Server i skole - hvad anbefales?

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 11:17

Hej

Jeg skal sætte op en server i en skole, og tænkte jeg skulle bruge Ubuntu Server til dette.

Serveren skal kun være lagringsplads for elevernes filer, så de slipper for at bruge usb-sticks.

Cluet er imidlertid at skolens netværk består af computere med Windows på (7 + 8/8.1), og de kører noget der hedder "Deep Freeze" - så de nulstilles hver gang de startes.

Det der er ønskelig er at eleverne skal kunne logge sig på computerne (uanset hvilken de logger på), og få tilgang til sit område (sine filer) på serveren.

Det er en lille privatskole med mellem 70 og 80 elever, og der er ikke noget budget til dette ud over at der er afsat hardware (en computer) til formålet.

Nogen der kan skubbe mig lidt i rigtig retning her? Eventuelt har nogle gode råd og tip så er jeg taknemlig for det :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2015, 11:30

Hvad er det for en maskine og hvor meget plads?

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 11:35

Det er en Dell Optiplex 740 (minitower) med 4GB RAM og 500GB HDD ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2015, 11:53

Du skal nok sørge for at der er 2 diske i maskinen for at du kan køre RAID så man ikke pludselig mister alt data hvis den ene dør.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 11:58

Det spørges også efter om den kan køre firewall. I dag står der en gammel WinXP med to netværkskort i, der har den funktionen. Jeg vil gætte på jeg kan sætte to netværkskort i denne og lade den gøre samme nytte? Eller bliver det egentlig ikke "overkill" da Windows i sig selv også har firewall?

Og ja, to harddiske er nok en god idé ... :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Christian.Arvai » 3. aug 2015, 12:01

En anden løsning, som dog ikke indeholder Ubuntu - På datamatikerstudiet har vi haft lærere som bruger Google-Drev til uddeling af filer, hvilket virkede fint. G-drev kan også bruges til backup i individuelle mapper, så opsætningsmuligheden er der.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 12:16

Eksterne løsninger har været oppe til diskution og er ikke et alternativ.

Begrundelsen for dette er at man ønsker at have kontrol på det hele selv, uden at skulle bekymre sig om ændringer i betingelser etc. Desuden tror vi at når alt er sat op og køre, vil det være minimalt med vedligehold på en Ubuntuserver ud over opdateringer og den type ting. Den skal bare køre, og vi kan slette eller lægge til brugere efter behov ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Vinder » 3. aug 2015, 12:58

Jeg har stor respekt for at du vil lære under processen :)

En simplere løsning - om du vil spare tid - kunne vel være en ren NAS-løsning? I hjemmet har vi en Synology NAS som jeg synes har en vældig brugervenlig brugerflade. Den kan sættes op med ekstern fil-adgang og som cloud for de enkelte brugere. Synologys CloudStation kan også sættes op til at synkronisere med Google Drev, hvis I senere skulle ændre mening om at have data eksternt også.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 14:16

Har også tænkt tanken på en ren NAS-løsning, og ser helt klart nogle fordele med det også.

Ref, denne tråden; https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=20245

Dog er der et par ting der gør jeg vejer for og imod Ubuntu-server. Det ene er selvfølgelig at jeg lærer noget, men på den anden side ser jeg heller ikke rigtig hvad jeg skal bruge det til, med mindre andre spændende projekter skulle dukke op (læs: flere skoler der kan tænke sig en sådan serverløsning).

En NAS-løsning er måske et bedre alternativ med tanke på at andre kan gå ind og overtage driften på et senere tidspunkt?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2015, 14:36

Det ville være godt at have en fælles og vel konfigueret firewall for helel koncernen. Det kan også hjælpe på netforbindelsen så de bliver stoppet allerede ved den første maskine frem for at hver enkelt maskine skal slås med det samme angreb. Er der andet udstyr på netværket kunne det også blive ramt hvis ikke det har en indbygget firewall.

Ubuntu kan godt bruges til at lave firewall. Det kan så være en fordel at køre systemerne separat så det ene ikke påvirker det andet.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 14:49

To computere - med andre ord?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2015, 15:00

Det kunne eventuelt også gøres med virtualisering, men en ekstra fysisk computer ville gøre det mere reduntant så hvis maskinen er belastet med firewall går det ikke ud over fil overførsler og omvendt.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Claus Henriksen » 3. aug 2015, 15:07

Måske er owncloud.org noget?

Mht ekstra server ville rsnapshot og en synology nas, eller bare en usb harddisk, også være perfekt. Rsnapshot gør at man f.eks. kan reverte folks data til igår/sidste uge/sidste time, alt efter hvordan man sætter det op.
Om du bruger ubuntu server (lts) eller Debian stable burde være ligemeget.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf Dan Hansen » 3. aug 2015, 15:10

Ud fra hvordan jeg kan se de gør det i dag, så bliver belastningen minimal. Der er måske 20 elever i computerrommet samtidig (og det er ikke hver dag en gang), og det meste de laver der foregår online. Vi snakker om programmer som f.eks "Matematikfessor" + en del andre småtterier. Ellers bruges der Libre Office, og nogen af de større eleverne laver opgaver og stiler på sine computere - og det er nok hovedsageligt dem der er tiltænkt lagring på en server.

I en periode tror jeg de fik usb-stik med hjem (eller det skulle ligge i penalhuset), men så blev de væk og glemt, så det fungerede ikke så godt :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Server i skole - hvad anbefales?

Indlægaf martin joergensen » 3. aug 2015, 18:04

Jeg vil anbefale dig at sætte almindelig

Netværks deling op med Samba

Der findes et hav at howto på nettet.

Jeg ville gøre sådan at samba bruger system bruger så når de logger ind på delingen så får de vist deres egen mappe og måske en fælles mappe.

Alt sammen nemt at opsætte.

Jeg ville købe en router ved siden af feks en fra ubunt.com
Fåes ved danske forhandler .

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster