstre side på vinduer der ikke er maximeret.
Og her efter nogle få dage, så er jeg faktisk ved at vænne mig ret godt til det, så tror ikke at Unity bliver fravalgt igen :lol:
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er et Nvidia kort så deaktivere du driveren når du sletter xorg.conf, alt efter hvilket kort der sider i maskinen burde du have valget mellem 3 forskællige nvidia drivere så prøv at se om der er en af de andre der virker.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu "Natty Narwhal" 11.04 er udgivet

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Hvis det er et Nvidia kort så deaktivere du driveren når du sletter xorg.conf, alt efter hvilket kort der sider i maskinen burde du have valget mellem 3 forskællige nvidia drivere så prøv at se om der er en af de andre der virker.


Man kan også installere Unity-2d

Uden proprietær driver og unity (=Unity 3D) der erstattes af en simpel åben X server device driver og med unity-2d.
Med Unity-2d og en simpel åben driver er det måske muligt at skrue op for opløsningen med grandr/xrandr/randr.

Det er dog muligt at man skal fortælle hvilken monitor der er forbundet til den.
Bemærk også at en KVM switch kan forhindre at der kan hentes DDC/E-DDC data fra en skærm.
Om DDC:
The Display Data Channel or DDC is a collection of digital communication protocols between a computer display and a graphics adapter that enables the display to communicate its supported display modes to the adapter and to enable the computer host to adjust monitor parameters, such as brightness and contrast.
...
Some KVM switches (keyboard-video-mouse) and video extenders handle DDC traffic incorrectly, making it necessary to disable monitor plug and play features in the operating system, and maybe even physically remove pin 12 from the analog VGA cables that connects such device to multiple PCs.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags