Synkronisering af to mailservere (/backupserver) Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
DICKHILL

Synkronisering af to mailservere (/backupserver)  Emnet er løst

Indlægaf DICKHILL » 21. jan 2013, 02:08

Halli halløj!

Kort fortalt: Er det muligt at kunne synkronisere to Postfix mailservere?? (Hvis ja, hvordan?)


Min lille stationære computer der kører som server (web, mail, proxy, medie, spil, osv...) skal geninstalleres..
Skal have ryddet op på den og vil derfor geninstallere til en nyere version.
Derfor vil jeg gerne have at min backupserver til at overtage hvert fald mails, så de ikke går tabt..

Jeg ved at mails ligger ude i skyen i lidt tid, så man har mulighed for at modtage dem ved timeouts, men da dette er en fler-dages opgave vil jeg have min backupserver til at overtage..

Jeg har brugt den (backupserveren) flere gange, hvor jeg bare har kopieret '/home/vmail'-mappen fra den ene til den anden server..
Men husker ikke hvordan pokker jeg har gjort, da der jo kommer lidt problemer med rettigheder, så søger derfor en nemmere måde..


Forslag til hvordan det ellers kan gøres, er mere end velkomne!! (:



Min oprindelige server kører pt. 10.04 LTS og backupserveren har jeg netop lige fået installeret 12.04 LTS på..
Begge er sat op med virtuelle brugere og domæner (med MySQL) i Postfix og gemmer mails i '/home/vmail'

Behøves flere oplsyninger? - Så spørg og jeg svarer.. (:


- På forhånd tak!

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Synkronisering af to mailservere (/backupserver)

Indlægaf NickyThomassen » 21. jan 2013, 09:52

Ikke bare er det muligt at binde 2 postfix-servere sammen, det er muligt at binde rigtig mange sammen.

Men det du spørger om er ikke hvordan man sætter backup MX op, men hvordan man midlertidigt sætter en anden server til at modtage posten. En backup MX placerer indkomne mails i en kø hvorfra de ikke kan læses, og med jævne mellemrum forsøger den så den primære servere. Fordelen ved at have en backup MX er jo så at man er sikker på at mails ikke bliver returneret før tid, for man bestemmer selv hvor længe post til den primære server skal ligge i kø.

Det du spørger om, er hvordan du sætter en anden postfix-server til at overtage som primær server, for jeg formoder at du gerne vil have at posten kan læses imens du opgradere den primære server?

Jeg ville sætte en ny postfix op, kopiere den relevante database over, og så skifte ip-adressen. Eller bruge en anden ip-adresse for at holde det adskilt, og så istedet ændre domænets MX-record. Bare vær opmærksom på, at ændringer i DNS-systemet kan tage op til 24 timer at gå igennem. Men i sidste ende vil den bedste løsning komme an på opsætningen af netværket.

Men hvis backup-serveren allerede kører postfix, og har databasen fra den primære server, betyder det så at den allerede kører som backup MX? Hvis det er tilfældet, er det så ikke bare at sætte mysql:/postfix/domain/backupmx til 0 istedet for 1? Så burde den begynde at modtage posten, i stedet for at holde det i en midlertidig kø indtil den primære er klar igen.

I tillæg til det, så kunne du selvfølgelig også kopiere mail over fra den primære, bare sørg for at alle filerne er ejet af den bruger som behandler posten lokalt. I de fleste guides er den bruger vmail med id 5000:5000.

Prøv også og kig her
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/09/09/email-server-med-virtuelle-brugere-pa-debian/

DICKHILL

Re: Synkronisering af to mailservere (/backupserver)

Indlægaf DICKHILL » 22. jan 2013, 13:18

Først, tak for dit svar! (:
Og vil så beklage mit sene, men tog mig lige en morfar på en 13 timer efter arbejde igår, for så at sove yderligere 3 timer og først vågne her til morgen.. (o:

BackupMX var min første tanke, men læste et sted at det ikke skulle være helt let?
- Ikke at jeg ikke vil bruge tiden, men skal bare have en god guide, så..
For der var en som skrev at han hellere betalte X antal dollars for at have det ude i byen..
(Koster 49kr/året, pr. domæne hos min DNS host! - Og har 8 domæner..)
Regnede lidt med at det var den nemmeste løsning?

Men som du så skriver, så er det en rar ting at kunne tjekke mail (på mine 8 domæner) imens jeg roder med den primære server..
Det er dog ikke en nødvendighed.. - Men en rigtig rar ting!!
For så har jeg godt med tid til det jeg skal lave..
Det sker nemlig at jeg "tit" må installere Ubuntu forfra en del gange, når jeg får lavet virkelig ged i det hele ved opsætning af Virtuelle brugere i Postfix, osv... Hehe..


Ellers er mit eneste krav bare at jeg skal kunne tage backupserveren i brug når som helst med henblink på udskiftning af hardware, rengøring for støv, omlægning af netværksudstyr og lignende..

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår når flere Postfix servere er koblet sammen..
Men søger de bare for at data (mails og database) ligger på begge servere og holder sig selv opdateret, eller hvad?
Og vælger man evt. en master og slave?
For vil jo gerne vide hvor og hvornår det nyeste data ligger på hvilken server.. (o:


Backupserveren er netop lige sat op med Postfix, Courrier, Squirrelmail, Spamassasin, Amavis, Apache2, Php5, ja - you name it!
Så den er nu fuldt fungerende som mail og webserver og dermed klar til brug.. - Dog uden at noget data eller database er overført!

For ville høre hvilken metode jeg skulle tage i brug, inden jeg gjorde mere ..... Om det var BackupMX, den gamle metode eller om der var noget andet..


Ved første kig på linket, der så det ikke ud til at der var meget jeg kunne bruge, da jeg har nogle andre guides jeg følger..
Men nu da jeg har kigget på det et par gange, så ser der ud til at være noget brugbart..
Om ikke andet kan jeg da se noget med BackupMX..


Begge servere står desuden på samme netværk (herhjemme) og dermed med samme WAN IP..
Jeg har derfor bare åbnet portene i routeren til den anden servers LAN IP, når jeg har skiftet server..
Hvilket jo så har sine fordele i at jeg slipper for DNS ændringer.. (o:

DICKHILL

Re: Synkronisering af to mailservere (/backupserver)

Indlægaf DICKHILL » 22. jan 2013, 16:57

Indtil ny løsning kommer på banan, så fortsætter jeg at gøre som jeg altid har gjort..
Altså, ved at kopiere '/home/vmail' mappen fra server til server..

Dette vil jeg så bare nu gøre med scp!
Hvilket vil forløbe helt uden problemer, da jeg har lavet et password til 'vmail' brugeren..
For at give SSH adgang og som sikkert er imod manges mening og holdning - Og selvfølgelig ikke med et password som "1234567890" :P

Jeg skal så bare selv sørge for at holde SQL-databasen opdateret, men det er det mindste af det hele..
Det er jo bare at opdatere den på backupserveren når jeg skal til at tage den i brug.. (HVIS nye mailadresser er oprettet)



Så nye/andre løsninger er derfor stadig velkomne, men dette forbliver løsningen indtil da.. (:

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster