hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. mar 2007, 22:02
Geografisk sted: Danmark

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf newbie » 22. mar 2007, 07:57

Som overskriften antyder, vil jeg gerne igang med at bruge linux, på min notebook. Og har læst mig til at kubuntu skulle være den version af linux som er lettes at gå til for en nybegynder. (windows bruger)

men vil kubuntu være den bedste for mig at bruge?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf Wrapper » 22. mar 2007, 08:01

Spørgsmålet lyder på om du skal vælge KDE (kubuntu) eller Gnome (Ubuntu), Og det er et spørgsmål der er mere eller mindre umuligt at svare på.
Jeg synes KDE er flot, men for mit vedkommende svært at anvende og finde rundt i. Jeg bruger Gnome fordi det er simpelt, nemt at customize og nemt at finde rundt i.

newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. mar 2007, 22:02
Geografisk sted: Danmark

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf newbie » 22. mar 2007, 08:07

skal man i begge distributioner skrive lange shell kommandoer for at installere programmer?

hvordan med bruger grænsefladen?

som sagt jeg har brugt Windows hele mit liv (foran en computer) og vil derfor gerne starte ud med et system som ligner lidt...og pga. brugerfladen også har noget at sige.....

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf Wrapper » 22. mar 2007, 08:43

Den eneste umiddelbare forskel på Kubuntu og Ubuntu er det grafiske miljø.
Ubuntu og dvs. også Kubuntu er lavet så brugervenligt at selv folk uden forstand på computere kan bruge det. Man behøver ikke skrive kommandoer for at installere programmer. Det er i ubuntu væsentligt nemmere at installere (i fleste tilfælde) programmer end det er på Windows. Dette skyldes at Ubuntu har et såkaldt pakkehåndterinsprogram (synaptic Package manager), her har man en liste over programmer der kan installeres direkte. Så man markere bare det eller de programmer man vil have, og trykker "apply", så har man hurtigt de programmer man skal bruge...

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf Wrapper » 22. mar 2007, 08:46


Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf Wikzo » 22. mar 2007, 09:12

Bare vælg det, du synes ser pænest ud. Du kan sagtens skifte uden at installere forfra :)

Foretrækker også selv Ubuntu - GNOME.
Billede

Svante

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf Svante » 22. mar 2007, 09:32

Jeg har prøvet begge grænseflader (KDE og Gnome).
KDE er flot, men en smule forvirrende. Gnome er enkel og mere overskueligt. Begge kan sættes op stort set som man vil, og ligger du Beryl oven på, så bliver det rigtigt lækkert, men det er kun "eye-candy".

Jeg foretrækker Gnome, da den er mere "ren", enkel og overskuelig.
Men det er en smagssag, hvad man foretrækker.
Prøv dem begge af i et par uger, så finder du din favorit.

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

hvilken version skal jeg vælge -"kubuntu eller Ubuntu&q

Indlægaf temba » 22. mar 2007, 10:25

Når du nu skriver du er gammel windows bruger, så vil jeg faktisk anbefale Ubuntu som første valg - selvom jeg er inkarneret kubuntu bruger.

Grunden er at de fleste guides er tilrettet Ubuntu hvor der skal nogle gange ændres lidt for at køre det på kubuntu. F.eks for at grafisk redigere i sources.list filen i Ubuntu vil du skrive i konsolen: sudo gedit /etc/sources.list og i kubuntu erstattes gedit med kate. Små forskelle, men hvis du ikke er klar over det, som nybruger kan drive dig til vanvid.

Når du føler dig mere tilpas med Ubuntu, så kan du sagtens installere KDE igennem f.eks Synaptic og give den et forsøg.

Selvom langt de fleste programmer kan installeres grafisk (Synaptic), så skal du nok regne med lidt konsol arbejde hvis dit system vireklig skal tweakes - uanset om det er x/k/ubuntu

Jeg foretrækker KDE nemlig fordi jeg synes den er bl.a mere fleksible og har flere tilgængelig funktioner end Gnome - men det er optrækkeri til en flame war så jeg siger ikke mere :wink:

Ps. Beryl kører lige så smukt på KDE - bare jeg selv også kunne finde ud af at bruge den ordenligt :?

pss. er der nogen som er interesseret i at 'undervise' i en Beryl installations og tweaking fest aften?? Måske kan jeg skaffe lokaler i Københavns området - måske endda SSLUG vil være med på den.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster