Ubuntu Edge

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Ubuntu Edge

Indlægaf kent a » 24. jul 2013, 20:38

Tror i det bliver til noget.
Lubuntu 18.04 LTS

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Martin Jørgensen » 24. jul 2013, 21:04

Det er og håbe, voldsom telefon 128GB SSD :roll:

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf kent a » 24. jul 2013, 22:22

Ja den er næsten mere voldsom end min Thinkpad..
Men der er også en ældre sag.. :?

Men selve designet er rigtig fed nok.. kan godt lid den kantantet designe..
Glaset er da og ret fed at det kun kan blive ridset hvis man har en diamant i lomme..
Lubuntu 18.04 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2013, 22:25

4GB ram, 4 kerner, safir istedet for glads til skærmen, et respektivt desig skåret i et stykke metal, lavlys kamera, dual LTE og wifi, NFC, Sterio højtalere og 2 mikrofoner til at udradere støj. Der er godt nok ikke sparet på spec. På software siden kommer den med både Ubuntu Touch og Android og vil få en opdatering der gør at man kan docket den med en skræm og så få en fuld Ubuntu desktop. Telefonen er der vist ikke noget galt med. Prisen er faktisk heller ikke så tosset hvis man sammenligner den med andre smartphones.

3x højere beløb end der noget tidligere crowdfunding projekt der er lykkes.
http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge
Der er på nuværende tidspunkt er der gevet bud på 7248 enheder og plus donationer er det oppe på 5,1M$ på 3 dagen.

Lykkdes det dem ikke at få de 32Milioner$ får man heldigvis pengene retur.

Telefonen bliver åben så der er fri adgang til at installere egne styre systemer på den hvis man har lyst.

Jeg må indrømme at jeg selv er lidt fristet :)

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 24. jul 2013, 23:08

Ja denne "salgsvideo" gør at jeg tror på sagen, og Android er jo repsektløse omkring deres håndtering af data, mere ubuntu over flere apparater så er jeg glad. Glæde er fint realisme er også en god ting, jeg tror dette her rerealistisk ikke for MAC folk men for teknologiglade optimsiter som os.
http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge
PS: burde tale for mig selv ved et godt sorry entusisamen løb af med mig
Kardemommeloven er en god ting.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf kent a » 25. jul 2013, 10:13

Kunne godt være fristene ligge en billet end på en..
Lubuntu 18.04 LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf lath » 25. jul 2013, 13:17

Imens jeg lige var inde på http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge og læse opdateringer i omkring 15 minutter så steg beløbet med prisen svarende til omkring 10 stk Ubuntu Edge mobiler (ca 8.700 USD).
Så nu er de på USD 5.758.914
Det er ca 18 % af de 32 mio USD (180 mio. DKK) de går efter. De var oppe på 10% på under 40 timer.

Hvis det lykkedes . og det gør det hvis crowd fundingen fortsætter med den hastighed - så bliver Ubuntu Edge det projekt som har fået flest penge i crowd funding - nogensinde, men 180 millioner danske kroner (32 mio. USD) er nu også en meget stor klat penge.

Version2.dk har en artikel om det:
http://www.version2.dk/artikel/gigantisk-crowdfunding-skal-goere-ultimativ-ubunu-smartphone-til-virkelighed-53084

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu Edge : The software Story (video)

Indlægaf lath » 25. jul 2013, 13:45

Dyrk lige den her video


Der snakkes både om Ubuntu for Android og Ubuntu Edge.
Som jeg forstår det så kommer Ubuntu Edge til at integeres sig fuldt ind iAndroid og omvendt.

Hvis jeg bare bare havde pengene til en Ubuntu Edge, så var det " Shut up, and take my money" :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 25. jul 2013, 13:53

Djævelens advokat kommer på banen her:

Telefoni i moderne tider handler om datasikkerhed og ret til privatliv først og fremmest. De andre "superfancy" features er der andre producenter som kan, det er for mig ikke OK at satse på et produkt som er "smartere end smartphone" og som sandsynligvis er dyrt, forurenende og kasseres efter 4 år.

1. Jeg ønsker UBUNTU ånden fortsat også i Shuttleworth hovede. Min kalender og telefonbog skal sikres mod WIFI baseret spionage og snagen, jeg kræver at jeg kan ringe, bruge SMS og skrive i en kalender der er lukket for andre end mig, det har Shuttleworth vist ikke helt forstået.
2. Skal vi have flere superfancy enheder "on the move" Der er godt nok, men jeg ønsker et billigt økologisk forsvarligt produkt, så jeg kan ringe, klave aftaler tage et par fotoes og surfe lidt. At være "first mover" på vildeste nye high tech er ikke for mit at se Ubuntu ånden, det er også for dyrt for brugeren.
3. Shuttleworth "salgssnak" irriterer mig rent ud sagt. Præmissen er for meget "big business" og ikke open source
4 Shuttleworth har omvendt har gennemtrumet en ny bruger flade som jeg tror virkelig kommer til at fungere på mange redskaber. respekt for det.


opsummerende: Min samtaler, telefonbog og kalender skal være 100% private og i Canonicals regi ellers er det mildt sagt et flop, eller mere dramatisk: Det er forræderi overfor open source ideen.

PS: navnet "EDGE" som i cutting edge ikke begavet og telefonen mangler rundede hjørner for at være lomme-mild mod ædlere dele havde jeg nær sagt.

Billede
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 25. jul 2013, 13:55

Giv dog MAC, Microsoft og google det modspil de fortjener. Også for deres egen skyld??

(den sidste sætning burde jeg måske udelade men jeg er fortsat i dæmon humor....)
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 25. jul 2013, 14:14

"We are part of the magic for creating a seamless platform" siger hun i videoen, jeg gider ikke gudesmukke speedsnakkende damer og deres salgssludder.

Dette er ikke "magic" det er open source forsøg på at komme ind på smartphone-banen alt alt alt for sent. Det næste hotte er it baserede armbåndsure ikke telefoner.
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf lath » 25. jul 2013, 14:23

Finn Bjerke skrev:Djævelens advokat kommer på banen her:

Telefoni i moderne tider handler om datasikkerhed og ret til privatliv først og fremmest. De andre "superfancy" features er der andre producenter som kan, det er for mig ikke OK at satse på et produkt som er "smartere end smartphone" og som sandsynligvis er dyrt, forurenende og kasseres efter 4 år.

1. Jeg ønsker UBUNTU ånden fortsat også i Shuttleworth hovede. Min kalender og telefonbog skal sikres mod WIFI baseret spionage og snagen, jeg kræver at jeg kan ringe, bruge SMS og skrive i en kalender der er lukket for andre end mig, det har Shuttleworth vist ikke helt forstået.

Like it or not - Du bliver overvåget i hoved og r** - hvis ikke af USAs PRISM system, så af andre fremmed magter. F.eks. Sverige, Frankrig, og Kina.
For Danmarks vedkommende bliver al din telefon,sms og internet aktivitet logget.

Bruger du "gratis tjenester" på internettet, så er det dig der er produktet.

Finn Bjerke skrev:2. Skal vi have flere superfancy enheder "on the move" Der er godt nok, men jeg ønsker et billigt økologisk forsvarligt produkt, så jeg kan ringe, klave aftaler tage et par fotoes og surfe lidt. At være "first mover" på vildeste nye high tech er ikke for mit at se Ubuntu ånden, det er også for dyrt for brugeren.

Der bliver aldrig noget økologi over elektronik - aldrig.

Firefox OS kunne være en mulighed for nogle. Den er meget billigere, det skulle være ca 550 Kr (excl MOMS og evt toldafgifter)
Finn Bjerke skrev:3. Shuttleworth "salgssnak" irriterer mig rent ud sagt. Præmissen er for meget "big business" og ikke open source

Jeg synes at han henvender sig til både private og erhvervssegmentet.
Med PRISM in mente kan han få flere kunder fra erhvervssegmentet, der ikke vil Microsofts produkter såsom Windows styresystemet, da Microsoft udlevere alle oplysninger til NSA.
Finn Bjerke skrev:4 Shuttleworth har omvendt har gennemtrumet en ny bruger flade som jeg tror virkelig kommer til at fungere på mange redskaber. respekt for det.

Enig, Unity er udmærket, og kant navigationen på en Ubuntu mobil er genial tænkt.

Finn Bjerke skrev:opsummerende: Min samtaler, telefonbog og kalender skal være 100% private og i Canonicals regi ellers er det mildt sagt et flop, eller mere dramatisk: Det er forræderi overfor open source ideen.

I praksis kan du lade være med at indtaste brugernavn og adgangskode til en Google konto, så har Android ikke nogen konto til at synkronisere personlige data op imod.
Jeg er dog stadig helt sikker på at der kan (bliver?) efter installeret en App opdatering fra Google der har Tjernobyl-rettigheder (=ret til alt), så NSA via en bagdør i appen kan hente alle de data de vil via PRISM programmet.
Årsagen til at jeg tror det er at hver gang jeg gør noget med mobilen kan jeg se at der er data kommunikation - altså at Android viser at radiosenderen og radiomodtageren for 3G/UMTS/GSM-EDGE mobil-netværk er aktiv.

Ekstra bemærkning: I Android "Jelly Bean" >=4.1 kan du deaktivere apps - også de indbyggede som ikke kan afinstalleres. I praksis betyder det at du kan deaktivere apps indtil Android delen af en Ubuntu Edge lige akkurat kun virker så meget at den kun kan bruges til SMS og telefoni.

Jeg har deaktiveret et par irriterende apps fra Samsung - en af dem er ChatOn.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 25. jul 2013, 14:37

Kære Lars,

Altid gennemtænkt og velargumenteret fornemt eksempel på dialektik i samtale som vej til at blive klogere. Mit ønske er at

1. Telefonbog
2. Kalender
3. SMS

Kan indeholde sensitiv info uden at jeg skal "selvkryptere" ville en fantastisk ide, hvor Mark Shuttleworth i sin teknologiglæde rammer massivt ved siden af. Ideen om en anonym Gmail er ikke faldet mig tak for det. Så ikke den mulighed selv. Så jeg stirrer mig lidt blind i surhed her?? Tak igen Lars.

Længe leve Yin OG Yang
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf Finn Bjerke » 25. jul 2013, 14:44

Jeg køber ikke det nyeste elektronik jeg sparer penge på det næstnyeste. Der for har jeg samsung Galaxy I9070 fin ting men batteri er ikke godt noko. Kan skiftes modsat Iphone hæhæ

Økologi ig IT?? Her i byen er der unge som indsamler gamle PC smider windows ud installerer Ubuntu og forærer maskinerne til fattige i Rumænien. Søde unge mennesker her i Fredrikstad, som forresten klær sig i sort og elsker heavyrock.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Edge

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2013, 14:53

Finn Bjerke skrev:jeg gider ikke gudesmukke speedsnakkende damer og deres salgssludder.

Kan vi lige få kammertonen her inden. Damen I videoen er desuden Leann Ogasawara som styre Ubuntu Kernel Team til dagligt og ikke bare en sælger der er hyret for at se godt ud. Hun har arbejdet for Canonical siden 2007.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster