WIFI på min Debian tablet

Alt om Ubuntu på tablets.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 22. dec 2012, 06:11

buddig skrev:
lath skrev:TODO liste for dig, for problemet må ligge et sted i den her liste. det vil sige ingen, eller en forkert device driver er indlæst, og/eller rf kill er aktivieret:

/Lars

Kode: Vælg alt

# lsmod                         
Module                           Size       Used by
sr9700                             5559     0
kpad                               27780    0
wmt_battery_md                     10928    0
rt3070sta                           837591  1


# lsusb
Bus 002 Device 002: ID 148f:5370 Ralink Teknology Corp. RT5370 Wireless Adapter
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linus Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linus Foundation 1.1 root hub

Den men rfkill kendte jeg ikke, men nu mens jeg har nørdet i aften,
skete det med en af mine notebooks, som beskrevet her:
http://askubuntu.com/questions/98702/rfkill-list-how-to-unblock
så jeg lærer det på den hårde måde :)
// Henning

Du skriver intet om det virker nu (husk at gøre det i fremtiden), så jeg antager at det stadig ikke virker.

Ved at Google med teksten: rt3070sta linux kommer der nogle links frem, hvor det ser ud til at det er/(har været) et generelt problem at få at få den til at virke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 22. dec 2012, 16:58

lath skrev:...Du skriver intet om det virker nu (husk at gøre det i fremtiden), så jeg antager at det stadig ikke virker.

Ved at Google med teksten: rt3070sta linux kommer der nogle links frem, hvor det ser ud til at det er/(har været) et generelt problem at få at få den til at virke.

/Lars
Det sidste link har jeg været på.
Det var derfra, jeg forsøgte at installere ny driver og network-manager,
da jeg fik den til at køre på nettet med lan kablet.
Jeg tror også, at det er noget omkring Ralink driveren, der giver problemet,
måske en forkert driver, eller at den ikke bliver indlæst rigtigt.

...og så må jeg blive bedre til at skrive mere præcist, hvad der fungerer.

Jeg oplever også at Ralink driverne er problematiske, så når (eller hvis) jeg foresætter med det,
så kunne det tænkes, at jeg sætter min Trendnet TEW-648UB i USB porten, og prøver med den,
da den normalt fungerer out of the box.

Tabletten har oprindelig problemer med WiFi, og det er en væsentlig årsag til at denne support side
blev oprettet.
Da jeg startede med Debian på den, havde det 2 formål.
Det ene var at lære mere om Debian, og det andet var at få tabletten til at fungere bedre end den gør på Android.

Det første er lykkedes, men det andet er absolut ikke.
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 22. dec 2012, 17:48

Du kunne måske se på om du kan udskifte kernen - i praksis er det en svær øvelse, når vi snakker tablets.
Det bedste ville være at den booter fra et SD kort, Compact Flash, eller noget lignende - det kan du se ved at åbne den og se om der er et intern SD kort, som kun er tilgænelig hvis den er åbnet.
På den måde kan man ikke bricke den, hvilket er meget smart.

Den nyeste Linux kerne eri øvrigt mere platformsuafhængig, så man kan bygge en x86, x86-64, ARM, MIPS, Motorola 68K / Freescale ColdFire mm. Linux kerne fra kildekode.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 23. dec 2012, 00:01

lath skrev:Du kunne måske se på om du kan udskifte kernen - i praksis er det en svær øvelse, når vi snakker tablets.
Det bedste ville være at den booter fra et SD kort, Compact Flash, eller noget lignende - det kan du se ved at åbne den og se om der er et intern SD kort, som kun er tilgænelig hvis den er åbnet.
På den måde kan man ikke bricke den, hvilket er meget smart.

Den nyeste Linux kerne eri øvrigt mere platformsuafhængig, så man kan bygge en x86, x86-64, ARM, MIPS, Motorola 68K / Freescale ColdFire mm. Linux kerne fra kildekode.

/Lars

Billede
Her er billedet i fuld størrelse.
Jeg har haft den åbnet.
Under batterierne nederst i billedet sidder Ralink WiFi netkortet, som er indmaden fra en USB, der er indbygget.

Der er vist ingen intern SD card i den, men Debian har jeg på et løst SD kort.
SD kortet har en FAT og en EXT2 partition.
Når jeg sætter det i, og booter, hopper den ret hurtigt over på FAT partitionen på SC kortet.
Det indeholder filerne wmt_scriptcmd og uimage.
Jeg mener, at det er en modificeret Android kerne, og den mounter EXT partitionen.


Videoen optog jeg, da jeg prøvede en Windows CE, som jeg installerede fra et SD kort.
Så vidt jeg husker, erstattede det Android, og blev i dens interne hukommelse,
så jeg tror nok, at kernen kan udskiftes, hvis jeg kunne finde ud af at bygge en ny. :)
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 23. feb 2013, 20:57

For nogen tid siden lykkedes det mig at få lan til at fungere med kabel, så jeg kunne prøve flere ting.
Jeg forsøgte at installere OpenCPN som er et rigtig godt maritimt navigationsprogram til Linux (og Windows)
Det var et af formålene med at få Debian på tabletten.
Under installationen fik jeg beskeden, at OpenCPN ikke understøttes af Arm processor.
Det vil sige, at selv om der kom Linux på tabletten, så kan alle Linux programmer alligevel ikke køres på den.
Så kan jeg lige så godt beholde Android på den, og arbejdet med Debian på Tabletten slutter her.

Mit næste forsøg blev derfor at få søkortene over på Android, enten ved at kombilere dele af OpenCPN til Android
eller få søkortene til at fungere på et af de programmer, der findes til navigation på land.

Billede
Før jeg kom videre, opdagede jeg at det allerede var gjort, med Oruxmap.
Et rigtig godt navigationsprogram til Android, der fungerer både med søkort og til lands online eller offline med gemte kort.
Søkortene fra OpenCPN kunne konverteres med OruxmapDesktop programmet
Det kører nu både på min HTC Flyer tablet og min Wildfire mobil.
Tabletten som tråden startede med kan også køre det, men den har ikke GPS hardware.
// Henning

Tilbage til "Tablets"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster