Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 15. feb 2014, 16:36

OK OK jeg har lavet en polemisk tilgang for at gøre opmærksom på denne interessante artikel om Google og Samsungs aggressive alliance, for at sikre sig dominans

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/Kommentarer/Nicolai_Franck/2014/02/12/135801.htm

Jeg tror at udviklingen er langt foran Ubuntu, hvad angår nye styresystemer til telefoner, tablets og andet. Det kunne være så smukt hvis man kunne købe en telefon til rimelig pris og have Ubuntu ombord fremfor Googles Android "spyware" som jeg altid er anit-intuitivt og klodset lavet rent brungermæssigt.

Hører gerne jeres kommentarer til artiklen
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2014, 21:24

Gad godt vide hvad du syndes en rimelig pris er?

Det er helt rigtig at din overskrift er en smugle overdrevet fo i næste uge skulle Canonical gerne lancere den første Ubuntu telefon, nå ja også kan du jo allerede lægge Ubuntu på mange eksisterende telefoner.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf kent a » 15. feb 2014, 21:54

Finn Bjerke skrev:Googles Android "spyware" som jeg altid er anit-intuitivt og klodset lavet rent brungermæssigt.


Fedt at du har fundet ud af google og gerne vil leve af de produkter de tilbyder..

Jeg må sige du virkelig må være den skarpeste kniv i skuffen, dine venner og familie må virkelig være stolte af dig.

Bruger venligheden i Android er ganske fint, hvis du ikke kan finde ud af tilpasse den til dit behov ville jeg være flov over at nævne det i en offenlig forum som dette.

Men jeg kan give dig lidt tips.

Mappe opdeling
deaktivere/slette de app's den præ-installeret fra starten du ikke bruger
widget
Glowbox
Lad vær med at købe de skod Android mobil til 1000kr. Minimum Android 4.1 Jelly Bean, Android 4.0 ICS er også fint nok.
Senest rettet af kent a 18. feb 2014, 09:22, rettet i alt 1 gang.
Lubuntu 18.04 LTS

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf thj01 » 15. feb 2014, 22:33

Jeg tror det er at skyde sig selv blår i øjnene, hvis man ikke tror Canonical ønsker samme dominans. De bliver også anklaget for datamining på linie med google af bl.a. Stallman.

Og jeg har svært ved at se hvordan din forståelse for usability og uset experience kan have noget at gøre med "spyware".
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2014, 22:46

Ja jeg vil også sige at man skal gå efter Dual core 1.2hz, 1GB ram, 4GB lager og Android 4.1 som minimum, og det finder man ikke til under 2500,-

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf kent a » 16. feb 2014, 09:42

AJenbo skrev:Ja jeg vil også sige at man skal gå efter Dual core 1.2hz, 1GB ram, 4GB lager og Android 4.1 som minimum, og det finder man ikke til under 2500,-


Ja det er der fejlen ligger. folk er ikke vant til at købe mobiler i den prisklasse, jo appel fans er, men der ligger også andre ting i det..

Det der sker er ofte at folk køber en android mobil med hardware der høre flere år tilbage et system der hedder Android 2.2, ja de sælges stadig.. Så kan man godt forstå det går galt..
Det bedste man kan gøre er nærmest at købe Nexus med hensyn til opdateringer.
Jeg kan klart anbefalde en Nexus 5, konen har en og virker fint, selv ude på bøh landet.
Lubuntu 18.04 LTS

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Stra » 16. feb 2014, 13:46

AJenbo skrev:Ja jeg vil også sige at man skal gå efter Dual core 1.2hz, 1GB ram, 4GB lager og Android 4.1 som minimum, og det finder man ikke til under 2500,-
Hvis du i forvejen er kunde her, koster denne telefon fx kun 1499 kr.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf The Joker » 16. feb 2014, 14:11

Det siges at sarkasme er den laveste form for vid.


Fedt at du har fundet ud af google og gerne vil leve af de produkter de sægler..

Jeg må sige du virkelig må være den skarpeste kniv i skuffen, dine venner og familie må virkelig være stolte af dig.

Bruger venligheden i Android er ganske fint, hvis du ikke kan finde ud af tilpasse den til dit behov ville jeg være flov over at nævne det i en offenlig forum som dette.
Senest rettet af The Joker 28. mar 2014, 20:01, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2014, 14:16

kent a skrev:
AJenbo skrev:Ja jeg vil også sige at man skal gå efter Dual core 1.2hz, 1GB ram, 4GB lager og Android 4.1 som minimum, og det finder man ikke til under 2500,-


Ja det er der fejlen ligger. folk er ikke vant til at købe mobiler i den prisklasse, jo appel fans er, men der ligger også andre ting i det..

Så man holde sig til Feature Phones frem for Smart Phones :)

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. feb 2014, 16:20

Det saglige var artiklens indhold. Hvad mener i kloge folk om den?

Jeg har gennem årene erfaret at folk herinde er saglige og har god indsigt. Mit ønske er datasikkerhed og telefoner der ikke er for dyre, her er Ubuntu, Google (+Samsung), MAC, Microsoft (+Nokia) stor spillere i et globalt kapløb som er vildt spændende at følge efter min ringe mening.

Jeg er Ubuntu loyal og ønsker en telefon hvor Ubuntu sikrer min kalender, samtaler og SMS trafik mod spionage. Andre firmaer har et stort moralsk underskud hvad det angår.

PS: Det er dejligt da at nogle har en kone som holder af android 4.1. Artiklen handler mere om fremtiden og magtkampen om vore "lommecomputere" (min omskrivning af det misvisende begreb "smartphone")
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. feb 2014, 16:39

En fokuseret debat kunne se på dette:

En af de store trends øst for det indiske ocean er nemlig Androidtelefoner helt uden Googles services.......


og senere i artiklen

Derfor har Google igennem et stykke tid flyttet flere og flere funktioner fra Open Source projektet over til den del som Google kontrollerer.


MIN konklusion undgå Google/Mac/Windows så vidt det er muligt, jeg føler IKKE at Ubuntu er offensiv nok i kapløbet skal jeg være meget meget ideologisk (det må være tilladt?) så vinder stor kapitalisternes blakkede moral over idealisterne. Det er set før, jeg kan bare ikke lide det. Det er en fin artikel altså.
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. feb 2014, 16:39

Mere debat, med en lidt anden vinkel:
Konsekvensen af Googles raslen med sablen over for mobilproducenterne kan dog blive et mere splittet Android-marked, hvor Google 'ofrer' kontrollen med de allerbilligste telefoner, for til gengæld at sikre et langt mindre fragmenteret mellem og high-end marked.


Min konklusion på dette sidste: Vi mangler en Ubuntu der kan køre på relativt billige smartphones og holde sig til open source ånden. Vi taber måske kampen om "luxus-segmentet" men det er mindre vigtigt.

Googles android og apps og internet services er ikke brugervenligt men derimod spionage venligt efter min stærkt subjektive mening, de har et stort moralsk underskud derfor foretrækker jeg Ubuntu. Det er brugervenligt og har en OK forretningsfilosofi (Den bedste faktisk)

KOrt sagt:
Billigt, data sikkert og brugervenligt er mit ønske til min lommepc. Det kan Ubuntu opfylde hvis de vil stoppe kampen om luxus-segmentet som de alligevel taber til de store aktører, reklamefyrsterne, konsumerismen og main-stream medierne.
Kardemommeloven er en god ting.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf kent a » 16. feb 2014, 16:55

The Joker skrev:Det siges at sarkasme er den laveste form for vid.


Fedt at du har fundet ud af google og gerne vil leve af de produkter de sægler..

Jeg må sige du virkelig må være den skarpeste kniv i skuffen, dine venner og familie må virkelig være stolte af dig.

Bruger venligheden i Android er ganske fint, hvis du ikke kan finde ud af tilpasse den til dit behov ville jeg være flov over at nævne det i en offenlig forum som dette.


Hvad er det lige det sidste ord betyder.
Lubuntu 18.04 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2014, 17:08

Finn Bjerke skrev:Min konklusion på dette sidste: Vi mangler en Ubuntu der kan køre på relativt billige smartphones og holde sig til open source ånden. Vi taber måske kampen om "luxus-segmentet" men det er mindre vigtigt.

Ubuntu er tungt ifht til at skulle køre på en mobil, da det er et fuldt desktop system, det kommer ikke til at komme på små mini telefoner, og der med ikke billige telefoner.

Finn Bjerke skrev:Googles android og apps og internet services er ikke brugervenligt men derimod spionage venligt efter min stærkt subjektive mening, de har et stort moralsk underskud derfor foretrækker jeg Ubuntu. Det er brugervenligt og har en OK forretningsfilosofi (Den bedste faktisk)

Canonical benytter i stor grad deres Ubuntu One til at synkronisere kontakter og andre data med skyen, det er vel ikke meget andreledes fra det du skriver du ikke bryder dig om med google. De har også stort fokus på apps.

Det er som om du har skygge klapper for hvad Canonical pt. er i gang med og jeg forstår ikke hvorfor du forventer at de vil komme med noget der bare tilnærmelsesværdigt opfylder de ønsker du kommer med.

Har du endnu prøvet at køre Ubuntu Touch på din telefon? Har du prøve at køre med en nyre udgave af Android? Hvis du er så sur på Google så flash din telefon med CyanogenMod (andorid -google) eller Ubuntu Touch.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. feb 2014, 17:30

Jeg har ikke skyklapper på, jeg ser at Ubuntu satser på en crowd funded luxus-smartphone. Ikke min kop the.

1. Jeg ønsker en kalender og SMS service der funker på telefon og PC og tablet, som er ikke-google, hvor er Ubuntu henne? Sover de?
2. Jeg ønsker ikke at betale meget dyre telefoner der lever i 3-5 år.

Artiklen omhandler aggressive alliancer der slås om at dominere verdens marked, og at millioner af brugere øst på boycotter Google produkter selvom de har android telefoner. Det er tankevækkende, hvor er canonical henne?

Sover de mon?

Googles angreb på open source giver Ubuntu muligheder for et nyt "letvægts"-produkt, som sikrer datasikkerhed og respekt for brugerne.

Vil prøve at installere noget andet på min billig-samsung efter ajenbo anbefaling tak for det.
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster