php server Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: php server

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. jan 2015, 06:12

Jeg flytter lige tråden til Server..........
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: php server

Indlægaf Spotten » 13. jan 2015, 19:51

Nu oplever jeg et andet problem, jeg fik installeret nginx da det ikke virkede til at starte med, men nu ser det ud til nginx har erstattet apache og phpmyadmin, jeg har ellers forsøgt at fjerne det igen, altså nginx, men den siger pakken ikke er installeret.

Billede

Før viste den min apache når jeg skrev localhost i browser, nu får jeg denne.

Hvordan får jeg denne nginx væk igen så min apache og phpmyadmin virker igen?

Det virkede igår, men så genstartede jeg, og pludselig fik jeg denne besked.

På forhånd tak! :)

Den siger nginx ikke er installeret, men stadig så byder den mig velkommen når jeg skriver localhost, men jeg ville gerne have min apache og phpmyadmin til at virke som det gjorde før, så hvordan får man denne nginx helt ud?
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: php server

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2015, 20:05

Det er sansynligt blot pga. nginx har overskrevet index.html i /var/www, der med er det apache du køre men den servere velkomst siden fra nginx. Tjek http header i svaret fra serveren for at være sikker på hvilken det er du snakker med.
Husk også du kan bruge sudo service til at styre apache, nginx og andre serviser.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: php server

Indlægaf Spotten » 13. jan 2015, 20:13

AJenbo skrev:Det er sansynligt blot pga. nginx har overskrevet index.html i /var/www, der med er det apache du køre men den servere velkomst siden fra nginx. Tjek http header i svaret fra serveren for at være sikker på hvilken det er du snakker med.
Husk også du kan bruge sudo service til at styre apache, nginx og andre serviser.


Når jeg tjekker /var/www/ og åbner html, så er det apache den viser, men når jeg bruger localhost i browseren, siger den bare velkommen til nginx.

Igår da jeg fik en besked om mcrypt ikke virkede når jeg startede localhost/phpmyadmin fandt jeg et sted hvor de skrev man skulle installere nginx, men det er åbenbart ikke nødvendigt, og nu kan jeg ikke få den væk! :(

Hvordan fikser jeg dette?!

På forhånd tak.

EDIT:

Fandt løsningen her:

http://askubuntu.com/questions/470737/how-to-remove-nginx-and-re-activate-apache

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove nginx-*


Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge nginx-*


Nu viser localhost min apache igen, og phpmyadmin virker også igen! :)

Tak for hjælpen! :)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: php server

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2015, 22:09

"sudo service apache2 status" viser dig om serveren køre eller ej, du kan også bruge start/stop samt en del andre kommandoer, det gælder også nginx samt alle andre services der er installeret på din maskine. mcrypt er et php modul og har intet at gøre med Nginx eller apache. For at få phpmyadmin op at fungere med nginx kan du køre følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/share/phpmyadmin/ /usr/share/nginx/www

(/usr/share/nginx/www skal være stien hvor fra nginx udbyder siden)

Nginx kan oftest levere sider en god tand hurtigere end Apache. PHP kræver dog lidt mere at sætte op med Nginx så det vil jeg ikke lige gå i detaljer med før du eventuelt vil forsøge dig med det.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: php server

Indlægaf Spotten » 14. jan 2015, 00:31

Ok! :) Jeg har blot fulgt en guide til opsætning af LAMP.

Vil gerne have en hjemmeside, men jeg skal liiige kunne html og php først tror jeg! :) Ellers kommer jeg nok aldrig videre.

Men tak for forklaringen! :) Fik det til at virke som det virkede før, har dog en bruger der hedder postgres som ikke var der før, og ved ikke helt hvad den skal bruges til, men tør ikke slette den da det sikkert er noget apache, phpmyadmin, eller mcrypt, eller nginx har sat op, jeg ved dog ikke hvilken en af dem det kunne være da jeg ikke er SÅ meget inde i det! :)

Prøver at lære lidt omkring det der kræves for at få en hjemmeside op at stå! :)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: php server

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2015, 08:59

Det er en database lige som mysql, efter som at du har myphpadmin tror jeg ikke det er noget du har tænkt dig at bruge. Det virker som en lidt mystisk guide hvis du får installeret alternativer til både Apache og Mysql, nok bestemt ikke for begyndere. Mht til at lave en hjemmeside så gør det som en udvidelse af WordPress, så start med at lære at sætte den op

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster