GUI på server der kan lukkes ned

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

GUI på server der kan lukkes ned

Indlægaf thj01 » 3. feb 2014, 18:19

Hvis man ønsker at installere en GUI på serveren, som kun kan startes med kommandoen : startx, og den lukkes ned når x afsluttes.

Hvilken GUI skal man så installere.… og hvordan?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: GUI på server der kan lukkes ned

Indlægaf NickyThomassen » 3. feb 2014, 22:12

Nu må du ikke hænge mig op på de præcise kommandoer, for der er forskel på Debian og Ubuntu på det her punkt.

Skrivebordet er bare et program, som normalt bliver afviklet igennem skrivebordshåndteringen, eller Desktop Manager på engelsk. Kendte DMs til Linux er GNOME's GDM, X's XDM osv. Uden dem skal man først logge på, og så køre startx, før GUI'en kommer frem. Hvis du gerne vil have noget grafisk fra starten af, så kræver XDM utroligt lidt af systemet.

For at lege rundt med en almindelige Ubuntu, så kan du afslutte skrivebordet og DM med

Kode: Vælg alt

sudo service lightdm stop


Så for kun at have skrivebord når startx køres, så skal DM'en i princippet bare deaktiveres / afinstalleres, og det er det. Skriveborde som ville være egnet, i min mening, er de lette udgaver, som fx i3 (ikke for nybegyndere), XFCE4 og den slags. En hurtig søgning på Google giver sikkert 10+ kandidater mere.

I Debian, der starter startx først X, som derefter læser i ~/.xinitrc for at finde ud af hvad der skal startes. Har man skrivebordets startprogram i sin path, så er alt hvad ~/.xinitrc skal indeholde én kort linie

Kode: Vælg alt

exec i3

Og ellers kan fulde stier bruges

Kode: Vælg alt

exec /usr/bin/startxfce4


Måske ikke helt relevant, men ligesom man kan logge ind på TTYs 1-6, så kan man faktisk køre X på TTYs 7-12. Jeg ved ikke om LightDM + Unity understøtter det, men XDM + XFCE4 gør. Det kan dog give nogle problemer, hvis det er den samme bruger der åbner 2+ skriveborde.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: GUI på server der kan lukkes ned

Indlægaf NickyThomassen » 3. feb 2014, 22:27

Jeg håber ikke at jeg har rodet alt for meget rundt i det, det har været en lang dag :)

X er i øvrigt altid et kig værd. Prøv fx og installér programmet fbi (det er en billedefremviser), log på en TTY og så kør

Kode: Vælg alt

fbi /sti/til/billede.jpg

Så alt efter opgaven du vil løse, så kan det måske stadig gøres grafisk, men uden et helt skrivebord.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: GUI på server der kan lukkes ned

Indlægaf thj01 » 4. feb 2014, 15:00

Lige nu er jeg der, hvor alt kan bruges. Nogle gange så får man jo igennem svar mere målretning på sin søgning.

Jeg kigger mere intenst på det her en af dagene og skal nok melde tilbage..

Tak :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: GUI på server der kan lukkes ned

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2014, 02:57

Min guide til at lave en Kiosk burde også kunne bruges i den her sammenhæng, den er med openbox.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster