Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf sio2 » 30. jun 2007, 22:24

Helt ny!! Jeg har downloadet 3 CD'er i windows inden jeg besluttede kun have Ubuntu på HD'en. Alt gik rimeligt osv. Men nu har jeg foræret mine cd'er væk til venner der godt lige ville prøve det der linux/ubuntu. Problemet er så; at når jeg har downloadet i ubuntu og har filen i et vindue på skærmen kan jeg ikke gemme den, så jeg kan brænde cd'en. Fejlmed. siger; " Arkivtype understøttes ikke."

Hvad gør jeg forkert?

Henrik

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf Pihl » 30. jun 2007, 22:34

Jeg er ikke helt med på, hvad det er for en CD du har downloadet. Er det Ubuntu? Og den Ubuntu CD som giver meddelelsen "Arkivtype understøttes ikke"?

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf sio2 » 30. jun 2007, 22:56

Jeg vil godt brænde en ny Ubuntu CD. Vi har en computer mere vi også vil køre ubuntu på. Men når jeg har downloadet iso-filen og skal gemme den, får jeg fejlmeddelsen;

"Kunne ikke gemme arkivet "ubuntu-7.04-desktop-i386.iso"

Arkivtype understøttes ikke."

Henrik

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf Pihl » 30. jun 2007, 23:11

Mystisk. Prøv evt at gemme den uden filendelse, altså uden .iso, og se om det kan lade sig gøre, og så bare omdøb den bagefter.

Alternativt kan du prøve at downloade CD'en som torrent. Det er samme resultat, du får ud af det, en iso, men måden kan måske gøre sagen. Det hjælper dog ikke på dit problem, som selvfølgelig skal løses...

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf Balder » 30. jun 2007, 23:48

Er det sundt at downloade som torrent? Der er en advarsel ude om trojanere og keyloggere i torrent downloads.
Mvh. - Balder

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf sio2 » 1. jul 2007, 08:48

Har nu prøvet at gemme uden fil-endelse og det kunne jeg godt. Ændrede derefter tilbage til .iso igen. Men når jeg brænder imaget med k3b. virker det ikke på windows computeren.
Nu har jeg riget min gl. windows computer til og er igang med at downloade ubuntu igen.
Men hvad med næste gang - nu er børnen også begyndt at vise interrese for ubuntu - om ikke andet så for navnet - det lyder sjovt!

Henrik

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf Pihl » 1. jul 2007, 11:25

Balder skrev:Er det sundt at downloade som torrent? Der er en advarsel ude om trojanere og keyloggere i torrent downloads.


Altså, man skal selvfølgelig ikke downloade den fra et eller andet obskurt website, men tage den officielle Ubuntu torrent i stedet. Det gælder også iso'en. På ubuntu.com har de faktisk en officiel torrent, selvom de skjuler det godt. Den officielle torrent kan også downloades på linuxtracker.org, og den kan genkendes på de mange peers :P

sio2 skrev:Har nu prøvet at gemme uden fil-endelse og det kunne jeg godt. Ændrede derefter tilbage til .iso igen. Men når jeg brænder imaget med k3b. virker det ikke på windows computeren.
Nu har jeg riget min gl. windows computer til og er igang med at downloade ubuntu igen.
Men hvad med næste gang - nu er børnen også begyndt at vise interrese for ubuntu - om ikke andet så for navnet - det lyder sjovt!


Okay, Ubuntu har altså problemer med at genkende (og accepterere) ISO formatet. Det burde den ellers kunne direkte efter installationen, så noget må mangle. Har ingen anelse om hvad det kan være..

Hvad mener du med, at den ikke virker på Windows computeren? Har du checket i BIOS, at den booter fra CD-Rom?

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf sio2 » 1. jul 2007, 17:39

Jeg kan ikke få den opstarts præsentation som man får i windows med auto. afspilling.
Og når jeg prøver at boote fra cd'en sker der ingenting.! Jeg kan se at der er noget på cd'en ( i denne computer - cd-drev) men ikke få det startet op på nogen måder.

Henrik

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf eyvind » 1. jul 2007, 20:49

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Og denne er den nyeste >>Ubuntu 7.04 - Supported to 2008<< (kan altid bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php
Senest rettet af eyvind 2. jul 2007, 11:15, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd tager ikke backup.

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Hvordan gemmer man Iso - Ubuntu

Indlægaf sio2 » 2. jul 2007, 07:04

Hej alle

Nu har jeg endelig fundet ud af det. I all den tid jeg har brugt mozilla med windows, har jeg altid markeret "åben med" og det var her fejlen lå. Jeg nu "gem til fil i stedet" og det virkede. filen blev gemt på skrivbordet. Derefter højerklikkede jeg og valgte "skriv til disk". Da jeg endelig satte kryds de rigtige steder var det rigtig nemt.

Tak til alle der har svaret på mit problem, det er rart at få svar, det gør at jeg tror meget på dette nye styresystem, det skal nok vælte windows. :D

Ubuntu til alle
Henrik

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster