WIFI på min Debian tablet

Alt om Ubuntu på tablets.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 6. apr 2012, 23:43

Billede
Jeg har efterhånden fået Debian til at køre på min ellers uduelige discount Android tablet, men wifi er ikke helt ok endnu.
Det booter fra et SD kort, med en FAT partition med kernen, og en EXT2 partition, hvor Debian filerne ligger.
Jeg er nået så langt, at jeg kan få forbindelse til nettet, hvis jeg deaktiverer password på routeren og indtaster ip adressen på den internet side, jeg vil se.
Der er i menuen en wifi config, der åbner en terminal hvor jeg indtaster
SSID,
security, 1, None, 2, Wep eller 3, WPA /WPA2
Ipadresse,
Netmask
Gateway,
DNS server.
Når det hele er tastet ind, beder den om genstart.

Jeg har prøvet at installere Wicd for at komme videre og få den til at køre DHCP, så den kan få tildelt oplysninger fra routeren.
Det er foregået ved at downloade .deb filerne og kopiere dem over på SD kortet og bruge dpkg -i for at installere, men det fungerer ikke.
Den har apt-get, men da DNS opslag ikke fungerer, kan den ikke komme på nettet, og derfor fungerer det heller ikke.
Jeg har også prøvet wireless-tools, men uden resultat.
Nogen ideer til, hvordan jeg får wifi til at fungere normalt, inden jeg opgiver helt...
Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 9. apr 2012, 06:41

buddig skrev:Billede
Jeg har efterhånden fået Debian til at køre på min ellers uduelige discount Android tablet, men wifi er ikke helt ok endnu.
Det booter fra et SD kort, med en FAT partition med kernen, og en EXT2 partition, hvor Debian filerne ligger.
Jeg er nået så langt, at jeg kan få forbindelse til nettet, hvis jeg deaktiverer password på routeren og indtaster ip adressen på den internet side, jeg vil se.
Der er i menuen en wifi config, der åbner en terminal hvor jeg indtaster
SSID,
security, 1, None, 2, Wep eller 3, WPA /WPA2
Ipadresse,
Netmask
Gateway,
DNS server.
Når det hele er tastet ind, beder den om genstart.

Jeg har prøvet at installere Wicd for at komme videre og få den til at køre DHCP, så den kan få tildelt oplysninger fra routeren.
Det er foregået ved at downloade .deb filerne og kopiere dem over på SD kortet og bruge dpkg -i for at installere, men det fungerer ikke.
Den har apt-get, men da DNS opslag ikke fungerer, kan den ikke komme på nettet, og derfor fungerer det heller ikke.
Jeg har også prøvet wireless-tools, men uden resultat.
Nogen ideer til, hvordan jeg får wifi til at fungere normalt, inden jeg opgiver helt...
Henning


Til krypteret netværk skal wpa-supplicant pakkerne for at kryptering over WLAN virker. WEP virker måske, men WEP er falsk sikkerhed, da det kan brydes efter at have opsnappe 2 sekunders trafik.

Brug apt-offline, det er suverænt til at hente de debian pakker dit system har brug for.
Det foregår sådan at du kører sudo apt-off-line set ...flere parametre her... som laver en en *.sig fil som du så kopier.
På en anden maskine med internet kører du så apt-ofline get (bemærk ikke kørt som root) med *.sig filen som argument og en eksisterende tom mappe eller en ikke eksisterende zip fil som argument.
get udgaven af apt-offline henter filerne uanset at du bruger andre debian pakke system filer på den anden computer. Det kan vist også være en computer der bruger rpm systemet, og Windows skulle også være en mulighed.
Tilbage på din tablet har du nu en download mappe/zip fil. og kører nu: sudo apt-offline install hvor du giver 'sig filen som argument og så et argument til filnavn og sti til enten zip filen eller stien til download mappe-kopien.

Du kan bruge apt-rdepends til at få en liste af pakke afhængigheder for en pakke du har installeret/vil installere.
Så bliver det meget nemt for dig at opløse alle afhængigheder en pakke måtte have.
Jeg mener at sudo apt-offline set selv finder de pakker dit system mangler i forhold til de pakker du gerne vil have installeret senere med en sudo apt-offline install

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 9. apr 2012, 23:40

Tak for svaret, det må jeg se på...
Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 16. dec 2012, 19:59

Nu er årstiden igen til at "nørde" så jeg er kommet lidt videre med Debian tabletten..
Jeg har fået ethernet til at fungere, og kørt kommandoerne fra guiden om oprydning og opdatering her.

Billede
WiFi kører stadig ikke.
Billedet viser nogle forsøg på opkobling efter at have skrevet
ifdown ra0
ifup ra0
Nogen her, der har en ide til, what to do next... ?
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 16. dec 2012, 21:42

buddig skrev:Nu er årstiden igen til at "nørde" så jeg er kommet lidt videre med Debian tabletten..
Jeg har fået ethernet til at fungere, og kørt kommandoerne fra guiden om oprydning og opdatering her.

Billede
WiFi kører stadig ikke.
Billedet viser nogle forsøg på opkobling efter at have skrevet
ifdown ra0
ifup ra0
Nogen her, der har en ide til, what to do next... ?
// Henning


Der køres en DHCP release, fordi dun du eksplicit frigiver en DHCP tildelt IP adresse.
Derefter forsøges der at hente en IP adresse med DHCP DISCOVER, og da det ikke lykkedes har dit WiFi netkort derefter en ugyldig IP adresse.

Mit gæt er at WiFi fungerer: Hardwaren og device driver, og WiFi netværksinterfacet kan også findes af WiFi værktøjerne, som ra0.
Jeg gætter så på at du mangler at konfigurere Wifi, dvs. du skal fortælle SSID (netværksnavn), krypteringsmetode, og WiFI kodeord - uden de ting kan du naturligvis ikke bruge et (sædvanligvis krypteret) WiFi netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 16. dec 2012, 23:24

Dit gæt er rigtigt, wifi er ikke konfigureret.
Jeg laver et wifi hotspot med min Android mobil, som ikke var sikret, for at prøve at få hul igennem.

I Ubuntu og I Android kommer der automatisk et vindue op, og beder om password,
hvis det ikke er gemt.
De muligheder for at åbne og indtaste, dem savner jeg her.
Tidligere installerede jeg både Vicd og network-manager i håb om,
at det vil give mulighed for at få det til at fungere.
Der er en Wifi config, hvor jeg kan indtaste det, men det lykkes ikke, selv om jeg indtaster der.
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 17. dec 2012, 00:04

buddig skrev:Dit gæt er rigtigt, wifi er ikke konfigureret.
Jeg laver et wifi hotspot med min Android mobil, som ikke var sikret, for at prøve at få hul igennem.

I Ubuntu og I Android kommer der automatisk et vindue op, og beder om password,
hvis det ikke er gemt.
De muligheder for at åbne og indtaste, dem savner jeg her.
Tidligere installerede jeg både Vicd og network-manager i håb om,
at det vil give mulighed for at få det til at fungere.
Der er en Wifi config, hvor jeg kan indtaste det, men det lykkes ikke, selv om jeg indtaster der.
// Henning


Du kan prøve at installere wicd, den virker nogen gange bedre end Network Manager.
En sidste mulighed er kalde iwconfig direkte med en meget lang række af parametre.

iwconfig manual side:
http://linux.die.net/man/8/iwconfig
På manual siden kan du se at du kan logge ind på et WiFi netværk (naturligvis kun hvis du fysisk er indenfor dets rækkevidde). Du har også mulighed for at styre mange detaljer. Prøv at bruge commit, selv om det ikke normalt er nødvendigt.

Lylkkedes det at logge ind med en bunke iwconfig kommandoer vil du nok lave et script som gør det.
Læg scriptet i en mappe under din hjemmemappe der skal hedde bin.
Derefter kan du bruge scriptet uden at bruge en absolut sti(= /home/$USER/ ... )

Scriptet må ikke have et navn på en eksisterende kommando, da der søges efter kommandoer i $HOME/Bin som det første, fordi $HOME/bin lægges ind først i $PATH, og ikke til sidst, som er det bedste.

Det jeg lige skrev om er faktisk også et sikkerhedshul.
Tænk hvis nogen bruger et sikkerhedshul i Java eller Flash lægger et sudo og gksudo program ind i $HOME/bin, så vil $HOME/bin/sudo i stedet for /sbin/sudo blive udført, det samme gælder også for gksudo. Sådanne 2 falske programmer kan opsnapper kodeord, og sender dem til en server. De ville nok kalde det rigtige sudo program for at brugeren ikke skal opdage noget. Med adagang til et kodeord der giver root rettigheder kan det også kontakte en C & C server og hente et rootkit og anden malware og så installere det, samt sørge for at malwaren starter automatisk op ved boot.

Jeg burde måske rapportere det som et sikkerhedshul ?


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 17. dec 2012, 00:22

buddig skrev:Dit gæt er rigtigt, wifi er ikke konfigureret.
Jeg laver et wifi hotspot med min Android mobil, som ikke var sikret, for at prøve at få hul igennem.

I Ubuntu og I Android kommer der automatisk et vindue op, og beder om password,
hvis det ikke er gemt.
De muligheder for at åbne og indtaste, dem savner jeg her.
Tidligere installerede jeg både Vicd og network-manager i håb om,
at det vil give mulighed for at få det til at fungere.
Der er en Wifi config, hvor jeg kan indtaste det, men det lykkes ikke, selv om jeg indtaster der.
// Henning


Prøv at kigge på om du mangler at installere nogle pakker ud over den wpa-supplicant pakke jeg har nævnt før.

En anden ting er at du måske kan få en internetforbindelse op at stå via Bluetooth: http://wiki.debian.org/BluetoothUser og http://wiki.debian.org/UseYourCellPhoneAsModem

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

flemmingbjerke
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. sep 2008, 14:47

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf flemmingbjerke » 18. dec 2012, 09:47

Javel, iwconfig er en af de grundlæggende kommandoer. Hvordan er output fra:

iwconfig

Kan man se dit wifikort? Hvis man kan, var måske nok meget godt starte med:

iwlist scan
eller
iwlist ra0 scan (Jeg antager at ra0 ER den rigtige betegnelse for dit wifikort)

for at se om din tablet overhovedet kan finde wifinetværket. Hvis det kan findes, kan du forsøge at koble wifipunktet til dit wifikort med iwconfig. Måske skulle du starte med at gøre dit wifipunkt til et åbent net så du er fri for at rode med kryptering også - hvis det lykkes, kan du jo altid prøve at lukke igen bagefter. Hvis det er et åbent net burde det være nok at gøre sådan (men ellers søg på nettet for at få check på hvordan iwconfig bruges i praksis):

iwconfig ra0 ESSID [wifipunktets essid]

Hvis det lykkes, skal du kunne se at dit essid er knyttet til ra0 ved blot at skrive:

iwconfig

Hvis dit wifikort har fået essid'et, burde du kunne bruge wifikortet helt som et alm. netkort. Du kan f.eks. prøve at køre

dhclient ra0

og se om du får en ipdresse fra dit wifi. Brug

ifconfig

til at chekke om det har ipadresse. Hvis ikke, kan du måske give dit kort en ipadresse:

ifconfig ra0 192.168.0.200

idet jeg antager at dit wifikort uddeler 192.168.0.x adresser.

Det var bare lidt hints ... jeg er ikke nogen ørn til det her.

flemmingbjerke
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. sep 2008, 14:47

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf flemmingbjerke » 18. dec 2012, 09:59

Jeg er nået så langt, at jeg kan få forbindelse til nettet, hvis jeg deaktiverer password på routeren og indtaster ip adressen på den internet side, jeg vil se.


Mangler der så ikke bare at komme dns-servere i /etc/resolv.conf? F.eks. fra opendns.org:

nameserver 208.67.222.222
nameserver 208.67.220.220

Hvis det er tilfældet, så kan du installere pakken resolvconf og putte de to linier ind i:

/etc/resolvconf/ ... et eller andet?

i filen base

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 18. dec 2012, 21:36

iwlist scan finder ingen resultater, og den får ikke tildelt nogen ipadresse.
Jeg bruger enten Wifi hotspot fra min mobil uden kryptering, eller slår kryptering fra på min router,
når jeg arbejder med det.
Routeren har sin egen IP adresse, så når jeg indtaster dens ipadresse, burde den kunne findes uden brug af nameserver.
Efter at jeg har kørt

Kode: Vælg alt

 apt-get install firmware-ralink wireless-tools 
inspireret af denne side
er resultatet stadig det samme som ses på billedet i indlægget længere oppe.
DHCPDISCOVER on ra0...
Tak for svarene, nu er tålmodigheden ved at være brugt op på det shit,
så det er nok spild af god energi at tænke mere på det... :o
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 21. dec 2012, 01:11

buddig skrev:iwlist scan finder ingen resultater, og den får ikke tildelt nogen ipadresse.
Jeg bruger enten Wifi hotspot fra min mobil uden kryptering, eller slår kryptering fra på min router,
når jeg arbejder med det.
Routeren har sin egen IP adresse, så når jeg indtaster dens ipadresse, burde den kunne findes uden brug af nameserver.
Efter at jeg har kørt

Kode: Vælg alt

 apt-get install firmware-ralink wireless-tools 
inspireret af denne side
er resultatet stadig det samme som ses på billedet i indlægget længere oppe.
DHCPDISCOVER on ra0...
Tak for svarene, nu er tålmodigheden ved at være brugt op på det shit,
så det er nok spild af god energi at tænke mere på det... :o
// Henning


wpa-supplicant - er den pakke installeret?

Hvis, nej er det 1 af årsagerne til at du kun kan bruge enten helt åbne net, eller WEP kryptering (som kan brute-force brydes efter at have kopieret/opsnappet 2 sekunders WEP trafik).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 21. dec 2012, 06:08

lath skrev:wpa-supplicant - er den pakke installeret?

Hvis, nej er det 1 af årsagerne til at du kun kan bruge enten helt åbne net, eller WEP kryptering (som kan brute-force brydes efter at have kopieret/opsnappet 2 sekunders WEP trafik).

/Lars
Ja, den skulle være installeret, men jeg kan heller ikke komme på det åbne trådløse net.
Jeg kan kun komme på med netkabel (lankabel) i.
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf lath » 21. dec 2012, 13:41

buddig skrev:
lath skrev:wpa-supplicant - er den pakke installeret?

Hvis, nej er det 1 af årsagerne til at du kun kan bruge enten helt åbne net, eller WEP kryptering (som kan brute-force brydes efter at have kopieret/opsnappet 2 sekunders WEP trafik).

/Lars
Ja, den skulle være installeret, men jeg kan heller ikke komme på det åbne trådløse net.
Jeg kan kun komme på med netkabel (lankabel) i.
// Henning


TODO liste for dig, for problemet må ligge et sted i den her liste. det vil sige ingen, eller en forkert device driver er indlæst, og/eller rf kill er aktivieret:

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: WIFI på min Debian tablet

Indlægaf buddig » 21. dec 2012, 23:11

lath skrev:TODO liste for dig, for problemet må ligge et sted i den her liste. det vil sige ingen, eller en forkert device driver er indlæst, og/eller rf kill er aktivieret:

/Lars

Kode: Vælg alt

# lsmod                         
Module                           Size       Used by
sr9700                             5559     0
kpad                               27780    0
wmt_battery_md                     10928    0
rt3070sta                           837591  1


# lsusb
Bus 002 Device 002: ID 148f:5370 Ralink Teknology Corp. RT5370 Wireless Adapter
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linus Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linus Foundation 1.1 root hub

Den men rfkill kendte jeg ikke, men nu mens jeg har nørdet i aften,
skete det med en af mine notebooks, som beskrevet her:
http://askubuntu.com/questions/98702/rfkill-list-how-to-unblock
så jeg lærer det på den hårde måde :)
// Henning

Tilbage til "Tablets"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster