Server i Norge Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 12. dec 2016, 03:47

Jeg har tænkt mig at have en lille laptop som server/backup hos min far i Norge og det er nogen ting der jeg har brug for at vide i den sammenhæng.
Jeg kommer til at sætte den op til at starte uden at bruge adgangskoden, så min far kan starte den når jeg har brug for det. Jeg ikke behøver at have den kørende hele tiden. Så langt så godt.

Jeg kommer til at lave to kopier af alle mapper inkl. undermapper. Den ene kopi skal krypteres og ikke åbnes uden at jeg er der fysisk. Den anden kopidel skal jeg kunne tilgå over nettet.

Jeg kommer til at opdatere maskinen med ssh og terminal, men jeg har brug for en eller anden gui for at se på filstrukturen.

Jeg har kigget på unison, owncloud (kan måske bruges med ubuntu phone også, har ikke checket om appen fungere), nextcloud, teamdrive etc.

Spørgsmålet er om det er nogen som har erfaring med nogen af disse programmer eller har nogen bedre forslag til sync/backup

https://www.teamdrive.com/en/
https://nextcloud.com/
https://owncloud.org/
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2016, 08:28

Der er ingen grund til at den logger på automatisk lokalt hvis du alligevel tilgår den via netværket, hvor du jo nettop bør have et logind.
Det er ikke rigtig muligt at have kryptering der differencer på hvor folk logger ind fra.
Deb grafiske del bør blot være de lokale programmer du normalt bruger, og så tilgår du blot serverens filstruktur over netværket. Så du har der med ikke brug for at serveren køre noget grafisk.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 12. dec 2016, 17:57

AJenbo skrev:Der er ingen grund til at den logger på automatisk lokalt hvis du alligevel tilgår den via netværket, hvor du jo nettop bør have et logind.

Den skal ikke stå tændt hele tiden, men mener du at det er nok at den tændes lokalt, så kan jeg ssh ind på den uanset om de lokalt har åbnet den op eller ikke med adgangskode? Eller i så fald hvordan gør jeg det.

AJenbo skrev:Det er ikke rigtig muligt at have kryptering der differencer på hvor folk logger ind fra.

jeg havde kun tænkt mig at lægge det hele ind i en ekstra mappe og kryptere den, så den ligger som en ekstra kopi kun.

AJenbo skrev:Deb grafiske del bør blot være de lokale programmer du normalt bruger, og så tilgår du blot serverens filstruktur over netværket. Så du har der med ikke brug for at serveren køre noget grafisk.
Det er her jeg ikke er helt med.
Hvordan får jeg serverens filstruktur frem, vil det være gennem samba?
Jeg har brug for at sync de filer der ligger på serveren, og syns at unison fungere fint for mig. Den har en ssh mulighed, så jeg regner med at den kan bruges direkte på de mapper jeg gerne vil sync i forhold til hovedpc'en.
Vil det være nok at ssh ind i serveren og køre dist-upgrade i terminal for at opdatere det nødvendige?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2016, 19:24

Toddvarg skrev:
AJenbo skrev:Der er ingen grund til at den logger på automatisk lokalt hvis du alligevel tilgår den via netværket, hvor du jo nettop bør have et logind.

Den skal ikke stå tændt hele tiden, men mener du at det er nok at den tændes lokalt, så kan jeg ssh ind på den uanset om de lokalt har åbnet den op eller ikke med adgangskode? Eller i så fald hvordan gør jeg det.

Ja, præcis, om nogen har logget ind på selve maskinen er betydende for dig når du logger ind via SSH. Tænk på det som at det heller ikke er nødvendigt at nogen er logget på via SSH for at du kan logge ind på selve computeren. Det er to helt forskellige logins som ikke har noget at gøre med hin anden.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2016, 19:34

Toddvarg skrev:
AJenbo skrev:Deb grafiske del bør blot være de lokale programmer du normalt bruger, og så tilgår du blot serverens filstruktur over netværket. Så du har der med ikke brug for at serveren køre noget grafisk.
Det er her jeg ikke er helt med.
Hvordan får jeg serverens filstruktur frem, vil det være gennem samba?
Jeg har brug for at sync de filer der ligger på serveren, og syns at unison fungere fint for mig. Den har en ssh mulighed, så jeg regner med at den kan bruges direkte på de mapper jeg gerne vil sync i forhold til hovedpc'en.
Vil det være nok at ssh ind i serveren og køre dist-upgrade i terminal for at opdatere det nødvendige?

[/quote]
Jeg vil forslå du blot bruger SSH da det også tillader deling af filer. Med samba ville du skulle tilgå:
smb://fars-computer/Dokumenter
Med SSH skal du tilgå:
ssh://fars-computer/Dokumenter
Så for dig burde der ikke være den store forskel. Fordelen er at du ikke behøves sætte det op og at det er beregnet til brug over internettet, i modsætningen til Samba.
Toddvarg skrev:Vil det være nok at ssh ind i serveren og køre dist-upgrade i terminal for at opdatere det nødvendige?

Hvis du vil opgradere udgaven, men normalt er det jo nok med apt upgrade. Men for at spare dig for hele tiden at skulle det så sæt dog maskinen til automatisk at installere sikkerhedsopdateringer.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 12. dec 2016, 20:58

Så begynder det at falde på plads
AJenbo skrev:Med SSH skal du tilgå: ssh://fars-computer/Dokumenter

Vil det sige at hvis jeg bruger ssh til dokumenter, så åbner den hele mappestrukturen i Dokumenter, så jeg kan se den grafisk. Og jeg antager at Unison kunne køre sync, siden den har også en ssh mulighed.
Jeg antager at i stedet for fars-computer skal det stå ip-adressen, men så er jeg vel også tvungen at låse ip-adressen til pc gennem routeren.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2016, 22:45

Det er ikke kræver at den er statisk, blot at du kender den aktuelle adresse, du kan så sætte dyn dns op så den selv holder styr på det for dig.
Jeg kender ikke ddt program du nævner, men du kan altif montere den som en mappe og så tilgå den som var den lokal, med et hvilket som helst program

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 13. dec 2016, 01:02

AJenbo skrev:Det er ikke kræver at den er statisk, blot at du kender den aktuelle adresse, du kan så sætte dyn dns op så den selv holder styr på det for dig.
Jeg kender ikke ddt program du nævner, men du kan altif montere den som en mappe og så tilgå den som var den lokal, med et hvilket som helst program


Jeg kan låse en specifik ip-adresse til en specifik pc gennem routeren, så det er ikke noget problem.

Jeg testet ssh og fik Connection refused, helt til at jeg fandt ud at jeg har brug for at installere openssh-server, så var det hul gennem.

Jeg installerede nogle programmer gennem terminalen uden problem og det gik problemfrit at opgradere. Jeg testet sync-programmet Unison og det fungerede udmærket at synkronisere Dokument-mappen på de to forskellige maskinerne.

Jeg fik også testet

Kode: Vælg alt

ssh://fars-computer

i nautilus>forbind til server, og jeg kunne se hele fil-strukturen på server maskinen :)

Alt i alt fungere det som jeg gerne vil, mange tak for hjælpen
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge

Indlægaf AJenbo » 13. dec 2016, 01:13

Velbekomme

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Server i Norge

Indlægaf Claus Henriksen » 13. dec 2016, 07:18

Nu er det sikkert den bedste ide at bruge ssh i nautilus. Men drejer det sig om at køre programmer remote anbefales herfra X2go server på fars computer og X2go client på din egen maskine. Forbind til "published apps" og du har menuen fra fars computer og kan bruge den som din egen.
X2go komprimerer xwindows trafikken gennem ssh så performance er fin.
X2go server installeres nemt med Mate Software butikken.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 15. dec 2016, 15:42

Claus Henriksen skrev:Nu er det sikkert den bedste ide at bruge ssh i nautilus. Men drejer det sig om at køre programmer remote anbefales herfra X2go server på fars computer og X2go client på din egen maskine. Forbind til "published apps" og du har menuen fra fars computer og kan bruge den som din egen.
X2go komprimerer xwindows trafikken gennem ssh så performance er fin.
X2go server installeres nemt med Mate Software butikken.

Det som er indebygget i ubuntu + unison dækker mit behov, men tak for forslaget. Hvis du ved om noget der kunne fungere sammen med ubuntu phone og ubuntu?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 15. dec 2016, 15:44

AJenbo skrev:Ja, præcis, om nogen har logget ind på selve maskinen er betydende for dig når du logger ind via SSH. Tænk på det som at det heller ikke er nødvendigt at nogen er logget på via SSH for at du kan logge ind på selve computeren. Det er to helt forskellige logins som ikke har noget at gøre med hin anden.


Ved du om det findes den sammen mulighed, hvis maskinen er krypteret. At maskinen tændes og at jeg evt åbner op krypteringen og login gennem ssh
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i Norge

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2016, 15:57

Nøjs med at kryptere home.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 15. dec 2016, 19:29

AJenbo skrev:Nøjs med at kryptere home.

god ide, tak
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Server i Norge

Indlægaf Toddvarg » 21. dec 2016, 03:18

Jeg har et sidste spørgsmål og det er hvordan man får wifi startet op under boot, dog uden at logge ind.

Jeg så en mulighed her og ville spørge om en respons på den, om det er den bedste måde

han forslår at lave denne kode i

Kode: Vælg alt

/etc/network/interfaces


Kode: Vælg alt

auto lo
iface lo inet loopback

auto ra0
iface ra0 inet dhcp
    wpa-ssid NetworkName
    wpa-psk Password

Skal jeg skrive ind det riktige ssid og password i denne code?

Jeg opdaget denne kode her https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1963404
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster