Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
MortenSJ
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. okt 2012, 15:12
IRC nickname: MortenSJ

Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf MortenSJ » 14. jan 2013, 03:16

Hejsa

Jeg har for et stykke tid siden samlet min egen pc og installeret Ubuntu server på den. Jeg brugte en del tid paa at saette mig ind i de forskellige terminal kommandoer og da Internettet er fyldt med alverdens guides var det ikke noget problem at faa den op og koere.

Problemet er bare at jeg hurtigt glemmer de forskellige kommandoer saa naar jeg lige vil ind og lave en ny share eller lign. skal jeg igennem diverse guides for at goere det. Jeg bruger den simpelthen ikke nok til at kunne huske alle de kommandoer der skal skrives fra terminalen.

Jeg vil derfor hoere om der findes en loesning der kan afhjaelpe dette problem. Burde jeg istedet have installeret Ubuntu desktop, eller findes der en web basseret loesning jeg kan styre den fra ala Synology's web admin? Jeg har haft installeret Webmin, men jeg synes det var meget forvirrende og gav ikke rigtig mening for den ikke kyndige NAS/Ubuntu bruger.

FreeNAS er desvaerre udelukket da den SKAL kunne koere Plex Media Server.

Alle tips og tricks er velkommen :)

Mvh Morten

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf Christian.Arvai » 14. jan 2013, 05:39

Jeg har nogle fine guides om kommandoer. De er godt nok mere om de generele ting, men det er stadigt nyttigt at kende dem, specielt på en serverudgave. Filtypen PDF er ikke tilladt, som vedhæftet fil i indlæg, så jeg har pakket dem i .zip. Hvis du ikke kan pakke dem ud, så installer p7zip først.
Der er også en god side her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=64
Vedhæftede filer
Guides_om_kommandoer.zip
(683.84 KiB) Downloadet 887 gange
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2013, 10:33

Hvad er det du skal kunne?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf NickyThomassen » 14. jan 2013, 11:08

MortenSJ skrev:Jeg bruger den simpelthen ikke nok til at kunne huske alle de kommandoer der skal skrives fra terminalen.

Jeg tror desværre at det er det eneste råd jeg kan give med på vejen, medmindre selvfølgelig, at du installerer et eller andet interface.

Da jeg startede ud med Linux havde jeg det samme problem, og jeg prøvede med huskelister, dokumenter og links til hjemmesider, men først da jeg begyndte at bruge kommandoerne ofte nok til at huske dem, blev problemet løst.

Jeg har så stadig et dokument som jeg bruger til sjældne kommandoer, som er svære at huske. Fx den slags her

Kode: Vælg alt

awk -F":" '{ print "username: " $1 "\t\tuid:" $3 }' /etc/passwd
smartctl /dev/sd* -a ( | grep 'self-assessment' )
ffmpeg -i file1 -ab 256000 -ar 44100 file2.mp3
... osv

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf Toddvarg » 14. jan 2013, 17:08

MortenSJ skrev:Hejsa

Jeg har for et stykke tid siden samlet min egen pc og installeret Ubuntu server på den. Jeg brugte en del tid paa at saette mig ind i de forskellige terminal kommandoer og da Internettet er fyldt med alverdens guides var det ikke noget problem at faa den op og koere.

Problemet er bare at jeg hurtigt glemmer de forskellige kommandoer saa naar jeg lige vil ind og lave en ny share eller lign. skal jeg igennem diverse guides for at goere det. Jeg bruger den simpelthen ikke nok til at kunne huske alle de kommandoer der skal skrives fra terminalen.

Jeg vil derfor hoere om der findes en loesning der kan afhjaelpe dette problem. Burde jeg istedet have installeret Ubuntu desktop, eller findes der en web basseret loesning jeg kan styre den fra ala Synology's web admin? Jeg har haft installeret Webmin, men jeg synes det var meget forvirrende og gav ikke rigtig mening for den ikke kyndige NAS/Ubuntu bruger.

FreeNAS er desvaerre udelukket da den SKAL kunne koere Plex Media Server.

Alle tips og tricks er velkommen :)

Mvh Morten

Jeg har alltid et dokument der kaldes Ubuntuguide og der skriver jeg ned: beskrivelse og kommando med det samme, da jeg altid hurtig glemmer igen. Dokumenter øger i størrelse, alt efter hvad der bliver lagt til, men det gør at jeg har det samlet.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

MortenSJ
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. okt 2012, 15:12
IRC nickname: MortenSJ

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf MortenSJ » 14. jan 2013, 18:34

Mange tak for jeres svar.

Jeg har selv overvejet et dokument med de forskellige kommandoer, men jeg tror aerlig talt jeg bliver traet af det.

Jeg vil proeve om der ikke findes en mere GUI venlig version, om det saa er Ubuntu desktop eller et web basseret vaerktoej goer egentlig ikke saa meget, selvom jeg ville fortraekke ikke at skulle have et helt desktop OS bare for en NAS.

Findes der saadan nogle loesninger? Jeg har googlet en del, men jeg synes ikke rigtig der er nogne holdbare "pakke" loesninger som kan det hele.

@AJenbo
Den skal helst kunne koere Plex Medie Server. Ud over det, skal den egentlig bare fungere som en alm. fil server.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til den mest brugervenlig opsætning

Indlægaf AJenbo » 14. jan 2013, 21:36

Her er lige et par råd:

Try 1 gang på tabulator tasten for automatisk at skrive videre på kommandoen.

Tryk 2 gange på tabulator tasten for at komme med forslag til resten af kommandone.

Brug pil op for at vælge tidligere kommandoer du har kørt.

For at se tidligere kommandoer du har kørt:

Kode: Vælg alt

history


For at søge i tidligere kommandoer:

Kode: Vælg alt

history | grep "Det du mener det var"


Tryk CTRL+R og begynd at skriv en kommando for at lade den automatisk gætte ud fra din history.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster