Drev ikke mounted Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
YoBilee
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. mar 2007, 20:22
Geografisk sted: Sdr. Stenderup (Kolding)

Drev ikke mounted

Indlægaf YoBilee » 23. mar 2007, 09:57

Jeg har 5 partioner plus min linux

C:\, D:\, E:\, Y:\ og Z:\
De to sidste er NTFS formaterede

Problemet er at jeg kan ikke se D, men kan godt se den i GParted. Der står den ikke er mounted.

Hvordan mounter jeg den så jeg kan de den?
Mvh. Søren
http://www.yobilee.dk Blog ;-)
http://myspace.com/yobilee Egne kreationer i Ableton Live og Reason
Billede

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

Drev ikke mounted

Indlægaf temba » 23. mar 2007, 14:21

Hej,

du skal nok bl.a redigere i din fstab fil - hvis min hukommelse er i orden så prøv følgende:

I gparted, check hvilken drev D ligger på f.eks /dev/sda1

Skriv: gksudo gedit /etc/fstab

Hvis D har samme type filsystem som f.eks C - så kan du kopiere dens linie og paste nedunder. Husk at rette til hvor der står /dev/sdx eller hdx til den rigtige ifølge gparted. Hvor der står /media/navnpåditdrev - skal du ændre navnet til noget du vil have den skal hedde.

Bagefter skal du oprette en mappe til din HD som ligger i /media - skriv f.eks mkdir /media/navnpåditnydrev (samme som i fstab filen) - det kan være du skal bruge sudo

Så skulle alt gerne være på plads og du kan skrive: sudo mount /media/navnpåditnydrev - hvis du får fejl er jeg desværre blank lige pt og du kan genstarte dyret - så spiller det hele forhåbentligt.

Prøv at checke 'man mount' for mere hjælp.

I tilfælde at D drevet ikke er samme type som de andre, må du lige sende os detaljerne.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Drev ikke mounted

Indlægaf Balder » 23. mar 2007, 15:17

@ Larsenteam:

Du skriver, at Y og Z er NTFS. Det må derfor formodes, at de øvrige partitioner er FAT32.

Sådan her mounter du en FAT32 partition.

Det er et terminal job og mummeret i hda1 skal svare til det nummer partitionen har i GParted.

I en terminal indsættes/kopieres/pastes:

sudo mkdir /media/windows: Tryk på Enter. Herefter indtaster du password (ses ikke) og trykker på Enter, hvorefter en mappe til D-drevet oprettes i /media.

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup: Når dette er indsat og der er trykket på Enter oprettes en backup fil af fstab.

gksudo gedit /etc/fstab: Når dette er indsat i terminalen og du har trykket på Enter får du adgang til at redigere i din fstab fil.

/dev/hda1 /media/windows vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0: Denne linie indsættes nederst i fstab filen. - Husk det med nummeret! Luk og gem.

Genstart computeren og du skulle gerne se drevet i "Steder". :)

Det er nogenlunde det samme som temba skriver. Bare sagt på en anden måde. Kan du ikke kloges af den ene forklaring, kan du måske bruge den anden.
Mvh. - Balder

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Drev ikke mounted

Indlægaf OVN » 25. mar 2007, 21:24

Jeg har også flere drev, og havde problemer med at montere og få adgang til dem, det lykkedes at få monteret alle 3 drev på min anden harddisk og Windows drevet på min først harddisk, følg vejledningen oven over How to mount fat eller ntfs drev, men kig lige på det jeg sætter ind herunder, du skal bruge samme navn når mounter som når du redigerer Fstab, herunder indsættes et par linier, jeg har planer om at skrive en guide, men har ikke fået det gjort endnu:



Jeg burde vist skrive lidt mere udførlig:
/dev/hdb1 /media/slave1
/dev/hdb2 /media/slave2
/dev/hdb3 /media/slave3
som navne til 3 drev, det er ikke nok at der står:
/dev/hdb1 /media/slave
/dev/hdb2 /media/slave
/dev/hdb3 /media/slave
i det sidste eksempel, vil det først monterede drev åbne og ingen adgang til de andre 2

christianden
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14. mar 2007, 12:35
Geografisk sted: Sdr. Stenderup, Øst- Sønderjylland

Drev ikke mounted  Emnet er løst

Indlægaf christianden » 26. mar 2007, 09:51

jeg har selv løst problemet,
Jeg fandt en driver i automatix, som gjorde at rettighederne på alle drev blev sat til skrive og læse, så mountede den drevene igen, og vupti så havde jeg drevene igen :D :D

Ellers, tusind tak for hjælpen

PS, grunden til at jeg hedder christianden, er at larsenteam er min bror, så lånte jeg hans profil

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster