Ubuntu Server og Windows 7 klienter ? Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 2. dec 2013, 15:04

Nogen ide om hvordan man ændrer skærmens opløsning?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Martin Jørgensen » 2. dec 2013, 17:50

Det betyder vel ikke så meget om opløsningen for når du genstarter starter den op i terminal. du kan så starte det grafiske hvis du skal bruge det.

Men det er meningen du skal arbejde med den via en browser.

Fra din arbejdsstation til går du serveren via browseren.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 2. dec 2013, 20:59

Min starter direkte i GUI. Og ser den med at åbne den i browseren fra en anden computer. Lige nu kører jeg den i Virtual Box og jeg har ikke helt fundet ud af hvordan jeg logger ind på den fra desktop endnu.

Dog ser det meget lovende ud, så jeg glæder mig til at få den op at køre "på rigtig" :D

Nogen tips til hvordan jeg kan logge på den og administrere den f.eks hjemmefra? VPN?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Martin Jørgensen » 2. dec 2013, 21:22

Du kan tilgå web-interface fra hvilken som helst maskine på lokal netværket.

VPN er ikke nødevenligt du kan åbne for web-interfacet ud til internettet.
Hvis du skal dette ude fra, skal du port forwarde (nat) i din router.

NAT er nok en tråd for sig selv :) men du kan finde gode hjælpe videoer på youtube hvis du ikke har så meget kendskab til netværk :D

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 2. dec 2013, 21:36

Tusind tak for svar.

Dette bliver uanset et andet projekt. Første prioritet nu er at få en server op at køre så eleverne kan komme i gang med at bruge de nye computerne. At dele og tildele diskplads har jeg fundet ud af, det samme med at oprette brugere og brugergrupper.

Næste spørgsmål bliver så, hvordan kan jeg sætte restriktioner på hvad eleverne må og ikke må på klienterne? Noger der ved noget om dette? Eller det skal måske postes et andet sted?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Martin Jørgensen » 2. dec 2013, 21:38

Du skal nok starte en ny tråd, nu er der en tråd med råd til opsætning af server (Zentyal)

Du må gerne sætte tråden som løst :)

Jeg er spændt på den næste :)

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf thomasjohansen » 3. dec 2013, 11:37

om zentyal kan alt det du vil, må jeg være svar skyldig, men at sætte en linux pc til at lave windows styring på active directory niveau, er sin sag, ikke mindst hvis du ikke ved hvordan på en windows active directory server.

Det ser ud til at zentyal kan styre noget "Group Policy Objects" men kan den det lige så godt som en windows server?


Min erfaring er, at nogle gange så fungerer linux vejen ikke i et windows miljø, selvom det kunne være fedt.

Har selv en linux exchange mailserver og selvom den, en stor del af vejen erstatter en exchange så er der små spidsfindigheder hvor den ikke kan samarbejde med ms exchange, kun fordi det er Microsoft der har bestemt spillereglerne.
Min pointe er at administration af rettigheder i et windowsmilø med group policies, så er det altså Microsoft der har bestemt spillereglerne, og linux der prøver at reverse engineer spillereglerne.

Når alt det er sagt, og grunden til jeg kører med en linux exchange server, er at grunden til at gå linux vejen trods alt skule være det økonomiske grundlag og friheden til at vælge.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 3. dec 2013, 12:07

Jeg ved det ærlig talt ikke - og kikker derfor lige lidt på andre alternativer også. I øjeblikket bruges der Deep Freeze, men da der egentlig ikke er nogen økonomi til alt for meget software, håber jeg at komme så langt som mulig med gratis løsninger. Derfor tænker jeg lidt på en kombination mellem en server med Linux og klienter med windows 7 og noget ala ToolWiz Time Freeze ( http://www.toolwiz.com/products/toolwiz-time-freeze/ ).

Hvilket bringer mig derhen, at serveren ingen anden funktion får end at holde styr på elevernes dokumenter og måske en printer. Noget strengt talt hvilken som helst computer kan gøre. Selv en ganske almindelig computer med WinXP eller Win7/8.

Jeg har som sagt prøvet Ubuntu Server, men den ville ikke helt som jeg ville (gik i "lås" ved opstart af UI), og da jeg installerede Zentyal virkede den meget selvforklarende, i den forstand at den var enkel at konfigurere med tanke på at oprette brugere etc.

Zentyal er garanter "overkill" til dette bruget, men jeg må tænke lidt på brugervenlighed, og det ligger jo i kortene at jeg ikke kommer til at vedligeholde dette systemet for evig. Så er det vigtig at det er intuitivt at få overblik over for den næste der kommer ind. Desuden findes der rigelig med dokumentation rundt dette - i værste tilfælde kan det købes. :)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 9. dec 2013, 22:47

Så er hardwaren kommet i hus - nu bliver det spændende ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ubuntu Server og Windows 7 klienter ?

Indlægaf Dan Hansen » 24. apr 2014, 11:40

Af ren nysgerrighed - hvor tit skal man opgradere Zentyal? (hvor tit kommer der nye versioner der krever opdatering)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster