ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Finn Bjerke » 7. aug 2013, 13:57

Jeg vil ikke købe Edge, jeg ønsker noget andet:

Ubuntu ånden er at open source giver gode billige løsninger der er sikre. Jeg ønsker telefoni med kalender, to do list, måske fotos som er

1. Billigt og holdbart
2. Sikret mod spionage i min telefonbog og kalender.

Jeg vil kommunikere med andre mennesker på en fortrolig måde, jeg er psykolog. Dette er en opgave for Ubuntu som ikke har noget med Edge at gøre (ikke nødvendigvis) det skal ikke være fancy hardware, men sikret software.

Er jeg naiv?

Min første overskrift til dette indslag var "nej til edge, ja til datasikkerhed" men det er da at polemisere unødigt. (V)i er saglige herinde. Ubuntu ånden finder jeg IKKE i edge projektet, men derimod i et telefonisystem som respekterer det private også ikke-velhavere.

Jeg ønsker at SMS og telefonbog og kalender skal være helt helt privat. I gamle dage var telefonaflytning særdeles kriminelt, i vore dage ikke. Hvorfor?
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Toddvarg » 7. aug 2013, 17:04

Jeg antager at uanset hvad du gør, er det altid nogen som prøver at kigge over skulderen din, men måske kan du sikre hvad der de kan se? Jeg prøvede at kigge lidt på det og det er vist muligt at kryptere text, mail og password sikre dine kontakter og kalender
Du kan jo kigge på disse link. Hvor sikkert det er, ved jeg ikke.

https://play.google.com/store/apps/details?id=hr.sv.mate.crypt&hl=da
http://www.companionlink.com/blog/2012/02/how-to-password-protect-contacts-calendars-more-with-dejaoffice/
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Toddvarg » 7. aug 2013, 17:07

Hvis du søger inde på google play så finder du en del forskellige crypt programmer
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf thj01 » 7. aug 2013, 22:20

@Finn

Der er to ting du skal overveje hver for sig når du snakker datasikkerhed - og de er adskilte

1. At dit styresystem er så sikkert det kan være

Her er Ubuntu sikker, især hvis du laver en decideret "psykolog login" hvor du kun laver psykolog ting - dvs. kun faglig brug.

2. at de internettjenester du anvender er sikret (og herunder mail, kalender osv.)

Her er det straks værre. Så vidt jeg ved kan du købe firmaudgaven af Google's tjenester, og så er du sikret i høj grad. Og dermed "undgår" du så vidt jeg ved også datamining. Den eneste årsag til at de har haft problemer med at blive godkendt af datatilsynet skyldes nogle spidsfindigheder, som jeg ikke tror har indflydelse på din anvendelse (bl.a. noget med at kunne lave tilsyn og logning)

Vil du have en helt sikker mail, kalender .... osv. Tjeneste er den eneste udvej at have en dedikeret server til dette. Om du så formår at sikre den i højere grad end en serviceudbyder kan tvivler jeg på.

Pointen er, at datasikkerhed ikke har specielt meget med styresystemet at gøre, men i høj grad er noget der skal sikres på serversiden.

PS
Jeg tror ikke det er en god ide at begynde at kryptere dine meddelelser til dine klienter - det er ikke noget man "bare" gør - især ikke for ikke-geeks!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Finn Bjerke » 8. aug 2013, 13:38

Der er to grunde til at jeres svar glæder mig.

1. Jeg skal gøre noget selv ikke bare stille krav til Ubuntu fællesskabet. Godt budskab, der var lidt at tænke over. Kryptering osv.
2. Android og andre telefoni aktører prøver at koble mange af mine private informationer sammen, jeg kan få privat og fortrolig info sendt fra (krypteret) Ubuntu, men ikke fra min telefon. SMS, Kalender, personnavne, telefonnumre, GPS info, måske forbrugsvaner holdes op mod hinanden og "krydstjekkes"

Tænk hvis der var en 100% privat smartphone, FBI, CIA, Apple og Microsoft ville ikke bryde sig om det, og produktet ville i bedste fald få omtale af netop den grund. Her er din private, personlige sikre telefon med venlig hilsen Canonical.

Jeg kan ikke gennemskue om open source er en del af problemet fremfor en del af løsningen, jeg ved for lidt. Tak for tænksomme råd, måske dette Ubuntu forum er det bedste i verden? Takket være jer.
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Kurt Christensen » 8. aug 2013, 13:52

Man skal tænke sig om når man åbner munden og blotter hjernen, og så er den egentlig ikke længere.
Hvis ellers man frygter overvågning meget så har man ikke andet valg end kun at flytte sin vigtige viden/data på lukkede systemer og holde den der.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf AJenbo » 8. aug 2013, 14:52

Jeg kan ikke se hvorfor åben source skulle være et sikkerhedsmæssigt problem, der er skrevet masser af artikler om hvor for det er en fordel. Samtidig har du også selv givet udtryk for at du vil køre med åben source nettop på grund af sikkerheden så det virker mærkeligt at du samtid skriver at du ikke kan se om det er en fordel eller bagdel. I det hele taget virker det også lidt som om du blander 2 emner sammen, at du egentlig godt kan lide Ubuntu Edge men syndes den er fordyr og gør det til et emne om data sikkerhed. Hvis Ubuntu Edge kostede 100,- ville den så være løsning for dig?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf thj01 » 11. aug 2013, 10:10

Finn Bjerke skrev:Der er to grunde til at jeres svar glæder mig.

1. Jeg skal gøre noget selv ikke bare stille krav til Ubuntu fællesskabet. Godt budskab, der var lidt at tænke over. Kryptering osv.
2. Android og andre telefoni aktører prøver at koble mange af mine private informationer sammen, jeg kan få privat og fortrolig info sendt fra (krypteret) Ubuntu, men ikke fra min telefon. SMS, Kalender, personnavne, telefonnumre, GPS info, måske forbrugsvaner holdes op mod hinanden og "krydstjekkes"
.


Du blander stadig tingene sammen. Du tænker i henholdsvis transaktions og interaktionsparadigmerne (har lige skrevet et speciale om privathed/datasikkerhed)

Et system der er sikkert mellem afsender og modtager kræver at det er lukket - og det er INGEN kommunikation på nettet. For der kører teksten igennem diverse servere på nettet + den tjeneste afsender/modtager anvender. Og hvis din modtager anvender f.eks. Hotmail eller Gmail, så er det du har skrevet ude af sikkerhedszonen.

Det system du søger bruges f.eks. af Ethan Hunt (MI), hvor computeren er dedikeret til at kommunikere med NSA's servere, eller mere jordnært hos danske læger, hvor man logger ind på en server og skriver sin besked til dem internt på deres server. Så får man en mail om at der er kommet svar og man logger ind på deres servere. Det er den mest sikre løsning du kan finde på den side af sagen og har INTET med styresystem at gøre.

Du kan ikke omgå datavaillance som det så fint hedder ved hjælp af et styresystem. Men du kan gøre det ved at bruge f.eks. den ovennævnte løsning eller TOR netværket.


Hvis du ønsker en "sikker" løsning kan det kun gøres ved at lave en dedikeret server som nævnt ovenfor. Og der kan intet styresystem følge med.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf Finn Bjerke » 30. aug 2013, 12:14

Min android telefon er bare ikke brugervenlig nok, for dyr, for fancy og min datasikkerhed er nærmest modarbejdet af google. Med dette som præmis er den logisk slutning Ubuntu bør satse på at være det alternative styresystem til android, men det betyder ikke at edge skal droppes/skrottes/dizzes. Det er tale om to forskellige ting. For mig er "ubuntu-ånden" netop ikke Edge - men at telefoner skal være funktionelle og billige. PÅ den anden side er der jo folk som med god grund mener at edge ikke er en "telefon" men en lomme-computer. Det er jo fair nok vi har forskellige behov.

Mac og Google folkene har for meget magt omkring smartphones, de bruger deres magt på en måde jeg ikke kan lide.

Open source styring af smartphones ønskes og ud med android helt helt ud.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ja til UBUNTU datasikkerhed på telefoner (Edge nej tak?)

Indlægaf AJenbo » 31. aug 2013, 17:59

Du kunne jo også bruge cyanogenmod som er en åben udgave af Android (lidt lige som Chromium frem for Chrom)

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster