Nybegynder til Ubuntu, Samba og Webmin

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
MortenSJ
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16. okt 2012, 15:12
IRC nickname: MortenSJ

Nybegynder til Ubuntu, Samba og Webmin

Indlægaf MortenSJ » 16. okt 2012, 15:26

Hejsa

Jeg har samlet en computer med det formaal at koere Ubuntu Server. Det er ikke noget stort setup og skal egentlig bare koere som filserver, ftp, og Plex Medieserver.

Jeg er fuldstaendig groen inden for Ubuntu og installerede Ubuntu server for foerste gang i gaar. Jeg ved det maaske er lidt overkill at starte med server delen frem for desktop, men nu proever jeg.

Her er en status. Jeg har faaet installeret Ubuntu server, SSHOpen, Samba Server, LAMP og webmin. Jeg har tidligere haft en Synology server og synes det var ret med et web GUI. Jeg har ogsaa faa den paa netvaerket, givet den en statisk ip og kan ssh i den fra min macbook pro. Alt virker som det skal, men jeg er lidt usikker paa hvad jeg nu skal.

Jeg har som sagt installeret webmin og det er planen at jeg fra webmin kan opsaette shares, users, ftp osv. Jeg ved bare ikke hvordan man goer. Lige nu har jeg kun en enkelt disk i serveren paa 2 TB og har ikke planer om at koere RAID endnu. Lige nu skal jeg bare have den op og koere. Skal bare have et par enkelte mapper i roden af disken ala Dokumenter, Film, Arbejde osv.

Jeg har lidt problemer med at oprette en partition (Disken skal formateres da der ligger diverse ting paa disken) mapper og ja, generelt saette disken op. Jeg er udelukkende mac bruger saa det er vigtigt jeg kan se filserveren via min mac. Saa vidt jeg kan forstaa er Samba noget windows fil server?

Haaber i kan hjaelpe en nysgerrig ny Ubuntu bruger :)

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster