Thunderbird virker ikke

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
boldt
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. maj 2008, 21:12
Geografisk sted: Bornholm

Thunderbird virker ikke

Indlægaf boldt » 28. okt 2018, 11:44

Jeg har 2 pc'er - laptop win10 og stationær/kontor ubuntu18.04
Begge med Thunderbird mail program og som begge henter de samme mail fra samme konto.

Jeg ved ikke hvad der er sket den 17.oktober, men siden den dag har jeg ikke kunne hente mail på mine ubuntu-pc.

Login på serveren imap.*****.dk med brugernavnet ***** mislykkedes

Hvis jeg trykker på knappen "Prøv igen" dukker beskeden op igen. Det kan jeg så gøre 4 gange også kommer beskeden ikke mere, men der kommer ingen mail.

Jeg har ikke ændret adgangskode.

hvad kan der være galt?
Har der været en opdatering af Ubuntu/thunderbird som er fejlet?

mvh
Mikael Boldt

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf Klaus Rasmussen » 28. okt 2018, 13:02

Har du mulighed for at tilgå kontoen med browser?

Du skriver det ikke direkte, men jeg går ud fra du kan hente mail fra din Windows PC?

Kan du sende mail fra din Ubuntu-PC?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

boldt
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. maj 2008, 21:12
Geografisk sted: Bornholm

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf boldt » 28. okt 2018, 13:33

Thunderbird på min win-pc virker.

web-mailen fungerer. (bruger firefox på begge maskiner)

Jeg opdaterer ubuntu, hver gang der meldes om nye opdateringer - som regel som sidste aktivitet inden jeg slukker, så det kan jo godt have været en opdatering der er kommet i perioden 12 - 16. oktober som skaber problemet.

Det hjælper ikke at skrive "nyt kodeord" (kan det være fordi mit kodeord indeholder ÆØÅ? men det har jo ikke drillet før?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf lath » 28. okt 2018, 13:53

boldt skrev:Jeg har 2 pc'er - laptop win10 og stationær/kontor ubuntu18.04
Begge med Thunderbird mail program og som begge henter de samme mail fra samme konto.


Har der været en opdatering af Ubuntu/thunderbird som er fejlet?

Nej, det er en konfigurationsfejl.

Login på serveren imap.*****.dk med brugernavnet ***** mislykkedes
Hvis jeg trykker på knappen "Prøv igen" dukker beskeden op igen.


Jeg har ikke ændret adgangskode.

Ikke ifølge IMAP serveren

Det kan jeg så gøre 4 gange også kommer beskeden ikke mere, men der kommer ingen mail.

... betyder sandsynligvis at IMAP serveren ikke gider blive ved med at svare en der ikke kan give et korrekt brugernavn og/eller en kodeord - eller at Thunderbird giver op.

hvad kan der være galt?

At Thunderbird ikke sender det rigtige brugernavn og/eller kodeord til IMAP serveren.

Løsning:
Indtast det rigtige brugernavn og kodeordet til IMAP serveren og det skulle virke igen. Det nemmeste er at kopiere login oplysninger fra Thunderbird i Windows.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

boldt
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. maj 2008, 21:12
Geografisk sted: Bornholm

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf boldt » 28. okt 2018, 15:44

lath skrev:Løsning:
Indtast det rigtige brugernavn og kodeordet til IMAP serveren og det skulle virke igen. Det nemmeste er at kopiere login oplysninger fra Thunderbird i Windows.


Jeg har ikke ændret brugernavn eller kode på noget tidspunkt mellem sidste download af email og nu, og forstår derfor ikke at det skulle være nødvendigt. Men, ok jeg forsøger.

Problemet er blot jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre?
1) den ene er en Win10 installation med mulighed for at implementere alle de tilføjelser (Backup/restore - import/export hjælp jeg vil have) hvorimod ubuntu's thunderbird installation er begrænset .
2) Jeg aner ikke hvor fejlen ligger. Når jeg ser på konto-oplysningerne i de 2 installationer er der ingen forkel.

Jeg har installeret ImportExportTools på begge maskiner. Kan oprette en profil på win10-pc'en og med en memory-stick flytte den til ubuntu-pc'en. Men, når jeg åbner værktøjet på ubuntu-pc'en og peger på memory-stick-mappen svares der: "Denne mappe indeholder ikke en gyldig profil"

Hvordan skal jeg kopiere? Slette min konto og oprette den igen?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf lath » 28. okt 2018, 23:08

Hvis det er dig en trøst ,så kan jeg fortælle dig at det heller ikke virker hos mig.
Jeg får en meddelelse om at lave en sikkerhedsundtagelse.

Jeg tror at det er programmet det er galt med

Min plan for at finde en løsning er :
  1. Det første bliver at tjekke for nye pakker og installere dem hvis der er nogen
  2. Hvis der ikke er nogen ny Thunderbird, så vil jeg prøve - i rækkefølge:
    1. BACKUP! er ikke noget jeg vil prøve, men noget jeg bare gør. Better safe than sorry!
    2. Først søge efter problemer / svar tråde på internationale fora (forum).
      Det er meget sandsynligt at når folk begynder på arbejde i morgen at nogle administratorer ramler ind i vores problem, og skriver om det.
    3. Diffe konfigurationsfiler fra min forrige backup.
      diff er et program som viser ændringer imellem 2 versioner af den samme fil
    4. Jeg vil lave noget trafik logging, så jeg kan se hvad der rent faktisk sker, når Thunderbird kommunikerer med min POP3 server.
    5. Trafik logging analyse: Det er meget længe siden, ~10 år at jeg har lavet trafik analyse på POP3 protokollen, så det kan godt tage noget tid at gnave mig igennem en/flere log filer.
  3. Hvis alt andet svigter, så synes jeg at det vil være en god ide at prøve at gå tilbage til den tidligere version af Thunderbird ved at bruge nogle pakkesystem tricks i Synaptic programmet.

Du hører fra mig når jeg finder ud af noget.

Vær dog opmærksom på:
Det bliver tidligst i morgen Mandag at jeg begynder at kigge på det, dog mere sandsynligt, Tirsdag , eller Onsdag (30-10-2018).

Der kan nemt gå 2 uger før jeg har brug for at sende en email. Den kladde som jeg har nu, er slet ikke kritisk på nogen som helt måde og kan godt vente, f.eks 4 år, er intet problem.

Det er en helt anden snak hvad angår hente email: Absolut max 3 dage imellem at hente emails er min prioritet.

Så derfor senest på Onsdag

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf AJenbo » 29. okt 2018, 01:42

Er begge sat til at bruge samme kryptering mht til server og adgangskode? Det kan være din udbyder har forhøjet sikkerheds kravet på det tidspunkt.

Du kan kopiere profilen for thunderbird in i mappen ~/.thunderbird i Ubuntu, hvor den ligge på Windows kan jeg aldrig huske men tror det er noget i stil med: C:\Users\<Windows user name>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\
(husk også profiles.ini eller ved thunderbird ikke hvad mappen med profilen heder)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf lath » 29. okt 2018, 21:39

Mit problem var at mxhotel.dk (min email udbyder's) SSL certificat var udløbet.

Det løser man ved at man starter med at fjerne fluebenet ud for noget hvor der står noget i retningen af "Gem permanent", dernæst trykker man knappen "Bekræft sikkerhedsundtagelse" nedenunder.

Når det er gjort kan man prøve at sende sin email igen (hvilket lykkedes).
Forvent at gøre det hver gang indtil SSL certifikatet er fornyet. Det er en dårlig ide at gøre undtagelsen permanent, hint : sikkerhed.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

boldt
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. maj 2008, 21:12
Geografisk sted: Bornholm

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf boldt » 30. okt 2018, 07:46

AJenbo skrev:Er begge sat til at bruge samme kryptering mht til server og adgangskode? Det kan være din udbyder har forhøjet sikkerheds kravet på det tidspunkt.

Blot for at gentage: min thunderbird installation med mail-konto findes på 2 pc'er: win10-laptop og ubuntu-station.
win10-laptop virker. ubuntu-station virker ikke mere.

Jeg har ikke pillet ved opsætningen, men holder min ubuntu installation opdateret. Derfor er det mig en gåde, hvorfor jeg ikke længere kan hente mails.

lath skrev:Mit problem var at mxhotel.dk (min email udbyder's) SSL certificat var udløbet.

Det løser man ved at man starter med at fjerne fluebenet ud for noget hvor der står noget i retningen af "Gem permanent", dernæst trykker man knappen "Bekræft sikkerhedsundtagelse" nedenunder.

Når det er gjort kan man prøve at sende sin email igen (hvilket lykkedes).
Forvent at gøre det hver gang indtil SSL certifikatet er fornyet. Det er en dårlig ide at gøre undtagelsen permanent, hint : sikkerhed.


Hvor står der "Gem permanent"? i thunderbird indtillinger, kontoindstillinger, eller hvor? Jeg kan ikke finde det.

Hvis et SSL certifikat er udløbet, så burde jeg jo ikke kunne hente mine mails på min win10-laptop?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird virker ikke

Indlægaf AJenbo » 30. okt 2018, 10:14

Jeg har fanget at du har en fungerende installation på windows, det var også derfor jeg beskrev hvordan du kunne kopiere den til Ubuntu ;-)

Jeg tænker der kan være nogle småting du har overset som eks kryptering som er forskelligt mellem de 2 opsætninger, ved at kopiere den fungerende kan du også helt udelukke dette.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster