nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
gtr

nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf gtr » 11. apr 2015, 15:29

Jeg har købt et nyt mobilbatteri. Da det blev sat ind i mobilen, viste det et ladeniveau på 90%.
Skal man straks oplade batteriet eller først lade, når niveauet er omkring 10%? Tak.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. apr 2015, 15:36

Jeg flytter lige tråden til Mobiltelefoner.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf zob » 11. apr 2015, 16:50

Jeg går ud fra at det er et moderne Li-ion batteri. Det står dig derfor frit for hvordan du har tænkt dig at lade det. Sjatladning er heller ikke dårligt for Li-ion batterier, som vi husker det fra "gamle dage". Og du skal i hvert fald ikke dyrke den praksis fra "gamle dage" hvor man skulle lade batteriet dø helt før man ladede på det. Men for ikke at gøre dig forvirret er reglen nu, at der ingen regler er, stort set.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf AJenbo » 11. apr 2015, 17:43

80% og i fryseren er det bedste for li-ion

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf zob » 11. apr 2015, 20:03

AJenbo skrev:80% og i fryseren er det bedste for li-ion

Det er et helt nyt batteri han har. Jeg tror ikke jeg personligt ville forsøge mig med den slags eksperimenter på det. Har du nogen (troværdige) kilder?
Allerhøjest ville jeg eksperimentere med det gamle batteri. Men pas nu på. Det er ikke 100% ufarligt. (Faktisk ville jeg personligt IKKE eksperimentere med batterier på den måde. Måske er jeg en kylling, men "better safe than sorry", oversæt til: "heller sikker end med en 3. grads forbrænding i skridtet")

http://www.snopes.com/oldwives/battery.asp

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nyt mobilbatteri oplades, når det isættes?

Indlægaf AJenbo » 11. apr 2015, 20:56

Jeg har ikke lige kilden ved hånden, men det skulle være de 2 eneste ting man kan gøre for at minimere degraderingen af li-ion batterier. Så det er ikke fordi det er lige som det gamle trik med at genvinde kapacitet for NiMH-batterier.
Faktisk burde man lægge dem i fryseren så snart man ikke bruger det. Noget upraktisk, så måske det er nok at holde det omkring 80% opladning, så meget som man kan. Så holder det så bare strøm 20% mindre allerede fra start, så det er igen et spørgsmål om det er det værd frem for at bruge det normalt ind til det er godt slidt og så købe et nyt.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster