Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04 Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 17:45

Tak for tips.
Jeg overvejer også om vi skal skifte til en anden httpd, men et lille problem er at vores statiske cache af wordpress indhold kræver .htaccess og mod_rewrite, er det noget nginx understøtter?

pingbit
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jun 2012, 16:52

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf pingbit » 7. jun 2012, 17:53

AJenbo skrev:Tak for tips.
Jeg overvejer også om vi skal skifte til en anden httpd, men et lille problem er at vores statiske cache af wordpress indhold kræver .htaccess og mod_rewrite, er det noget nginx understøtter?


Jeg bruger selv nginx og wordpress og det fungere super godt, under 150mb i ram forbrug (dog på CentOS men burde ikke betyde det store). Jeg bruger så MariaDB som et alternativ til MySQL (der er nogle interne ændringer men ellers virker alt som med MySQL), som også fungere ret godt syntes jeg, det bruger lidt mere ram som standard men burde være lidt mere effektivt efter hvad jeg har forstået, men ved ikke hvor stor forskel det egentligt gør har ikke lavet benchmarks på det.

I wordpress bruger jeg W3 total cache som både understøtter nginx samt xCache og det er en rigtig fin kombination syntes jeg. Nginx understøter jo ikke .htaccess men har deres egen rewrite engine og der er ikke så svært at finde et eksemple på en Wordpress konfiguration så Wordpress kan omskrive URLs.
Find tilbud på billige virtuelle servere på http://billig-vps.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 19:42

Vi benytter WPsuperCache til wordpress hvilket gør at siderne kan gemmes statisk og så kun behandles når der sker ændringer på siden. På den måde skal php og mysql slet ikke aktiveres for at levere en og vi bruger ingen ram på cache.

Det gør så at vores .htaccess fil bliver en lille smugle mere avanceret en normalt:

Kode: Vælg alt

# BEGIN WPSuperCache
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
#If you serve pages from behind a proxy you may want to change 'RewriteCond %{HTTPS} on' to something more sensible
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*[^/]$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*//.*$
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} !POST
RewriteCond %{QUERY_STRING} !.*=.*
RewriteCond %{HTTP:Cookie} !^.*(comment_author_|wordpress_logged_in|wp-postpass_).*$
RewriteCond %{HTTP:X-Wap-Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP:Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(2.0\ MMP|240x320|400X240|AvantGo|BlackBerry|Blazer|Cellphone|Danger|DoCoMo|Elaine/3.0|EudoraWeb|Googlebot-Mobile|hiptop|IEMobile|KYOCERA/WX310K|LG/U990|MIDP-2.|MMEF20|MOT-V|NetFront|Newt|Nintendo\ Wii|Nitro|Nokia|Opera\ Mini|Palm|PlayStation\ Portable|portalmmm|Proxinet|ProxiNet|SHARP-TQ-GX10|SHG-i900|Small|SonyEricsson|Symbian\ OS|SymbianOS|TS21i-10|UP.Browser|UP.Link|webOS|Windows\ CE|WinWAP|YahooSeeker/M1A1-R2D2|iPhone|iPod|Android|BlackBerry9530|LG-TU915\ Obigo|LGE\ VX|webOS|Nokia5800).* [NC]
RewriteCond %{HTTP_user_agent} !^(w3c\ |w3c-|acs-|alav|alca|amoi|audi|avan|benq|bird|blac|blaz|brew|cell|cldc|cmd-|dang|doco|eric|hipt|htc_|inno|ipaq|ipod|jigs|kddi|keji|leno|lg-c|lg-d|lg-g|lge-|lg/u|maui|maxo|midp|mits|mmef|mobi|mot-|moto|mwbp|nec-|newt|noki|palm|pana|pant|phil|play|port|prox|qwap|sage|sams|sany|sch-|sec-|send|seri|sgh-|shar|sie-|siem|smal|smar|sony|sph-|symb|t-mo|teli|tim-|tosh|tsm-|upg1|upsi|vk-v|voda|wap-|wapa|wapi|wapp|wapr|webc|winw|winw|xda\ |xda-).* [NC]
RewriteCond %{HTTP:Accept-Encoding} gzip
RewriteCond %{HTTPS} on
RewriteCond %{DOCUMENT_ROOT}/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index-https.html.gz -f
RewriteRule ^(.*) "/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index-https.html.gz" [L]

RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*[^/]$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*//.*$
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} !POST
RewriteCond %{QUERY_STRING} !.*=.*
RewriteCond %{HTTP:Cookie} !^.*(comment_author_|wordpress_logged_in|wp-postpass_).*$
RewriteCond %{HTTP:X-Wap-Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP:Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(2.0\ MMP|240x320|400X240|AvantGo|BlackBerry|Blazer|Cellphone|Danger|DoCoMo|Elaine/3.0|EudoraWeb|Googlebot-Mobile|hiptop|IEMobile|KYOCERA/WX310K|LG/U990|MIDP-2.|MMEF20|MOT-V|NetFront|Newt|Nintendo\ Wii|Nitro|Nokia|Opera\ Mini|Palm|PlayStation\ Portable|portalmmm|Proxinet|ProxiNet|SHARP-TQ-GX10|SHG-i900|Small|SonyEricsson|Symbian\ OS|SymbianOS|TS21i-10|UP.Browser|UP.Link|webOS|Windows\ CE|WinWAP|YahooSeeker/M1A1-R2D2|iPhone|iPod|Android|BlackBerry9530|LG-TU915\ Obigo|LGE\ VX|webOS|Nokia5800).* [NC]
RewriteCond %{HTTP_user_agent} !^(w3c\ |w3c-|acs-|alav|alca|amoi|audi|avan|benq|bird|blac|blaz|brew|cell|cldc|cmd-|dang|doco|eric|hipt|htc_|inno|ipaq|ipod|jigs|kddi|keji|leno|lg-c|lg-d|lg-g|lge-|lg/u|maui|maxo|midp|mits|mmef|mobi|mot-|moto|mwbp|nec-|newt|noki|palm|pana|pant|phil|play|port|prox|qwap|sage|sams|sany|sch-|sec-|send|seri|sgh-|shar|sie-|siem|smal|smar|sony|sph-|symb|t-mo|teli|tim-|tosh|tsm-|upg1|upsi|vk-v|voda|wap-|wapa|wapi|wapp|wapr|webc|winw|winw|xda\ |xda-).* [NC]
RewriteCond %{HTTP:Accept-Encoding} gzip
RewriteCond %{HTTPS} !on
RewriteCond %{DOCUMENT_ROOT}/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index.html.gz -f
RewriteRule ^(.*) "/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index.html.gz" [L]

RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*[^/]$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*//.*$
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} !POST
RewriteCond %{QUERY_STRING} !.*=.*
RewriteCond %{HTTP:Cookie} !^.*(comment_author_|wordpress_logged_in|wp-postpass_).*$
RewriteCond %{HTTP:X-Wap-Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP:Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(2.0\ MMP|240x320|400X240|AvantGo|BlackBerry|Blazer|Cellphone|Danger|DoCoMo|Elaine/3.0|EudoraWeb|Googlebot-Mobile|hiptop|IEMobile|KYOCERA/WX310K|LG/U990|MIDP-2.|MMEF20|MOT-V|NetFront|Newt|Nintendo\ Wii|Nitro|Nokia|Opera\ Mini|Palm|PlayStation\ Portable|portalmmm|Proxinet|ProxiNet|SHARP-TQ-GX10|SHG-i900|Small|SonyEricsson|Symbian\ OS|SymbianOS|TS21i-10|UP.Browser|UP.Link|webOS|Windows\ CE|WinWAP|YahooSeeker/M1A1-R2D2|iPhone|iPod|Android|BlackBerry9530|LG-TU915\ Obigo|LGE\ VX|webOS|Nokia5800).* [NC]
RewriteCond %{HTTP_user_agent} !^(w3c\ |w3c-|acs-|alav|alca|amoi|audi|avan|benq|bird|blac|blaz|brew|cell|cldc|cmd-|dang|doco|eric|hipt|htc_|inno|ipaq|ipod|jigs|kddi|keji|leno|lg-c|lg-d|lg-g|lge-|lg/u|maui|maxo|midp|mits|mmef|mobi|mot-|moto|mwbp|nec-|newt|noki|palm|pana|pant|phil|play|port|prox|qwap|sage|sams|sany|sch-|sec-|send|seri|sgh-|shar|sie-|siem|smal|smar|sony|sph-|symb|t-mo|teli|tim-|tosh|tsm-|upg1|upsi|vk-v|voda|wap-|wapa|wapi|wapp|wapr|webc|winw|winw|xda\ |xda-).* [NC]
RewriteCond %{HTTPS} on
RewriteCond %{DOCUMENT_ROOT}/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index-https.html -f
RewriteRule ^(.*) "/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index-https.html" [L]

RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*[^/]$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^.*//.*$
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} !POST
RewriteCond %{QUERY_STRING} !.*=.*
RewriteCond %{HTTP:Cookie} !^.*(comment_author_|wordpress_logged_in|wp-postpass_).*$
RewriteCond %{HTTP:X-Wap-Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP:Profile} !^[a-z0-9\"]+ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(2.0\ MMP|240x320|400X240|AvantGo|BlackBerry|Blazer|Cellphone|Danger|DoCoMo|Elaine/3.0|EudoraWeb|Googlebot-Mobile|hiptop|IEMobile|KYOCERA/WX310K|LG/U990|MIDP-2.|MMEF20|MOT-V|NetFront|Newt|Nintendo\ Wii|Nitro|Nokia|Opera\ Mini|Palm|PlayStation\ Portable|portalmmm|Proxinet|ProxiNet|SHARP-TQ-GX10|SHG-i900|Small|SonyEricsson|Symbian\ OS|SymbianOS|TS21i-10|UP.Browser|UP.Link|webOS|Windows\ CE|WinWAP|YahooSeeker/M1A1-R2D2|iPhone|iPod|Android|BlackBerry9530|LG-TU915\ Obigo|LGE\ VX|webOS|Nokia5800).* [NC]
RewriteCond %{HTTP_user_agent} !^(w3c\ |w3c-|acs-|alav|alca|amoi|audi|avan|benq|bird|blac|blaz|brew|cell|cldc|cmd-|dang|doco|eric|hipt|htc_|inno|ipaq|ipod|jigs|kddi|keji|leno|lg-c|lg-d|lg-g|lge-|lg/u|maui|maxo|midp|mits|mmef|mobi|mot-|moto|mwbp|nec-|newt|noki|palm|pana|pant|phil|play|port|prox|qwap|sage|sams|sany|sch-|sec-|send|seri|sgh-|shar|sie-|siem|smal|smar|sony|sph-|symb|t-mo|teli|tim-|tosh|tsm-|upg1|upsi|vk-v|voda|wap-|wapa|wapi|wapp|wapr|webc|winw|winw|xda\ |xda-).* [NC]
RewriteCond %{HTTPS} !on
RewriteCond %{DOCUMENT_ROOT}/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index.html -f
RewriteRule ^(.*) "/wp-content/cache/supercache/%{HTTP_HOST}/$1/index.html" [L]
</IfModule>

# END WPSuperCache




# BEGIN WordPress
RewriteRule ^index\.php$ - [L]

# uploaded files
RewriteRule ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?files/(.+) wp-includes/ms-files.php?file=$2 [L]

# add a trailing slash to /wp-admin
RewriteRule ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?wp-admin$ $1wp-admin/ [R=301,L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -d
RewriteRule ^ - [L]
RewriteRule  ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?(wp-(content|admin|includes).*) $2 [L]
RewriteRule  ^([_0-9a-zA-Z-]+/)?(.*\.php)$ $2 [L]
RewriteRule . index.php [L]
# END WordPress

pingbit
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jun 2012, 16:52

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf pingbit » 7. jun 2012, 20:24

Joh, det er vel en smagssag, jeg kan bedre lide W3 fordi den understøtter xCache som så gemmer dataen i memory i stedet for på disken, men det er selvfølgeligt klart at det bruger lidt mere memory, men det er så også hurtigere vil jeg mene

For opsætning af Super Cache med nginx så se her
Find tilbud på billige virtuelle servere på http://billig-vps.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 21:59

Et problem vi har er at vores server har meget sparsom hukommelse.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 7. jun 2012, 22:16

pingbit skrev:Angående ressource forbrug så syntes jeg at i skal overveje om i ikke skal bruge nginx istedet for apache, især hvis i er på et 256mb ram setup er det jo næsten håbløst at køre apache på serveren, nginx er langt mere ram sparsomt ...

Mange tak for rådende, det er jo lidt en "trial by error" operation vi driver her, så hjælp er altid velkommen :D

Vi er helt enige med de 256 mb ram, enhver LAMP-installation vil ikke kunne nøjes med det. Pointen var mere, at hvis vi kunne sætte LAMP op med så lidt ram, så ville vi vide at vi havde det ordentligt indstillet i forhold til forbrug af ram. Det er meningen at udvide vps'en til 768 mb når den overtager belastningen herfra og går i produktion.

pingbit skrev:Et andet tip er at i MySQL konfigurationen (efter det er installeret) slår inno-db fra hvis i ikke allerede har gjort det - det kan spare op til 100mb ram faktisk :)

Jeg prøvede, men kunne ikke få mysql til at starte op igen. Så vidt jeg kunne se da jeg slog det op, så er inno-db åbenbart blevet standard nu. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne udelukke at der er forskellige versioner, databaser er ikke min stærkeste side.

Vi har også haft diskuteret varnish som en mulighed, evt. i kombination med nginx, men jeg må indrømme at det begynder at virke lidt som et korthus så. Men vi må se, måske er det slet ikke så slemt når man først kommer i gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2012, 09:18

MariaDB er foresten hurtigere når man tilføjere koloner til en tabel, kolonerne bliver nemmelig først tilføjet når der bliver skrevet til rækkerne frem for at låse og omskrive hele tabellen.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster