Ubuntu Server arkitektur

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
MortenSJ
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. okt 2012, 15:12
IRC nickname: MortenSJ

Ubuntu Server arkitektur

Indlægaf MortenSJ » 13. feb 2013, 02:03

Hejsa

Jeg har rodet lidt med Ubuntu Server, saa jeg kender en smule til det, men er langt fra nogen erfaren bruger.

Jeg har lidt problemer med at forstaa hele server arkitekturen i forhold til users, groups, file shares og generelt best practice.

I mit tilfaelde har jeg en maskine hvori der sidder en SSD og 3 diske paa 2TB hver. Jeg vil gerne installere selve Ubuntu Server paa SSD'en og saa bruge de 3 diske som storage. Lidt mere praecis vil jeg gerne have dem alle tre til at koere RAID 1. Lad os sige at der bliver en stort partition paa 3TB som hedder storage.

Spoergsmaal 1

Lad os sige jeg opretter en ny user der hedder Camilla. Der bliver oprettet en mappe i /home/users/Camilla - Hvad skal jeg bruge den mappe til? Skal hendes filer gemmes der? Lige nu ligger den jo paa SSD'en, men jeg vil jo gerne have hun skal gemme sine filer paa storage (de 3TB)?

Jeg skal vel i princippet have en mappe paa min storage der hedder Camilla hvori hendes ting gemmes.

Jeg haaber i forstaar hvad jeg mener, jeg kan godt hoere det virker lidt kryptisk, men jeg forstaar ikke helt arkitekturen og det er det jeg haaber nogen af jer kan hjaelpe lidt med.

Mvh Morten

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu Server arkitektur

Indlægaf NickyThomassen » 13. feb 2013, 09:04

Jeg har lige rykket dit spørgsmål til server-afdelingen.

Min erfaring med raid er meget begrænset, og jeg har kun kortvarigt brugt det.

For "best practices" omkring Linux' måde at opbygge og bruge filsystemet på, der bør du kende til Filesystem Hierarchy Standard (FHS). Dokumentet er ikke så langt, men ellers kan det bare skimmes igennem:
http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html

/home indeholder ganske rigtigt en brugers filer (inklusiv config til bash, ssh ...), men på en server giver man normalt ikke adgang via system-brugerene mere. Om det kan betale sig at flytte /home, vil nok komme an på hvordan serveren skal bruges?

Hvis du skifter til rodmappen (eller topmappen, root, / eller hvad vi skal kalde den), så ser du sikkert undermapperne

Kode: Vælg alt

bin   etc     lib         mnt   root     srv  usr
boot  home     lost+found  opt   sbin     sys  var
dev   media       proc  selinux  tmp

Hver af de mapper kan ligge på et andet filsystem end de andre. Normalt er det serverens brug der afgør hvad man har på andre systemer, og et andet filsystem kan sagtens være fx et NFS-filsystem (Linux netværksdrev). Det er fstab som under start fortæller systemet hvor dens filsystemer er, og Ubuntu har en (kort) introduktion her:
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

På den anden side, hvis det er FTP eller NFS som du sætter serveren op til, så er det ikke noget galt i bare at tilslutte raid-drevet som /media/data (eller /media/storage hvis det giver bedre mening), og så bruge det monteringspunkt til opbevaring af filerne. Opretter du systembrugerne for at give automatisk adgang via netværket, så ville jeg ikke gide flytte /home, for en brugermappe der ikke bliver brugt fylder kun nogle få kb.

Ellers kan systembrugere godt oprettes uden /home, og mulighed for at logge på over ssh, eller med /home et andet sted end /home. Det er useradd man bruger til det:
http://linux.die.net/man/8/useradd

Mulighederne er mange :)

MortenSJ
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. okt 2012, 15:12
IRC nickname: MortenSJ

Re: Ubuntu Server arkitektur

Indlægaf MortenSJ » 13. feb 2013, 16:36

Hej Nicky

Mange tak for dit svar! Det begynder efterhaanden at give mening :)

Jeg er skal ikke have noget avanceret system, men bare en simpel fil server hvorpaa jeg har mine dokumenter, film og billeder.

Min plan er at installere Linux paa min SSD og saa mounte min storage RAID drev til /media/storage/ og saa have alle filerne derpaa. Lyder det fornuftigt nok? Jeg vil gerne benytter mig af FTP, men det burde ikke have nogen indflydelse?

Jeg er mac bruger og vil derfor gerne koere AFP. Jeg har kigget lidt paa Samba og kan ikke helt finde ud af om det egner sig til mac brugere? Jeg har kigget paa noget der hedder Netatalk som udelukkende koere AFP som et alternativ til Samba.

Igen, mange tak for hjaelpen!

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster