Ubuntu phone lever!

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Lindisfarne
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. aug 2018, 12:52
Geografisk sted: Vejen

Ubuntu phone lever!

Indlægaf Lindisfarne » 18. sep 2018, 17:15

Hvis der skulle være nogen i dette forum som nu ikke vidste det, så lad det hermed gjalde over alle bjergene.

Vi skriver det herrens år 2018 og Ubuntu Phone/Ubuntu Touch lever videre, takket være norske Marius Gripsgaard og et stærkt community af ildsjæle.

Jeg har det på min telefon, og det funker gevaldigt! Ringer og skriver så det er en lyst, og napper også gerne et podcast eller musiknummer på vejen.

Det er dog kun portet på et begrænset antal devices pt. - heriblandt FairPhone 2 og LG Nexus5

Det koster et par apps, som det er nu. men sådan er det jo. Når man vælger, vælger man også noget fra. Håbet er at der kommer flere apps sammen med flere brugere. Indtil da er det jo fedt nok at kun kunne modtage penge via mobilepay ;)

Man kan læse mere og engagere sig i sagen inde på ubports.com og via telegram-gruppen "UBports Supergroup [English]"
Ubuntu 18.04 på daglig PC
Ubuntu Touch 16.04 på telefonen
Linux mint 19 Xcfe på sekundær PC

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf mbjornbak » 19. sep 2018, 09:56

Jeg er i besiddelse af en BQ 4.5 Ubuntu telefon.
Orker du her på "Maren i kæret "niveau at forklare, om/hvordan jeg måske kan genoplive den.

Jeg forstår, at du har installeret ubuntu 18.04 på din tilsvarende, og at den nu fungerer igen, men at du mangler indtil flere apps, før du er tilfreds.
Jeg kunne tænke mig- om muligt- blot at bruge min "genoplivede" som en form for reservetelefon- dvs. blot ringe og evt. også SMS'e. Er det muligt?
Har du tilknytning til Northumberland- hvor øen Holy Island med klostret Lindisfarne er beliggende?
mbjornbak

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Toddvarg » 19. sep 2018, 11:24

Jeg har lige sat op en aquaris e4.5, der med stor glæde starter og fungerer nu. Jeg skulle tage nogle omvejer for at få den til at fungere. Det var mere fordi jeg havde skiftet fra ubuntu til android og tilbage igen, hvad der gjorde det lidt mere bøvlede.

Siden du allerede har ubuntu på den, er det lidt nemmere. Selv om det plejer at ende godt, så er det altid en fare for at du kan ende op med en papirvægt i stedet for en mobil, derfor er det på eget ansvar at du gør det her.

1. Sæt mobilen på developer mode (systemindstillinger>>about>>udviklertilstand>>aktiver udviklertilstand)
2. Installer ubports inde fra software centeret. Jeg valgte snap versionen, da jeg syns den anden ikke fungerer optimalt.
3. Start ubports, du vil få en besked om at det er en ældre version du bruger. Jeg har ikke lykkes med at opdatere den, selv om jeg kører kommandoen i en terminal.
4. Plug in mobilen med usb kabel og check at ubports registerer at det er den rette mobil i your device og tryk install version 15.04/stable, som det står. Det gør at du fjerner det gamle ubuntu image og skifter det ud med det nye. Du kan ikke opdatere til 16.04 med det samme.

Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png
Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png (54.45 KiB) Vist 1383 gange


5. Lad mobilen reboot mm. Aktiver developer mode igen, hvis nødvendigt
6. Hvis du siden hen vil opdatere til 16.04, start ubports, plug ind mobilen, check your device skift channel til 16.04/stable i change options , og tryk install

Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png
Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png (54.45 KiB) Vist 1383 gange
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2018-09-19 11-07-05.png
Skærmbillede fra 2018-09-19 11-07-05.png (54.04 KiB) Vist 1383 gange
Senest rettet af Toddvarg 19. sep 2018, 11:34, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf mbjornbak » 19. sep 2018, 11:34

Mange tak for din vejledning. Jeg prøver. Så får vi se, om det lykkes
mbjornbak

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Toddvarg » 19. sep 2018, 11:41

Jeg har lige rettet lidt, siden du ville have det ala "Maren i kæret " niveau. Hvis det er noget du undrer på, så spørg, måske kan vi løse det sammen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf mbjornbak » 20. sep 2018, 10:23

Mange tak til Toddvarg!! Din vejledning virker perfekt. Jeg løb imidlertid ind i et problem. da jeg først forsøgte at downloade ubports på en pc,der kører 32 bit=i386. Her fik jeg den besked, at jeg måtte anvende en 64 bit. Det gjorde jeg så og kom i mål uden yderligere problemer.
Nu skal jeg blot have indsat et nyt SIM kort eller to, og jeg er så udstyret med en brugbar reservetelefon.
Kan jeg overtale dig til at oplyse, hvilke apps du har fået til at køre på din telefon efter at du har "frisket" den op?
mbjornbak

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Toddvarg » 20. sep 2018, 15:25

jeg har ikke testet de forskellige, men i teorien skulle de fungere. Jeg prøvet at starte nogle op, sådan som facebook, gmail, messenger, slack og jeg kom til login.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Lindisfarne
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. aug 2018, 12:52
Geografisk sted: Vejen

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Lindisfarne » 20. sep 2018, 15:30

Supert med installationshjælp :) Tak Toddvarg :)

Her har du mine 25 øre:
Jeg kører også 16.04 på min telefon. Det er den seneste version. 18.04 bliver vist omkring januar/februar '19, så vidt som jeg kan forstå på deres video-nyhedskanal.

Mht. apps, så er det jo noget med at ikke have Mobilepay eller ereolen.dk længere. Sidstnævnte kan dog sikkert ordnes som webapp, når jeg engang finder ud af at få de til. Det samme gælder bbc iplayer og informations og NY-Times apps.

Har heller ikke Whatsapp, som jeg havde før. Men efter at have gennet mine bandkammerater over på Telegram, som jeg også har desktopversioner af på mine PC'er, er livet blevet meget nemmere end det var med Whatsapp, hvor man skulle bruge Whatsapp Web og logge ind via telefonen, for at få gang i skidtet.

Til podcasts bruger jeg Podbird, som fungerer fint og har alt dte gode, og til musik bruger jeg cloud music, som også har det meste. Lovligheden af den er dog liiiidt svær at gennemskue.

Hvis du vil vide mere - eller bare forvirres på et højere plan - kan du også melde dig ind i Telegram-gruppen "UBports Supergroup [English]" eller "UBports Scandinavia". Der kan man spørge om alt og får hurtigt svar :)
Ubuntu 18.04 på daglig PC
Ubuntu Touch 16.04 på telefonen
Linux mint 19 Xcfe på sekundær PC

Lindisfarne
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. aug 2018, 12:52
Geografisk sted: Vejen

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Lindisfarne » 20. sep 2018, 15:32

mbjornbak skrev:Har du tilknytning til Northumberland- hvor øen Holy Island med klostret Lindisfarne er beliggende?
mbjornbak


Nej, desværre ikke. Men jeg håber at få besøgt det en dag. Kan lide den nordatlantiske natur. Har desuden lyttet en del til bandet af samme navn, og synes det er pænt. Det er kun derfor det er blevet net-alias :)
Ubuntu 18.04 på daglig PC
Ubuntu Touch 16.04 på telefonen
Linux mint 19 Xcfe på sekundær PC

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf Claus Henriksen » 23. okt 2018, 20:11

Nu er OTA-5 releasen kommet og jeg bed smerten i mig og smadrede min gamle Nexus 5.

Det var godtnok nemt! Grafisk installer. Klikklik, bummelum vi kører Ubuntu 16.04 på Nexus 5..
Så bliver man lidt skuffet over man ikke har alle ens Android apps til rådighed...endnu. Det kommer.
Men hallo! Den virker mere rask end Android og Goggle bestemmer ikke længere over telefonen.

Det ser bestemt godt ud for det her projekt. Mod forventning.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone lever!

Indlægaf lath » 23. okt 2018, 22:50

Claus Henriksen skrev:... og den virker mere rask end Android og Goggle ....


Prøv du bare at erstatte en fabriks Android med LineageOS som også er et Android styresystem, og se hvad der sker ...

Alle extra-ware apps, og Googles super strømslugende apps er væk.

Da man ikke kører de apps, så har en mobil med LineageOS ikke så meget at lave, så den er naturligvis hurtigere. bonus er at den holder strøm i meget længere tid.

Man kan installere et udvalg af Google apps med en Gapps zip fil, fx micro udgaven): https://opengapps.org/

Der er mere om Gapps og LineageOS her: https://wiki.lineageos.org/gapps.html

Hvis man vil bruge GApps så skal GApps installeres lige efter LineageOS, og GApps versionen skal matche LineageOS versionen. Begge installeres via TWRP boot loaderen.

XDA developers er det bedste websites at kigge efter alt teknisk (og mere) om Android.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster