Netværksforbindelser i Transmission Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Netværksforbindelser i Transmission

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2018, 17:12

Hej alle sammen.

Jeg bruger også Ubuntu på arbejdet, og af ukendt årsag blev jeg nakket af vores egen Firewall i går (torsdag), for at have over 1000 åbne forbindelser på netværket. Jeg fatter intet af det, for jeg havde skolens mail, intra, et Trello-board, 3-4 faner med linux-kodeeksempler og Youtube åben.

Vores leverandør mener at, det er Transmission som har skabt alle de tråde. Det er jeg så direkte uenig i. Der er kun en enkelt fil med Xubuntu som torrent, og programmet har ikke været startet siden mandag middag.

Ud fra mit kendskab til Ubuntu og Transmission, er det umuligt at et nedlukket program kan skabe forbindelser, uden at man som root (admin) kan se det.

Vi testede det i dag, og de tal som jeg får fra leverandøren, passer rimeligt godt med målingerne i Terminalen. Hverken hjemme eller på arbejde kan jeg komme over 60 tråde, og jeg har endda ret meget mere kørende hjemme (skype, slack, dropbox ect).

Jeg bruger følgende til test:

Kode: Vælg alt

sudo watch ss -tp


Så mit spørgsmål er. Kan Transmission i lukket tilstand skabe skjulte forbindelser på netværket?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netværksforbindelser i Transmission  Emnet er løst

Indlægaf NickyThomassen » 22. sep 2018, 08:42

Nej

:)

Hvis et program er lukket, så bruger det ikke ressourcer andre steder end på det fysiske lager. Men en dårligt indstillet firewall afslutter ikke nødvendigvis de gamle forbindelser. Den nemmeste måde at teste det på, er ved at genstarte firewallen næste gang det sker.

Desuden opretter Transmission kun et maks på 240 forbindelser som standard:

Kode: Vælg alt

peer-limit-global: Number (default = 240)

https://github.com/transmission/transmi ... tion-Files

Så hvis grænsen i firewallen er 1000 forbindelser pr. klient, ligger problemet et andet sted, for du kommer ikke engang op på 500 åbne forbindelser med dit arbejde + Transmission.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværksforbindelser i Transmission

Indlægaf Christian.Arvai » 22. sep 2018, 10:09

Takker. Alene forholdet at Transmission maksimalt sender med 240 forbindelser som standard, er mere end rigeligt til at det er udelukket nu ;)

Jeg testede hjemmefra, da p2p er lukket helt af på mit arbejde nu, også for lovlig trafik som fx Ubuntu, Xubuntu ect. Selv med fri hastighed på fuld kablet 70 mb/s kunne jeg ikke komme op på 150 forbindelser.

torrent.resized.png
torrent.resized.png (73.47 KiB) Vist 684 gange


Selve opsætning af Firewall må jeg tage op på mandag. Det er plausibelt at den større ændring i opsætningen denne uge, lige skal finjusteres lidt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværksforbindelser i Transmission

Indlægaf Christian.Arvai » 22. sep 2018, 10:27

Sidenote. Denne kommando giver summen af samlet antal netværksforbindelser:

Kode: Vælg alt

netstat -ant | grep ESTABLISHED | wc -l

christian@christian:~$ netstat -ant | grep ESTABLISHED | wc -l
56


Der er mere om emnet her https://www.networkworld.com/article/32 ... stems.html
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Netværksforbindelser i Transmission

Indlægaf AJenbo » 22. sep 2018, 14:39

Alt efter hvordan forbindelsen lukkes kan det være deres firewall ikke opdager at den er blevet lukket.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværksforbindelser i Transmission

Indlægaf Christian.Arvai » 22. sep 2018, 16:38

AJenbo skrev:Alt efter hvordan forbindelsen lukkes kan det være deres firewall ikke opdager at den er blevet lukket.

Takker. Det tjekker jeg også op på :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster