Trin for trin guiden (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 14. dec 2013, 16:24

sudo apt-get update er nu indsat i trin 3 og 4

Jeg syntes ikke at guiden skal skilles endnu mere op, end at den allerede er nu. Det er muligt at der er en PPA til en nyere udgave af Gimp, men så har jeg også lige en PPA til Firefox, som jeg selv bruger, og på den måde ender vi med en stribe PPA'er. Lad os lige holde det til repo, og lade folk selv installere PPA'er-
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 14. dec 2013, 16:30

Guiden er allerede splittet op i en 12.04 og 13.10

Det ville være helt naturligt at der hørte en "kommandolinie install" med til dem begge.

For mig at se er det ikke holdbart at en guide der skal gælde i 2 år ikke bliver opdateret med de forbedringer der nu engang er. For det er 12.04 og senere 14.04 der er LTS'ere og dermed de produktionsstabile udgaver - og de bør også have fordelen af at underliggende programmer kommer i bedre versioner.

Jeg er kun selv klar over at det gælder Gimp'en, men det er mest fordi den giver muligheden for at have programmet samlet i et vindue og ikke spredt ud over hele skærmen.

For mig at se er det ikke vigtigt at kommandolinerne er sat op så man nødvendigvis forstår dem, men sådan at man ved at man får samme resultat ved at anvende den grafiske og terminal udgaven.

Og så mangler hele guiden en sektion der omhandler bærbare computere, da der ikke er strømstyringsprogrammer i det (som f.eks. jupiter). Og der bør der måske også være en del der forklarer opsætningen af laptop-tools - (og hvordan man undgår at musen fryser efter 5 sekunder gg)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 14. dec 2013, 16:35

Teknisk kan jeg nemt skille udgaverne, men jeg stemmer stadigt imod PPA'er i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 14. dec 2013, 16:35

Jo flere ppa man hiver ind desto mindre giver det mening at køre med en lts

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 15. dec 2013, 19:00

Problemet er at canonical IKKE understøtter mange af de programmer der installeres i ekstraprogrammer. Og derfor får man en "handicappet" version af at bruge guiden.

..... og dermed også en dårligere reklame for Ubuntu

Om feltet bliver længere og der kommer nogle && ind, burde være irrelevant, så længe at kommandoen kører af sig selv og installerer programmerne.

... jeg kan blot konstatere at guiden lige der er ubrugelig for mig personligt, da den i mine øjne ikke er generel. F.eks. forstår ikke hvorfor rar, xchat og aptitude installeres, da de mere må ses som kuriositeter frem for generelt anvendte programmer.

Og problemet, som i begge overser er, at laptopbrugere er dårlige stillet på denne måde, da jupiter kræver en PPA.

AJenbo skrev:Jo flere ppa man hiver ind desto mindre giver det mening at køre med en lts


Faktisk ville trin for trin guiden være det geniale sted at introducere brugerne til PPA, da de jo netop sikrer at man som LTS bruger kan nyde fordelene ved udviklingen i Linuxland - UDEN at miste fordelen ved en produktionsstabil udgave af Ubuntu. I nogle tilfælde går man endda op i mere stabile og sikre udgaver af programmerne end dem som ligger i Ubuntu's egne arkiver.

Du blander Ubuntu sammen med programfladen og det er to meget forskellig ting. Det vil svare lidt til at man kun måtte bruge MSO 2003 på XP, og først må skifte til MSO2010 når man går over på Win7!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2013, 19:41

Ofte indeholder PPA's også opdateringer af afhængigheder eller andre programmer, og de er vel mindre testet end dem der ligger i main.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 15. dec 2013, 23:45

thj01 skrev:... jeg kan blot konstatere at guiden lige der er ubrugelig for mig personligt, da den i mine øjne ikke er generel. F.eks. forstår ikke hvorfor rar, xchat og aptitude installeres, da de mere må ses som kuriositeter frem for generelt anvendte programmer.

Pssst : http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57 ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 16. dec 2013, 01:14

Kan også undre om GIMP var ubrugelig i 2012...

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 16. dec 2013, 19:35

Jeg må bare konkludere at det kun er første del af guiden der bliver er anvendeligt for mig så.

Men det er altså stadig et stort problem at det ikke er til at finde guiden ad den "rigtige" vej
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 16. dec 2013, 19:40

Christian.Arvai skrev:
thj01 skrev:... jeg kan blot konstatere at guiden lige der er ubrugelig for mig personligt, da den i mine øjne ikke er generel. F.eks. forstår ikke hvorfor rar, xchat og aptitude installeres, da de mere må ses som kuriositeter frem for generelt anvendte programmer.

Pssst : http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57 ;)
talingen

Ja forresten - den side ryger her til januar.

Jeg fornyer ikke betalingen
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 16. dec 2013, 20:38

thj01 skrev:Men det er altså stadig et stort problem at det ikke er til at finde guiden ad den "rigtige" vej

Det er jo den måde du fortrækker det, og der er da helt sikkert også andre der ville finde det gavnligt, men er det ikke nettop sådane ting man kunne skrive et indlæg om her i support tråden så folk der ønsker den seneste udgave af gimp kan finde ud af hvordan på en let måde. I øvrigt er det vel heller ikke nok blot at give dem PPA, de skal også vide at og hvordan man kan skifte, og så det måske ikke alle der vil fortrække det, eks er det mere praktisk med det frie vinduer når man har flere skærme..

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 18. dec 2013, 08:32

Gimp'en er et eksempel ud af mange. F.eks. bliver Libreoffice heller ikke opdateret til nyeste version. Dem af os som anvender LTS versionen skal igennem nogle krumspring for at komme med på beatet - ikke i forhold til selve styresystemet, men i forhold til programfladen.

Mit forslag er, at man dropper programfladen i guiden så, og laver en "standardprograms" tråd, hvor man kan få vejledning til at installere diverse programmer - og der vil LTS udgaven være mere "bøvlet - simpelthen fordi man skal ud i at rode med PPA'er, og lærer styrken ved denne metode at kende.


Og så er laptops STADIG ikke understøttet af den nuværende guide

Og problemet med at finde trin for trin guiden er altså træls. Den ligger som nr 10 i dag på første side i "guides", men burde være en sticky i toppen

Hvis man klikker på installation ligger den som nummer 5 - endda under artikelen "terminalen avanceret"


Det er ikke "skældud" af nogle - det er blot en konstatering af, at opbygningen af guidesiden ikke holder - ihvertfald ikke hvis meningen er, at man vil gøre det lettere for brugerne af guid'sne
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

JohnDoe
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. apr 2008, 15:37

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf JohnDoe » 18. dec 2013, 09:07

JA, det er rigtigt at det er et problem at man ikke finder trin-for-trin guiden som det første når man søger råd til hvordan man installerer - og installerer på den rigtige måde.

Men hvorfor gør man ikke det, at man i slutningen af guiden giver forslag til yderligere læsning, hvor man så kan komme ind på ppa, og hvilke vidunderlige muligheder dette kan bidrage med? Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvordan de ting fungerer, og kunne da godt tænke mig at mange af de elementære (for avancerede brugere) ting blev beskrevet bedre for dem som gerne kunne tænke sig at vide mere.

Tænk på, at mange windows brugere helt har fået windows"platformen" helt ind under huden, og har lært at tænke på windowsmåden. Derfor er det fremmed land at bevæge sig ind på når man begynder på ubuntu/linux. Derfor er der lige pludselig mange spørgsmål der kan undre: hvor finder man det, hvorfor gør man sådan, osv. osv.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 18. dec 2013, 10:41

god ide med at linke til yderligere læsning

@thj01

Libraoffice er understøttet af canonical så der ville du jo bestemt være inde at pille ved det der gør LTS til LTS. Et andet problem er at der ofte findes flere ppas til at gøre ca det samme, flere af dem er til beta udgaver, mange af dem forsvinder og så vil folks system ikke længere opdatere, og nogle gange findes et ppas ikke til alle aktuelle udgaver af ubuntu. Så hvilke skal man råde folk til at bruge og hvordan holder man guiden løbende opdateret.

At guides ikke ligger sorteret efter anvendelighed kan jeg godt se ikke nødvendigvis er optimalt, men det er ikke anderledes end hvordan det fungere under forummet så jeg forstår stadig ikke hvorfor du siger de er meget lettere at finde der

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Trin for trin guiden (supporttråd)

Indlægaf NickyThomassen » 18. dec 2013, 11:25

Jeg er heller ikke sikker på, at jeg forstår ideen i at blande LTS og PPAs. Besejrer det ikke pointen i LTS?

Har man brug for bleeding edge, så er 6 månedernes udgaverne gode.
Har man brug for stabilitet, men kan ikke bruge software der er flere år bagud, så kan man vel opgradere sin LTS hvert andet år.

Passer ingen af de 2 modeller, så tvivler jeg på at vi kan lave en guide som dækker det hele.

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster