Trin for trin guiden (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 18. dec 2013, 13:07

Der kunne måske være en ide i at have en tråd hvor folk kan skrive på hvilket PPAs de bruger til at opgradere divs. pakker.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 18. dec 2013, 16:54

NickyThomassen skrev:Jeg er heller ikke sikker på, at jeg forstår ideen i at blande LTS og PPAs. Besejrer det ikke pointen i LTS?

Har man brug for bleeding edge, så er 6 månedernes udgaverne gode.
Har man brug for stabilitet, men kan ikke bruge software der er flere år bagud, så kan man vel opgradere sin LTS hvert andet år.

Passer ingen af de 2 modeller, så tvivler jeg på at vi kan lave en guide som dækker det hele.


LTS handler om ubuntu - selve styresystemet - ikke om applikationerne.

Men jeg har argumenteret for min holdning - og at jeg blot må konstatere at guiden hverken dækker laptops (hvilket kommer til at kræve PPA'er - da jupiter ikke findes i repo) eller mine behov - hvilket igen leder mig hen til den debat jeg startede for nogle måneder siden: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=18023
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2013, 17:49

Nu er du også langt fra en "standardbruger", hvilket jeg heller ikke selv er. Hvis at jeg skulle lave guiden til mig selv, ville den se ret meget anderledes ud, hvilket er grunden til at, jeg alid selv bruger mit eget script til install. Det undre mig egentligt lidt, at du i det hele taget bruger guiden, jeg havde regnet med at du bare lavede et script, sådan at du fik alle tingene med i et hug.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 18. dec 2013, 21:29

Min laptop køre fint uden Jupiter

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 18. dec 2013, 22:20

AJenbo skrev:Min laptop køre fint uden Jupiter

Samme her.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

NetworkManager cli værktøj

Indlægaf lath » 18. dec 2013, 22:26

Lige før jeg loggede ind her var jeg i gang med at læse Fedora Linux 20 release notes, fordi Fedora 20 udkom igår, tirsdag den 17 december 2013.

Jeg lagde mærke til at Network Manager også har et CLI værktøj, der hedder nmcli:

Den er også til stede på Ubuntu systemer, hint:

Kode: Vælg alt

which nmcli

... som svarer med
/usr/bin/nmcli

... på min Ubuntu 12.10 Linux box.

Så den har også en manual side som man kan kigge lidt mere på hvordan kommandoen virker og skal kaldes:

Kode: Vælg alt

man nmcli

(Et tryk på q-tasten afslutter man pageren.)

Jeg poster mit indlæg om nmcli kommandoen her, fordi at den kommando er god at kende til ved tekst baseret opsætning af netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2013, 01:51

@lath tror du er kommet til at poste i det forkerte emne, er det mht til wifi i Lubuntu at du skrev det indlæg?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf lath » 20. dec 2013, 06:22

AJenbo skrev:@lath tror du er kommet til at poste i det forkerte emne

Det er måske en smule OT.

AJenbo skrev:@lath er det mht til wifi i Lubuntu at du skrev det indlæg?

Nej egentlig ikke.
Jeg tænkte at nmcli kunnen bruges i en guide ved de nødstilfælde hvor GUI ikke virker, og hvor man har brug for at koble sig på noget netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. aug 2014, 20:55

Guiden skal opdateres vedr. "Yderligere drivere” https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=19110&p=132158#p132158
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster